قرص ال دی LD چیست؟ موارد مصرف و عوارض

منبع: نیک شو

83

1399/1/9

02:05


قرص ال دی LD چیست؟ موارد مصرف و عوارض

قرص ال دی LD چیست؟ موارد مصرف و عوارض

قرص ال دی LD که یکی از موارد مصرف آن جلوگیری از بارداری است از سنین باروری تا یائسگی مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص برای زنان زیر 20 سال یا افرادی که می خواهند قبل از اولین بارداری برای مدت طولانی دارو مصرف کنند توصیه می شود. قرص های ضد بارداری باعث جلوگیری از آزاد شدن تخمک از تخمدان می شود. قرص های ال دی انواع مختلفی دارند که شامل هورمون های مصنوعی از هورمون های استروژن و پروژسترون می باشد.

 

اشکال دارویی LD

این قرص شامل 0.3 میلی گرم نورژسترل (Norgestrel)، 0.03 میلی گرم اتینیل استرادیول (Ethinyl Estradiol) و 0.15 میلی گرم لوونورژسترل (Levonorgestrel) می باشد.

 

مکانیسم اثر

ترکیبات استروژنی (اتینیل استرادیول) و پروژستینی (لوونورژسترل) این دارو ترشح ال اچ و اف اس اچ را مهار کرده و پیک ال اچ را در میانه دوره پاک می‌کند و سطح استروئیدهای آندروژن را کم می‌کند. به این ترتیب دارو مانع رها شدن تخمک می‌شود. همچنین از لانه‌گزینی تخمک و انتقال تخمک بارور شده در لوله‌های رحمی جلوگیری می‌کند. اثر دیگر آن، جلوگیری از ورود اسپرم به رحم به دلیل ضخیم‌تر کردن مخاط گردن رحم است.

 

دستور مصرف

قرص‌های ال دی به صورت خوردن روزی یک قرص در ساعت معین است که از روز اول دوره ماهانه شروع شده و تا ۲۱ روز استفاده می‌شود. بعد از یک‌ هفته استراحت (وقفه)، دوباره بسته جدیدی از قرص‌ ها مصرف می‌شود.

 

قرص‌ها باید هر روز، در ساعت معین و ثابتی مصرف شوند. وقتی که یک نوبت قرص فراموش شود، باید به محض به‌ خاط رآوردن مصرف شود و یا در نوبت بعدی ۲ قرص مصرف گردد. درصورتی که مصرف قرص‌ها در ۲ روز پی در پی فراموش شود، باید در ۲ روز بعدی، هر روز ۲ قرص مصرف شود و از روز سوم، طبق روز های عادی مصرف شود. در صورتی که مصرف قرص‌ها بیش از ۳ روز متوالی از یاد بردید، باید تا آخر دوره سیکل از روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کرد.

 

در استفراغ یا اسهال شدید جذب گوارشی دارو کم می‌شود و بهتر است در مدت بیماری از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز استفاده شود.

 

عوارض

برخی از خانم ها از قرص ال دی برای به تاخیر انداختن زمان پریود و برخی دیگر از این قرص برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند و نگران عوارض ناشی از آن نیز هستند. بر طبق آمار به دست آمده اگر چه میزان عوارض ناشی از مصرف ال دی زیاد است ولی اکثر آنها خفیف بوده و بعد از استفاده دو الی سه ماه از این قرص کم می شوند و امکان دارد کامل از بین بروند. این عوارض شامل:

1- احساس سرگیجه

2- احتباس مایعات در بدن

3- سردرد

4- افزایش اشتها

5- بی خوابی

6- لکه های تیره روی صورت

7- نوسانات خلقی

8- حالت تهوع

9- عفونت های واژینال و اختلال در دوره قاعدگی

10- استفراغ

11- افزایش وزن

12- آکنه

13- خونریزی یا لکه بینی بین دوره ها

14- نفخ

15- فشار خون بالاتر از حد معمول

16- افسردگی

17- خستگی

18- کم شدن میل جنسی

19- تغییر در خلق و خو

20- درد سینه ها

 

حتما به یاد داشته باشید اگر عوارض فوق بیشتر از 3 ماه طول کشید با پزشک خود مشورت کنید و در صورت قطع مصرف قرص برای جلوگیری از بارداری می توانید از کاندوم استفاده کنید.

 

عوارض ناشی از ال دی برای افراد زیر خطرناک تر می باشد:

1- افراد بالای 32 سال

2- افراد دارای اضافه وزن

3- افراد سیگاری

4- کسی که دیابت، فشار خون و چربی خون داشته باشد

 

افراد با داشتن چه بیماری نمی توانند قرص ال دی مصرف کنند ؟

افراد مبتلا به بالا بودن مادرزادی چربی‌ خون ،ترومبوآمبولیک، بیماری‌های عروقی مغز، بیماری شریان کرونر، سکته قلبی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه و یا سایر سرطان‌های وابسته به هورمون،سرطان پستان شناخته شده یا قابل پیش‌بینی، خونریزی مهبلی تشخیص داده نشده یاغیرعادی، تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید از این قرص مصرف کنند و برای جلوگیری از بارداری از روش های دیگری استفاده کنند.

 

توصیه ما به مصرف کنندگان قرص ال دی

مصرف قرص ال دی در 6 ماه اول دوران شیردهی به علت کم شدن مقدار شیر ممنوع می باشد. بر طبق مطالعات میزان ابتلا به عفونت های روده ای در افرادی که از این قرص مصرف می کنند یک و نیم برابر نسبت به سایرین بیشتر است.

 

تداخل دارویی

بعضی از ترکیب های ضدباکتری مثل ریفامپین و آنتی‌ بیوتیک‌ های وسیع الطیف مانند آمپی‌سیلین و تتراسیکلین‌ها، ترکیبات ضد صرع مثل کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی‌توئین وپیریمیدون، و ترکیب های ضد قارچ مانند گریزئوفولوین باعث زیاد شدن متابولیسم قرص‌های خوراکی ضدبارداری می شوند و اثربخشی ال دی را کم می‌ کنند. LD با اثر ضدانعقاد داروهای ضدانعقاد خون خوراکی مانند وارفارین، مبارزه می‌ کند و هم غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین در تجویز هم زمان با این دارو، زیاد می شود.

 

نتیجه گیری :

هر دارویی که تاثیر مثبتی بر روی بدن دارد ممکن است عوارضی هم به همراه داشته باشد پس مصرف کنندگان باید تحت نظر پزشک این قرص را استفاده کنند. در ضمن با یک دوره مصرف ال دی فرد به عوارض خطرناک دچار نمی شود و تنها در صورتی عوارض خطرناکی مثل ناراحتی کبد و سرطان را به همراه دارد که به صورت خودسرانه و بدون دستور پزشک مصرف شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو