«گایو فو» رییس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های چین روز یکشنبه در  مصاحبه ای با مجله دانش چین افزود: ویروس کرونا از طریق بزاق دهان و ارتباطات نزدیک افراد با یکدیگر منتقل می شود و کسانی که ماسک نمی زنند می توانند در صورت ابتلا ناقل باشند و به آسانی دیگران را مبتلا کنند.

او افزود: وقتی فرد شروع به حرف زدن با دیگران می کند از دهانش بزاق ترشح می شود و اگر میکروب و ویروس داشته باشد، آن را به سمت دیگران پرتاب می کند.

بسیاری از پزشکان و متخصصان بر این باورند که جدی نگرفتن استفاده از ماسک در کشورهای اروپایی و آمریکا یکی از علت های اصلی شیوع کرونا محسوب می شود.

تصاویر تلویزیونی از این کشورها نیز نشان می دهد که ماسک زدن جدی گرفته نمی شود و برخی از مردم نیز از این شکایت دارند که داروخانه ها ماسک برای فروش ندارند و آنها نمی دانند چطور باید پوششی برای دهان پیدا کنند.

البته برخی از ارگان ها و سازمان ها نیز دیدگاهی متفاوت دارند سازمان بهداشت جهانی و دولت های اروپایی و آمریکا بر این باورند که فقط افراد دارای علایم ویروس کرونا باید ماسک بزنند.

در چین از ابتدای شیوع بیماری ماسک زدن برای همه مردم اجباری شد و این کشور در خلال دو ماه توانست بیماری را در شهر ووهان کانون شیوع آن مهار کند و در روزهای اخیر در هیچ نقطه ای از چین کسی به این ویروس مبتلا نشده است اما مردم هنوز در سراسر این کشور ماسک برصورت دارند.

متخصصانی چون گایو از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین بر این اعتقاد هستند که برخی از بیماران زود علایم را نشان می دهند اما بعضی ممکن است ناقل باشند و خودشان نمی دانند برای همین ماسک زدن یک اقدام احتیاطی است افراد باید آن روی سکه را نیز با دقت ببینند.

این مرکز همچنین در بخشنامه ای آورده است: مردم در خانه ها و مکان های باز و دارای تهویه کافی هوا لازم نیست ماسک بزنند اما باید در محل کار و آسانسورها، در ملاقات ها و مکان های عمومی ماسک استفاده کنند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست ماسک زدن تا چه اندازه باعث پیشگیری می شود اما در بیشتر کشورهای شرق آسیا که همه مردم ماسک زده اند سرعت شیوع کرونا و تعداد مبتلایان بسیار پایین تر از اروپا و آمریکا بوده است که پوششی روی صورت ندارند.