تغییر رنگ زبان چه زمانی نشانه بیماری است؟

تغییر رنگ زبان چه زمانی نشانه بیماری است؟


منبع: آرگا

1,018

1399/1/10

11:03


تغییر رنگ زبان نشان دهنده مشکل یا کمبود در بدن می باشد. زبان سالم به رنگ صورتی بوده و روی سطح آن را پرزها یا غدد بسیار ریزی به نام پاپیلا پوشانده است. هر تغییر رنگی در زبان باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله شما با تغییر رنگ زبان و اینکه چه زمانی نشانه بیماری است، آشنا خواهید شد.

عوض شدن رنگ زبان، نشان دهنده مشکل یا کمبود در بدن می باشد. رنگ طبیعی و سالم زبان که صورتی با پوشش سفید ملایم می باشد به خاطر رعایت نکردن بهداشت درست دهان و دندان یا آسیب دیدگی و بیماری های مختلف به رنگ های دیگر تغییر می یابد. در این مقاله قصد داریم شما را با تغییر رنگ های مختلف زبان، آشنا سازیم و همچنین شما بدانید چه زمانی این تغییر رنگ نشانه بیماری است.

آشنایی با تغییر رنگ زبان

عوض شدن رنگ زبان

شاید تا بحال برای شما پیش امده باشد که تغییر رنگی را از صورتی به رنگهای دیگر در زبان خود مشاهده کرده باشید. آیا می دانید رنگ زبان نشان دهنده اطلاعاتی از شرایط سلامت فرد می باشد به نحوی که حتی در مواردی با توجه به رنگ زبان، برخی مشکلات اساسی که هنوز مشخص نشده اند را می توان شناسایی کرد. زبان سالم به رنگ صورتی بوده و روی سطح آن پرزها یا غدد بسیار ریزی به نام پاپیلا پوشانده است. هر تغییر رنگی در زبان، باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. زبان سالم ممکن است بنا به دلایلی تغییر رنگ دهد که در ادامه این مقاله بیشتر با این تغییرات رنگی آشنا خواهید شد.

قرمزشدن نوک زبان

این حالت ممکن است به خاطر فشار روانی و عاطفی لحظه ای در فرد ایجاد شود به طوری که در شرایط پر از استرس و تنش نوک زبان قرمز رنگ و به اصطلاح شعله ور شده و بعد از برطرف شدن تنش و  آرام شدن فرد به حالت طبیعی خود بر می گردد. البته در مواردی استفاده از برخی داروهای تجویز شده پزشکان با تغییر هیدراتاسیون دهان ، رنگ زبان را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

بیماری های مربوط به رنگ زبان

زبان سیاه رنگ

این حالت برای افرادی ایجاد می شود که به خاطر ناراحتی معده قرص بیسموت مصرف می کنند. ممکن است زبان این افراد بعد از مدتی به رنگ سیاه تغییر یابد. برای رفع این عارضه روی سیاهی ها را مسواک نرم بکشید یا از اسکراب زیان استفاده کنید.

زبان سفید رنگ

این نوع تغییر رنگ، به لوکوپلاکیا معروف است. در این حالت بر روی سطح زبان، پوشش ضخیم و سفید رنگی ایجاد می شود که ممکن است ناشی از دود سیگار یا سوزش زبان باشد. این وضعیت را با برفک دهان که معمولا به شکل نقطه های سفید ظاهر می شود، اشتباه نگیرید، زیرا علت برفک دهان دیابت و ضعف سیستم ایمنی بدن است. افراد سیگاری بیشتر دچار لوکوپلاکیا می شوند البته اگر به صورت مداوم سیگار مصرف کنند. روند رشد در این حالت به صورت تدریجی بوده و بیمار، در مراحل اولیه متوجه آن نخواهد شد.

سفید شدن رنگ زبان

زبان آبی رنگ

رنگ آبی یا بنفش زبان، در بدترین حالت ممکن می تواند علامت مشکل قلبی در فرد باشد. اگر پمپاژ خون توسط قلب به درستی صورت نگیرد یا اکسیژن کافی در خون موجود نباشد، رنگ زبان، به صورت بنفش متمایل به آبی تغییر می یابد. از یک منظر خوش بینانه مصرف برخی مواد غذایی مانند بلوبری و انگور، واریس زبان، کمبود ویتامین ب ۱۲، بیماری های کلیوی و بیماری آدیسون نیز می توانند سبب این تغییر رنگ، شوند. توصیه می شود برای اطمینان بیشتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

زبان قهوه ای رنگ

مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند قهوه که مصرف می شود در قهوه ای رنگ شدن زبان موثر هستند. همچنین سیگار کشیدن و مشکلات ریوی نیز سبب قهوه ای رنگ شدن سطح زبان می گردند. معمولا با مسواک زدن این لکه های قهوه ای از بین می روند. اما اگر با گذشت زمان بهبودی حاصل نشد احتمال ابتلا به نوعی سرطان زبان وجود دارد که با تشخیص به موقع قابل درمان است.

تغییر رنگ زبان

بی رنگ شدن زبان

اگر بدن با کمبود ویتامین یا مواد مغذی به ویژه ویتامین ب۱۲ و ویتامین A مواجه شود زبان رنگ طبیعی خود را از دست داده و بی رنگ می شود. این مشکل با مصرف مواد مغذی سرشار از ویتامین A (مانند هویج، سیب زمینی، طالبی، اسفناج و …) همچنین ویتامین B12 (مانند ماهی، جگر، گوشت گاو، حبوبات و …) برطرف می شود.

لکه های سفید رنگ روی زبان

این حالت به خاطر التهاب و عفونت پرزهای چشایی، تب، برفک دهان، نوعی عفونت قارچی،کم آبی بدن، مرحله دوم سفلیس، لکووپلاکیا و .. ایجاد می شود. همچنین وجود باقی مانده غذا، باکتری ها و سلول های مرده ذر میان پرزهای چشایی التهاب یافته نیز سبب ایجاد لکه های سفید رنگ روی زبان می گردد.

تغییر رنگ زبان

زبان زرد رنگ

رنگ زرد زبان، می تواند نشانه ای از آغاز تدریجی اختلالات کبدی مانند کبد چرب یا مشکلات معده باشد. عموما دلیل زرد شدن رنگ زبان بهداشت ضعیف دندان، مصرف سیگار یا برخی داروهای خاص می باشد. چنانچه هنگام صبح بعد از بیدار شدن از خواب احساس کردید که رنگ زبان زرد شده است، برای از بین بردن باکتری ها، محلول آب و پراکسید هیدروزن را غرغره نمایید و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و نشاسته ای اجتناب کرده و مواد فیبری را به وعده های غذایی خود بگنجانید. اگر بهبودی حاصل نشد به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو