چسبندگی رحم چه علائمی دارد؟ بارداری و سقط جنین

چسبندگی رحم چه علائمی دارد؟ بارداری و سقط جنین


منبع: نیک شو

175

1399/1/9

19:26


چسبندگی رحم چه علائمی دارد؟ بارداری و سقط جنین

چسبندگی رحم چه علائمی دارد؟ بارداری و سقط جنین

خانم ها به دلیل ساختار حساس بدنی که دارند باید بیشتر از سایر افراد مراقب سلامتی خود باشند. رحم به عنوان یکی از مهم ترین اجزاء دستگاه تولید مثل می باشد که تخمدان ها را در بر دارد و نقش اصلی را در باردار شدن ایفا می کند. چسبندگی رحم به معنای ایجاد شدن زخم، عفونت و هر گونه آسیبی در بافت دیواره پوششی رحم است.

 

چسبندگی رحم چیست؟

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن که به یک نوع چسبندگی در داخل رحم و یا دهانه رحم گفته می شود. غالبا این چسبندگی بین دیواره جلو و پشت رحم اتفاق می افتد ولی در مواردی دیگر نیز در قیمت کوچکی از رحم وجود دارد. اندازه چسبندگی می تواند خفیف، متوسط و شدید باشد. چسندگی علاوه بر اینکه ممکن است نازک و ضخیم باشد، لکه دار و یا درهم برهم می باشد. چسبندگی عروقی نیست و در برخی موارد هیچ علائمی در فرد ایجاد نمی شود.

چسبندگی رحم چه علائمی دارد؟ بارداری و سقط جنین

علائم رایج چسبندگی رحم

1- چرخه قاعدگی سبک، نامنظم و حتی نداشتن دوران قاعدگی

این حالت زمانی اتفاق می افتد که بافت زخم جایگزین پوشش داخلی رحم می شود که به آن اندومتر می گویند. در این حالت بافت در طول چرخه طبیعی قاعدگی خون ریزی کرده و ممکن است جلوی باز شدن دهانه رحم را بگیرد و باعث قطع شدن جریان خونریزی قاعدگی شود.

 

2- ناباروری یا سقط جنین به صورت پی در پی

چنانچه با این موارد روبرو شدید باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان با انجام هیستروسکوپی می توانند پوشش رحم و چسبندگی را مشاهده و بررسی کنند.(هیستروسکوپی روشی است که در آن یک تلسکوب نازک، تلویزیونی و انعطاف پذیر را از طریق دهانه رحم به داخل می فرستند تا به صورت مستقیم رحم را بررسی کنند)

چسبندگی رحم چه علائمی دارد؟ بارداری و سقط جنین

علل به وجود آمدن چسبندگی رحم

– جراحی رحم

– عفونت رحم یا لگن

– خونریزی شدید پس از تولد نوزاد

– مشکلات آندومتریوز

– سل ریوی – در کشورهای در حال توسعه رایج است

– کورتاژ تشخیصی یا کورتاژ برای سقط جنین

– کورتاژ دوباره برای خارج کردن باقی مانده جفت یا جنین

با این حال مواردی وجود دارد که علت آن مشخص نیست

 

بیماری هایی که چسبندگی رحم را افزایش می دهد

یکی از بیماری هایی که احتمال ابتلا به چسبندگی رحم را افزایش می دهد بیماری آندومتریوز می باشد. در این بیماری بافت داخل رحم بیرون از رحم تشکیل می شود و می تواند چسبندگی های زیادی را داخل رحم به وجود بیاورد.

 

در عفونت های ناشی از سل و افرادی که آپاندیسیت قدیمی دارند و دیر به آن رسیدگی می کنند و یا سوراخ شده است و همچنین برای زنانی که جراحی شکم داشته اند مثلا روده شان را در گذشته جراحی کرده اند امکان دارد چسبندگی در رحم و لگن ایجاد شود. یکی از بیماری های شکمی به نام آپاندیست اجتناب ناپذیر است و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد پس بهتر است به محض اطلاع از بیماری خود برای بهبود و جلوگیری از پیشرفت آن اقدام کنید.

چسبندگی رحم چه علائمی دارد؟ بارداری و سقط جنین

علائم تشخیص چسبندگی رحم

چسبندگی داخل رحم ممکن است هیچ نوع علامتی نداشته باشد. امکان دارد در برخی افراد باعث کم شدن خونریزی قاعدگی و یا حتی قطع شدن آن باشد. برای عده ای دیگر نازایی و سقط مکرر ایجاد می شود.

 

درمان چسباندگی رحم

برای از بین بردن این مشکل ابتدا پزشکان وسیله ای را درون رحم قرار می دهند تا چسبندگی از بین برود و آزاد شود پس از آن هورمون جایگذاری می شود تا چسبندگی دوباره ایجاد نشود. درمان این عارضه به صورت صد در صدی نیست ولی روش درمان فوق بهترین راهکار می باشد. مدت زمان درمان دو ماه است تا دوران قاعدگی اش را از سر گرفته شود و بافت درون رحم خود را ترمیم کند. اگر این بیماری از این روش درمان شود معمولا بازگشتی نخواهد داشت.

 

روش های جلوگیری از رشد بافت زخم

هورمون درمانی : امکان دارد نوعی رژیم استروژن خوراکی تجویز شود تا رحم خود را از بافت های قدیمی خالی و اندومتری سالم بسازد.

 

بالون داخلی رحمی : یک بالون پزشکی بالقوه یا IUD در رحم قرار می گیرد تا به رحم کمک کند بافت طبیعی و نرمال خود را بسازد.

 

هیستروسکوپی تکراری: در این روش پزشک بعد از گذشت دو الی سه هفته از هیستروسکوپی قبلی برای بار دوم و سوم نیز وقت تعیین می کند. این کار برای از بین بردن بافت های قدیمی می باشد. بهبودی پس از هیستروسکوپی متفاوت است و خانم ها می توانند مثل قبل پریود و باردار شوند.

 

راه های جلوگیری از چسبندگی رحم

برای پیشگیری از ابتلا به چسبندگی رحم باید توجه داشته باشید که هر زمان احساس عفونت و سوزش به همراه درد در قسمت واژن داشتید باید به پزشک مراجعه کنید. بهتر است در طول سال یکی دو مرتبه به پزشک زنان مراجعه کنید و چنانچه عفونتی در قسمت واژن بود تحت درمان قرار بگیرید.

 

شما می توانید هر سال یکبار تست پاپ اسمیر بدهید. اگر ازدواج کرده اید، جلوگیری از بارداری را به مدت طولانی مناسب نیست و سبب ابتلا به آندومتریوز و چسبندگی داخل رحم را افزایش می دهید.

 

تشخیص چسبندگی رحم

برای تشخیص مستقیم این عارضه روشی وجود ندارد و با مراجعه به پزشک و بررسی ممکن است شکی نسبت به چسبندگی ایجاد شود که آن هم با لاپاراسکوپی و عکس رنگی تشخیص داده می شود.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو