ابتلای جدید به کرونا در برخی استانها تک رقمی شد

40

1399/1/10

20:50


رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش گفت: موارد جدید ابتلا به کرونا در برخی شهرها و حتی استانها با جمعیتی حدود ۳۹ میلیون نفر یک رقمی و گاهی زیر ۵ نفر است اما اسامی این مناطق را فعلا اعلام نمی کنیم تا با سفر مردم دوباره شاهد پیک بیماری در این شهرها نباشیم.

ابتلای جدید به کرونا در برخی استانها تک رقمی شد

به گزارش بهداشت نیوز: کیانوش جهانپورافزود: اینکه آمار تفکیکی استانها را اعلام نکردیم. تصمیم درستی بود که در وزارت بهداشت اتخاذ شد و با این کار توانستیم روند شیب نزولی آمار ابتلا به کرونا در حدود ۱۳ استان نزولی نگه داریم.

وی ادامه داد: این تجربه موفقی بود که در جمعیتی حدود ۳۹ میلیون نفر دیده می شود و تعداد مبتلایان در این مناطق انفرادی شده است اگر این وضعیت به ثبات رسید و در کل کشور آمار نزولی شد می توانیم جزئیات بیشتری در این مناطق اعلام کنیم اما هنوز در فاز طغیان و شیب صعودی بیماری در کشور هستیم و نمی خواهیم در مناطق کنترل شده دوباره شاهد طغیان بیماری باشیم.

وی درباره افزایش آمار کشوری در روزهای گذشته گفت: بخشی از افزایش آمار موارد کرونا در روزهای اخیر که به حدود سه هزار نفر در روز رسیده علاوه بر افزایش بیماریابی به علت خریدهای نوروزی مردم در روزهای آخر اسفند است.

وی افزود: افرادی که در روزهای آخر اسفند به مراکز خرید و بعد از آن به سفر رفتند باعث شدند که امروز(۱۰ فروردین) با افزایش موارد ابتلا در کشور مواجه باشیم و شیب افزایش ملایم مبتلایان را در کشور داشته باشیم.

میانگین سن فوتی ها ۶۹ سال است

جهانپور گفت: میانگین سن مبتلایان ۵۵ سال و میانگین سن فوتی ها ۶۰ سال است.  اغلب موارد فوتی هم در هم روزها و هفته های اخیر کسانی هستند که در دو هفته یا سه هفته اخیر بستری شده اند و هنوز هر ۱۰ دقیقه یک نفر جانش را بر اثر ویروس کرونا از دست می دهد .موارد شدید هم که ۳۴۶۷ نفر هستند که ر بخش های ویژه بستری هستند

وی درباره تفاوت آمار برخی بیمارستانها با آمار کشوری گفت: عادات غلطی دریم که افرادی فکر می کنند با دادن آمار زیاد و بزرگنمایی و با فریاد زدن می توانند امکانات بیشتری برای مناطق خود بگیرند. این عادت در بین برخی  مسئولان محلی و حتی نمایندگان مجلس وجود داردکه عادت غلطی است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: این طور نیست که هر کس دادش بیش، وامش بیشتر، این رفتارها شاید در گذشته بدآموزی شده است. مساله کرونا یک مساله ملی و حتی جهانی است و آمار ها بر اساس شواهد علمی، آزمایش، سی تی اسکن ریه و تشخیص پزشکان اعلام می شود و فقط بر اساس تست نیست.

وی افزود: ایران یکی از دقیق ترین آمارها در مورد کرونا د ارد و افرادی مثل روسای یک بیمارستان که آمار متفاوت می دهند از کجا می دانند که آمار آنها در آمار کشوری لحاظ نشده است و چنین رفتارهای ظلم به سیستم بهداشتی و درمانی کشور است.

جهانپور افزود: ما در منطقه مدیترانه شرقی تنها کشوری هستیم که آمار دقیق داریم کشورهای این منطقه که در شرق آن چین و در غرب اروپا با آمار بالا وجود دارند اغلب آماری اعلام نمی کنند یا آمارهای نادرست و غیر واقعی دارند و این نشانه عاری بودن آنها از بیماری نیست بلکه نشان ناتوانی آنها در شناسایی بیماران است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: افرادی هم که با آمارسازی از منابع به قول خودشان بیمارستانی آمارهای متفاوت از آمار وزارت بهداشت ارائه کردند امروز در جمع بندی آمارها دچار مشکل شده اند.

وی گفت: با توجه به اینکه اخیر اطلاعات غلط و نادرستی در روزهای گذشته درباره ویروس کرونا منتشر شده است وزارت بهداش سایت arman.gums.ac.ir را برای انتشار مطالب علمی از منابع معتبر راه اندازی کرده است تا این مشکل تا حدی رفع شود گر چه در منابع معتبر نیز ممکن است اطلاعات ضد و نقیض وجود داشته باشد.

اشتراک گذاری تجارب کشورها با همکاری نهادهای مدنی

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با ارائه پیشنهاد طرح به اشتراک گذاری تجارب و داده های کشورها در پاندمی کرونا گفت: امکانات در جوامع مختلف متفاوت است یک کشور تولید کننده مهم دستکش یا ماسک است. یک کشوری ممکن است در حوزه شبکه اجتماعی فعال تر باشد یا در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات در سلامت پیشرفت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: برخی پزشکان متبحرتری دارند. برخی امکانات تولید دارو و واکسن بیشتری دارند. برخی امکان تولید داروهای ارزانتری دارند و توانمندی های مختلفی در کشورها وجود دارند. با کمک سازمانهای غیر دولتی می توانیم این توانمندی را به اشتراک بگذارند.

جهانپور گفت: جوامع مدنی می توانند این توانمدی را به اشتراک بگذارند رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد ایران نیز می توانند در این زمینه پیشتاز باشند تا همه مردم دنیا فارغ از انگیزه های سیاسی مثل تحریم ها، ملت ها در کنار هم قرار گیرند و از این ظرفیت بهره مند شوند.

محدودیتهای جدید در ۱۳ به در

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا افزود: بیش از دو سوم مردم  کاهش مراودات، ترددها و سفرها را چه روزهای پایانی سال چه نوروز رعایت کردند اما افرادی ساده انگاری و فکر می کنند بیماری برای دیگران است. این احتمال وجود دارد این افراد در روز ۱۳ به در با رفتن به پارک ها به انتشار ویروس کرونا دامن بزنند بنابراین در طرح فاصله گذاری این موضوع مطرح شد با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا در روزهای آتی محدودیت هایی برای حضور در پارک ها و تفرجگاهها خواهیم داشت. افرادی که تخطی کنند با موانع قانونی مواجه خواهند و با همکاری نیروی انتظامی روز طبیعت را مانند سالهای گذشته نخواهیم داشت.

وی گفت: اقدامات تحقیقاتی همزمان با سایر کشورها در ایران هم در حال انجام است. برخی این طرح ها از کمیته اخلاق وزارت بهداشت  مجوز گرفته اند.  در برخی از آنها در فاز اول نتایج و اثربخشی نسبی را شاهد هستیم ولی قضاوت قطعی در مورد آنها زود است.

جهانپور افزود: یکی از آنها تزریق پلاسمای بهبود یافتگان، یا سلول درمانی یا برخی داروهای قدیمی یا استفاده از داروهای های تک که قبلا در حوزه های دیگری استفاده می شد این توانمندی ها در ایران وجود دارد که می تواند تایید و تولید انبوه شوند.

قطعه کرونا در آرامستانها، ممنوع

وی گفت: یکی از مشکلات فعل در جامعه که برای خانواده ۲۶۴۰ فوت شده کرونا وجود دارد، سوگ ابزار نشده است که عامل مشکلات سلامت روان برای بسیاری از خانواده ها خواهد بود. برای این مساله باید راهی پیدا کنیم. باید مهارتهایی به مردم داده شود که مردم دچار مشکلات شدید روانی نشوند.

وی ادامه داد: ایجاد قطعه فوت شدگان کرونا در آرامستانها خطاست و موجب انگ می شود.این افراد با یک پروتکل ساده بهداشتی می توانند دفن شوند و نباید با این کار یک نوع انگ را برای این بیماران  بسازیم. بلکه باید انگ زدایی کنیم

جهانپور گفت: برای دفن فوتی های کرونا بهداشتی پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده است. اما شنیدیم در برخی مناطق از خاکسپاری آنها در آرامستانها امتناع می کنند. این ویروس پر پرواز ندارد و امکان اینکه از دو ونیم متر زیر زمین به افراد منتقل شود ممکن نیست.برداشت غلط فرهنگی باید اصلاح شود. برای دفن کنندگان نیز پروتکل بهداشتی مشخص است و برداشت های  غلط برای جامعه مشکل آفرین خواهد بود.

تبلیغ داروهای زیرپله ای خطرناک در ماهواره ها

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: هر درمان و داروی اگر هم برای کرونا وجود داشته باشد نباید تبلیغ شود. فقط باید به جامعه پزشکی معرفی شود. ما متاسفانه شاهد تبلیغات داخلی و ماهواره ای داروهایی هستیم که مجوزی ندارند و نه تنها سودی ندارند بلکه ترکیبات بسیاری از آنها خطرناک است و مصرف آنها می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

وی درمان با پلاسمای بهبود یافتگان گفت: درمان با پلاسمای بهبود یافتگان هم اگر تایید شود اجرایی می شود. پلاسما درمانی از قبل هم بوده است. این روش ها عام نیست که برای همه بیماران استفاده شود و ممکن است در شرایط بحرانی و فوریتی برای برخی بیماران استفاده شود.

وی گفت: اشتراک های ژنتیکی و تفاوت هایی هم داریم آنچه موجب پاندمی می شود شباهت هاست اگر شدت بیماری در افراد متفاوت است نیز ناشی از تفاوت های ژنتیکی است. این تفاوت ها دامنه صفر تا ۱۰۰ را ایجاد می کند. از بی علامتی تا علامت شدید و مرگ را بین افراد مختلف در مواجهه با ویروس مواجه هستیم.

جهانپور درباره تماس های موبایلی به نام سامانه ۴۰۳۰ با مردم گفت: نباید عدد دیگری به جز ۴۰۳۰ با مردم تماس بگیرد مردم اگر با شماره دیگری مواجه شدند در مرحله اول جواب ندهند و با سامانه ۴۰۳۰ یا ۱۹۰ تماس بگیرند. ۶۰ هزار پزشک هستند با سامانه ۴۰۳۰ همکاری دارند و هنگام تماس شماره ۴۰۳۰ نشان داده شود ممکن است مواردی باشد که شماره موبایل پزشک نشان داده شود که باید کنترل شود.

کمک ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به کارگران

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: یکی از مشکلات در قرنطینه مشکلاتی که برای کارگران و افراد شاغل به وجود می آید به همین علت قرنطینه کامل یا حکومت نظامی در ایران انجام نشد.

وی افزود: اما برخی کارگران به درآمد روزانه متکی هستند کارگرانی که در شرکت ها و بنگاههای رسمی  کار می کنند اگر اخراج نشده باشند. بسته خدمات اقتصادی از دولت دریافت می کنند.

جهانپور گفت:  دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای کمک به این افراد در نظر گرفته است مشروط به اینکه کارگر را تعدیل نکرده باشند. نیمی از کارمندان دولت تعطیل شده اند و حقوق کامل می گیرند. کارکنان حوزه سلامت، نیروهای انتظامی و امنیتی و شهرداری ها هم قابل تعطیل شدن نیست و حتی باید افزایش پیدا کنند.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو