آیا مشکلات مو با تغذیه حل می‌شود؟

منبع: بیتوته

123

1399/1/10

10:29


آیا مشکلات مو با تغذیه حل می‌شود؟



ریزش مو, تغذیه مو, تغذیه موها

تغذیه موها

 

متخصصان تغذیه می‌گویند آن‌ها اغلب قادرند با بررسی مو‌های یک شخص به کیفیت رژیم غذایی او پی ببرند. کدری، نازکی و شکنندگی مو‌ها می‌توانند نشانه‌ی کمبودی در تغذیه باشند. اما راه حل این مشکلات چیست؟ در اینجا به شیوه‌هایی می‌پردازیم که می‌توان مشکلات مو‌ها را به طور مستقیم از طریق مصرف مواد غذایی رفع کرد.

سفیدی پیش از موعد مو‌ها

اگرچه ژنتیک عمده‌ترین علت سفیدی پیش از موعد مو‌ها است، اما کمبود ویتامین B۱۲ هم می‌تواند دلیل این مسأله باشد. با انجام آزمایش می‌توانید از میزان ویتامین B۱۲ موجود در بدن تان مطلع شوید. مواد غذایی حاوی این ویتامین پر اهمیت، گوشت، ماهی، لبنیات و تخم مرغ هستند. به علاوه می‌توانید از مکمل‌های ویتامین B۱۲ هم استفاده کنید.

 

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B1 راه خوبی برای پیشگیری از سفید شدن موهای شماست.  خوردن روزانه یک قاشق پودر سبوس برنج که با کمی شکر یا نبات ساییده شده شما را به این هدف می‌رساند. علاوه بر این افزودن نان جو به رژیم غذایی یا نوشیدن جوشانده سبوس گندم، جو یا برنج هم در کاهش روند سفیدی موها نقش دارد.

 

رادیکال‌های آزاد بدن یکی از عوامل بروز پیری و سفید شدن موها هستند و سلنیوم با این رادیکال‌ها به خوبی می‌جنگد. ماهی سالمون، ماهی تن، تخمه آفتابگردان، گردو، گوشت مرغ، نان سبوس‌دار، گوشت گوساله و تخم‌مرغ غذاهایی هستند که سلنیوم خوبی دارند.

 

ریزش مو, تغذیه مو, تغذیه موها

تغذیه مو

 

نازکی مو‌ها

نازکی مو‌ها مهم‌ترین مشکلی است که افراد با بالا رفتن سن تجربه می‌کنند. این مسأله بخشی از روند طبیعی افزایش سن است، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از سرعت پیشروی این مشکل کم کنید. ما روزانه به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ رشته مو از دست می‌دهیم. بدن برای جایگزینی این مو‌ها به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارد که واحد سازنده‌ی مو‌ها است. اما چطور می‌توانیم پروتئین بیشتری از طریق رژیم غذایی مان دریافت کنیم؟ جوجه مرغ، بوقلمون، گوشت قرمز و غذا‌های دریایی از منابع پروتئین هستند. اگر گیاهخوار هستید می‌توانید از نخود، عدس و مغز‌ها و غلاتی مثل بادام، تخم آفتابگردان و شاهدانه استفاده کنید.

 

کدری مو‌ها

مو‌های شما برای حفظ درخشش طبیعی خود به چربی‌های سالم موجود در مواد غذایی‌ای نیاز دارد که حاوی روغن‌های طبیعی هستند. اما بهترین منابع اسید‌های چرب امگا ۳ کدام هستند؟ ماهی قزل آلا و دیگر غذا‌های دریایی. امگا ۳ نه تنها ماده‌ای ضروری برای سلامت مو‌ها است، بلکه برای سلامت قلب هم بسیار مفید است. پزشکان دست کم دو بار در هفته مصرف ماهی را برای بزرگسالان توصیه می‌کنند.

 

ریزش مو, تغذیه مو, تغذیه موها

مشکلات زیبایی مو که با تغذیه حل می‌شود

 

پوسته‌ریزی کف سر

زینک ماده‌ای معدنی است که نقش مهمی در عملکرد‌های مختلف بدن مثل سلامت عصبی آن دارد. اما زینک چه منفعتی برای مو‌ها دارد؟ این ماده به جلوگیری از پوسته ریزی کف سر کمک می‌کند. دانه‌های کدو حلوایی، ماست، گوشت گاو و مرغ از مواد غذایی حاوی زینک هستند.

 

ریزش شدید مو‌ها

آنچه می خورید و نمی خورید، می تواند باعث ریزش مو شود. دکتر زوئی می گوید: ” از آنجا که سلول های مو دومین سلول ها در بدن هستند که به سرعت تقسیم می شوند، نیازشان به انرژی بسیار بالا است. به همین دلیل توصیه می شود برای ارسال انرژی پایدار به فولیکول های مو هر ۴ ساعت یکبار چیزی بخورید. مو بافت غیرحیاتی است، به همین دلیل اگر رژیم غذایی فرد به اندازه کافی در خود مواد مغذی و کالری نداشته باشد، بدن آن را در اولویت منابع در دسترسش قرار نمی دهد و همین به صورت مستقیم روی موها تاثیر می گذارد.

 

حتی ممکن است به خاطر کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد سالم مو مانند آهن، ویتامین B12 زینک و ویتامین D نیز چنین اتفاقی بیفتد. ” مو اساسا از کراتین درست می شود که نوعی پروتئین طبیعی است، پس دریافت مقدار مفیدی پروتئین مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و لبنیات نیاز است تا بدن بتواند مویی سالم و قوی تولید کند.

 

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو