علائم و درمان فیبریلاسیون دهلیزی (آریتمی قلبی) + ویدئو

منبع: آسان طب

322

1399/1/10

00:27


فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است و هنگامی رخ می‌دهد که در دهلیزها موج الکتریکی تحریک جهت مشخصی نداشته باشد یعنی سلول‌های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و در نتیجه منقبض می‌شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می‌زنند که در حال حاضر بین 2.7 تا 6.1 میلیون نفر به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستند. بهتر است بدانید که سن عامل اصلی ایجاد این اختلال است. بر اساس گزارش CDC، حدود 9 درصد از افراد بالای 65 سال در ایالات متحده دارای فیبریلاسیون دهلیزی هستند اما تنها 2 درصد از آن‌ها زیر 65 سال دارند. سکته مغزی از عوارض رایج این بیماری به شمار می‌رود.

آیا قلب تان از تپیدن فرار کرده است؟

 

ارائه اطلاعاتی در رابطه با فیبریلاسیون دهلیزی

ضربان قلب معمولا از یک نقطه در دهلیز راست (قسمت بالای سمت راست قلب) شروع می‌شود، با این حال، افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی دارای ضربان قلبی هستند که از چند نقطه شروع می‌شود. توجه داشته باشید که این بیماری به دلیل عدم حرکت مطلوب خون باعث ایجاد خطر بیشتر نارسایی قلبی می‌شود، بدین معنا که قلب نمی‌تواند نیازهای بدن را تامین نماید و همچنین ممکن است خون در قلب مانده و تشکیل لخته دهد. در صورتی که یکی از این لخته‌ها وارد مغز شود، سکته مغزی اتفاق خواهد افتاد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب تشخیص و درمان فیبریلاسیون دهلیزی در اوایل پیشرفت آن می‌تواند شانس اجتناب از عوارض را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

معرفی علائم مرتبط با این وضعیت

فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است هیچ نشانه‌ای ایجاد نکند اما در صورت بروز علائم ممکن است به صورت متناوب رخ دهد. در این وضعیت معمولا ضربان قلب بالاتر از حد طبیعی است. در زیر به معرفی علائم این بیماری اشاره خواهیم کرد:

  • تپش قلب یا نامنظم بودن ضربان قلب
  • کوتاه شدن نفس
  • احساس درد یا فشار در ناحیه قفسه سینه
  • فشار خون پایین
  • سرگیجه
  • غش

اولین نشانه فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است عارضه‌ای مانند سکته مغزی یا نارسایی قلبی باشد. افراد باید تمامی علائم خود را به طور دقیق با پزشک خود در میان گذاشته و شدت و ضعف آن‌ها را کاملا بررسی نمایند. این کار به تشخیص دقیق و بهترین درمان کمک خواهد کرد.

بررسی عوارض جانبی فیبریلاسیون دهلیزی

این اختلال می‌تواند مشکلات سلامتی جدی را برای فرد به وجود آورد و زندگی او را تهدید نماید. در زیر به معرفی عوارض جانبی این وضعیت خواهیم پرداخت:

√ لخته خون: لخته خون به علت عدم کفایت دهلیزها در پمپ قلب تشکیل خواهد شد.

√ سکته مغزی: سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که آمبولی یک شریان مغز را متوقف ساخته و جریان خون را به بخشی از مغز کاهش داده یا متوقف سازد. علائم سکته مغزی با توجه به بخشی از مغز که در آن رخ می‌دهد، متفاوت است. از علائم سکته مغزی می‌توان به ضعف در یک طرف بدن، سرگیجه، مشکلات بینایی و همچنین مشکلات گفتاری و حرکتی اشاره کرد. با توجه به CDC، سکته علت اصلی ناتوانی در ایالات متحده و پنجمین علت مرگ و میر است.

√ نارسایی قلبی: فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شود به ویژه زمانی که ضربان قلب بالا است. هنگامی که ضربان قلب نامنظم است، میزان خونریزی جریان خون از بطن چپ به بطن‌های مختلف برای هر ضربان قلب متفاوت است.

√ مشکلات شناختی: مطالعه‌ای در مجله انجمن قلب آمریکا نشان داد افرادی که به این وضعیت دچار هستند، در دراز مدت بیشتر در معرض خطر مشکلات شناختی و زوال عقل قرار می‌گیرند.

 ارزیابی عوامل خطرساز ابتلا به این بیماری

فیبریلاسیون دهلیزی

بعضی عوامل خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهند. این عوامل شامل موارد زیر می‌گردند:

◊ سن: افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

◊ فشار خون بالا: فشار خون بالا در بلند مدت فشار قلب را افزایش داده و خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را بالا خواهد برد.

◊ آمبولی ریه: وجود یک لخته خون در ریه باعث افزایش خطر ابتلا به این وضعیت می‌گردد.

◊ بیماری قلبی: افرادی که دارای شرایطی نظیر بیماری دریچه قلب، نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر و حمله قلبی هستند، ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در آن‌ها بیشتر است.

◊ مصرف الکل: مصرف الکل نیز می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار دهد.

سایر عوامل نیز شامل موارد زیر می‌گردند:

◊ داشتن سابقه خانوادگی

◊ شرایط مزمنی مانند تیروئید، آسم، دیابت و چاقی

◊ آپنه خواب

◊ جراحی

برای جلوگیری از ابتلا به این وضعیت چه باید کرد؟

کنترل کردن مواردی که خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را در افراد افزایش می‌دهند، ممکن است به جلوگیری از این بیماری کمک کند. در این قسمت از مقاله به معرفی این عوامل خواهیم پرداخت:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • ترک مواد مخدر
  • مدیریت کردن استرس
  • انجام ورزش و فعالیت‌های جسمانی

گزینه‌های تشخیص این نوع از اختلال

بررسی نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) یا ECG که نحوه حرکت موج تحریک الکتریکی در قلب را نشان می‌دهد بهترین و آسان‌ترین روش تشخیص است. نوار قلب در فیبریلاسیون دهلیزی فاقد موج تحریک الکتریکی دهلیز (P) می‌باشد.

روش‌های درمان فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی

درمان این عارضه با هدف بهبود علائم و کاهش خطر عوارض است. علاوه بر توصیه به یک شیوه زندگی سالم، پزشک مناسب‌ترین درمان را با توجه به علائم، شرایط دیگر و سلامت کلی فرد تعیین می‌کند. پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش ضربان قلب (بتابلوکرها)، کاهش فشار انقباضات (مهار کننده‌های کانال کلسیم)، برگرداننده ریتم قلب به حالت طبیعی (مهار کننده‌های کانال سدیم) و پیشگیری کننده از ایجاد لخته‌های خونی (رقیق کننده‌‌های خون یا ضد انعقادها یا ضد پلاکت‌ها) تجویز کند. زمانی که فرد به درمان‌های دارویی پاسخ ندهد، می‌توان از روش‌های جراحی و غیرجراحی برای کنترل ضربان قلب استفاده کرد که یکی از این روش‌ها استفاده از شوک الکتریکی می‌باشد. سایر روش‌های درمانی نیز به شرح ذیل می‌باشند:

  • کاردیوورژن
  • ریشه کنی گره AV
  • دفیبریلاتورهای کاشتنی دهلیزی
  • Maze procedure

نگرش کلی بر مقاله فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی نوعی اختلال است که موجب بی‌نظمی ضربان قلب می‌شود. این وضعیت اغلب پس از سن 65 سالگی رخ داده و ممکن است باعث ایجاد علائم شود، همچنین ممکن است به سکته مغزی منجر شود. از مواردی که می‌تواند به جلوگیری از این عارضه کمک کند، می‌توان به یک رژیم غذایی سالم، ترک الکل و سیگار و انجام ورزش منظم اشاره کرد. کاربران گرامی اگر شما هم پیرامون این مقاله نظراتی دارید، آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو