روش تکثیر گل کاغذی

روش تکثیر گل کاغذی


منبع: گهر

523

1398/4/3

17:35


قلمه زدن گل کاغذی را می توان کاری دشوار نامید و روش تکثیر گل کاغذی بسیار حساس است ، اما با دانستن نکات آن می توانید به خوبی گل کاغذی را در منزل خود تکثیر کنید. در ادامه …

روش تکثیر گل کاغذی

177212 Gahar ir روش تکثیر گل کاغذی

آموزش تکثیر گل کاغذی در منزل :

کاغذی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. این گل برای قلمه زدن دارای نکات ویژه ای است که با دانستن آنها میتوانید به بهترین نحوه آن را تکثیر کنید.

گل کاغذی به روش خوابانیدن، قلمه  زنی و همچنین کوپیوند ( پیوند جوانه) قابل تکثیر است که در اینجا به قلمه زدن گل کاغذی می پردازیم.

857085 Gahar ir روش تکثیر گل کاغذی

انتخاب شاخه برای قلمه زنی 

برای قلمه زنی باید شاخه ای را انتخاب کنید به بیش از یک سال داشته باشد.

طول شاخه ی انتخابی بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر باشد.

تعداد گره ها در این شاخه بسیار مهم است. برای قلمه زنی بهتر است شاخه بیش از ۴ گره داشته باشد.

در گره ها هورمون های ریشه زایی بیشتری نهفته است در نتیجه به ریشه زایی بهتر قلمه کمک می کند.

برگ ها و گل های روی شاخه از ریشه زایی جلوگیری می کنند، بهتر است در ابتدا از جدا کردن تمامی برگ ها و گل ها مطمئن شوید.

همانند اکثر قلمه ها برش باید زیر قلمه و به صورت مورب باشد.

262290 Gahar ir روش تکثیر گل کاغذی

مرحله به مرحله آموزش قلمه زنی 

محل برش را کمی مرطوب کنید، پارچه تمیز و یا پنبه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و محل برش را با این هورمون ریشه زایی آغشته کنید تا ریشه زایی زود تر صورت گیرد.

حال قلمه ها را به صورت مورب با زاویه ۴۵ درجه در ماسه بکارید این کار باعث می شود ریشه زایی بهتر و جذب آب سریع تر صورت گیرد.

خاک باید همواره مرطوب بماند بهتر است یک نایلون شفاف را کمی سوراخ کنید و روی روی قلمه بکشید. دقت کنید که قبل از خشک شدن خاک جهت آبیاری آن اقدام کنید.

از آنجایی که ریشه زایی این گیاه مانند گل بنجامین کمی دشوار ست باید قلمه را در محیطی با نور غیر مستقیم قرار دهید این ریشه زایی ۸ تا ۱۰ هفته به طول می انجامد.

بعد از مشاهده ی ۴ تا ۶ برگ می توان به ریشه زایی پی برد. و بعد از این مدت باید قلمه را از سایه به منطقه آفتابی برد.
برای مطمئن شدن از ریشه زایی نباید قلمه را از خاک بیرون کشید زیرا باعث آسیب رساندن به ریشه خواهد شد و گیاه از بین می رود.

675563 Gahar ir روش تکثیر گل کاغذی

روش تکثیر گل کاغذی

انتقال گلدان از منطقه سایه به منطقه آفتابی طی سه مرحله انجام می گیرد. برای هفته ای اول محیطی را انتخاب کنی که دارای نور بیشتری از محیط قبل باشد. برای هفته دوم گلدان را به محیطی با نور کامل منتقل کنید. حال گلدان را محیط مورد نظر که دارای نور کافی و دمای مناسب است منتقل کنید.

040677 Gahar ir روش تکثیر گل کاغذی

این گیاه برای استوار ماندن نیاز به یک قیم دارد

 

این گیاه به دما بسیار حساس می باشد و در دمای زیر صفر درجه حتما باید به گلخانه منتقل شود. این در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در فضای باز به خوبی رشد می کند.

گل کاغذی در هر خاکی رشد می کند برای رشد بهتر این گل می توانید از ۷۰ درصد پیت موس و ۳۰ درصد شن استفاده کنید. خاک باید زهکش عالی داشته باشد و سبک باشد تا گلدهی بهتر صورت گیرد.

177212 Gahar ir روش تکثیر گل کاغذی

نمونه ای از بونسای گل کاغذی

این گل را می توان با روش های دیگر نیز تکثیر کرد اما مطمئن ترین راه برای تکثیر این گیاه قلمه زدن است. مراقبت های ذکر شده در این مطلب مانع از پوسیدگی ریشه ها و قلمه می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو