علت و درمان خارش سینه در شیردهی

منبع: اوما

263

1399/1/11

03:03


علت و درمان خارش سینه در شیردهی

مادران تازه هنگام شیردهی با مشکلاتی مواجه می شوند و خارش سینه یا نوک سینه یکی از این مشکلات است. در بیشتر موارد ، مشکلی وجود ندارد اما گاهی اوقات با شیردهی تداخل ایجاد می کند. از آنجایی که شیر مادر برای نوزاد ضروری است، باید هرگونه مانعی برای جلوگیری از شیردهی سریعاً رفع شود.

چه عواملی باعث ایجاد خارش سینه در شیردهی می شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خارش سینه در دوران شیردهی شود. در اینجا موارد متداول ذکر شده است.

1. برفک

برفک یک عفونت قارچی نوک سینه است. نام بیولوژیکی مخمر کاندیدا است و نوعی قارچ است. کاندیدا معمولاً بی ضرر است و در قسمت های مختلف بدن یافت می شود. اما قارچ می تواند تکثیر شود و باعث عفونت در قسمت های مرطوب بدن مانند نقاط اطراف نوک سینه شود. برفک غالباً علت متداول خارش سینه و نوک سینه در مادران شیرده است.

علائم:

قارچ در درجه اول بر روی نوک سینه و منطقه آئرولا که تمایل به مرطوب ماندن دارند اثر می گذارد. خارش نوک سینه خصوصاً بعد از شیردهی نوزاد با احساس سوزش یا درد سوزنی همراه است. همچنین ممکن است دردهای عمیقی را در عمق بافت سینه تجربه کنید.

در بعضی موارد برفک، زبان نوزاد دارای لایه ای از پوشش مواد سفید است. آنها همچنین ممکن است بثورات پوشک نیز داشته باشند. ممکن است عفونت از نوزاد به مادر منتقل شود یا ممکن است بیماری به صورت ناآگاهانه منتقل شده باشد زیرا ممکن است هنگام زایمان طبیعی به عفونت قارچی واژینال مبتلا باشید.

2- ورم سینه

ورم سینه به دلیل احتباس شیر در مجاری شیر اتفاق می افتد. باکتریها می توانند از طریق نوک سینه ترک خورده یا سوراخ شده وارد مجاری شیر شوند و مجاری شیر و بافت چربی را آلوده کنند، در نتیجه باعث عفونت سینه می شوند.

علائم:

مشکل در شیردهی؛ تب بالا؛ علائم شبیه آنفلوانزا که با ایبوپروفن برطرف نمی شوند نیز از علائم دیگری هستند که همراه با خارش مشاهده می شوند. همچنین بافت سینه نیز گرم و قرمز خواهد شد.

3. اگزما

اگزما می تواند روی پوست سینه و نوک سینه ها نیز تأثیر بگذارد. اگزما گروهی از بیماری ها است که می تواند باعث التهاب ، خارش و قرمزی پوست شود. یک دسته از اگزما، که از نظر پزشکی به آن درماتیت گفته می شود، درماتیت تماسی است. این نوع درماتیت به دلیل اصطکاک مکرر ناشی از شیردهی می تواند بر روی سینه ها تأثیر بگذارد.

علائم:

اگزما باعث خشکی و حساس شدن پوست می شود. خارش مشقت بار است و هرچه خارش بیشتری پیدا می کنید، وضعیت بدتر می شود. اگر اگزما روی نوک سینه و آئرولا باشد، متوجه خشکی پوست و پوسته پوسته شدن اطراف آن می شوید. اگزما غیر مسری است ، بنابراین لازم نیست نگران انتقال آن به نوزاد باشید.

4- ترک یا شقاق سینه

سینه های شما در طول شیردهی از شیر پر شده است. این پر بودن سینه باعث می شود پوست اطراف آنها به سرعت کشیده شود و علائم ترک ایجاد شود که باعث خارش می شود.

علائم:

خطوط صورتی ریز روی سینه ها. پوست کشیده شده و خشک و تحریک پذیر می شود. مرطوب کردن پوست به کاهش ترک ها کمک می کند.

5- عفونت های پوستی

بسیاری از عفونت های پوستی می توانند باعث خارش پوست شوند. چند نمونه از آنها گال ها (جرب) و کچلی قارچی هستند که می تواند روی پوست سینه ها تأثیر بگذارد.

علائم:

گال (جرب) باعث بثورات ریز با خطوط قرمز می شوند که نشانگر مسیر خراشنده کرم گال است. این علائم به احتمال زیاد در پوست مجاور نوک سینه وجود دارد. کچلی قارچی یک عفونت قارچی است و در اثر کرم ایجاد نمی شود. این عفونت منجر به ایجاد بثورات دایره ای در مکان های گرم و مرطوب بدن می شود. پوست زیر سینه مکان رایجی برای این عفونت است.

اگر خارش ناشی از هر یک از بیماری های ذکر شده در اینجا باشد، درمان این بیماری ها به کاهش خارش پوست کمک می کند.

چگونه در هنگام شیردهی، خارش سینه را درمان کنیم؟

 

درمان خارش سینه در شیردهی

درمان خارش سینه به علت اصلی بیماری بستگی دارد. بیشتر موارد نیاز به حداقل مداخله را دارند و به خودی خود درمان می شوند. با این حال، برخی موارد شدید نیاز به دارو دارد. گزینه های درمانی برای چنین شرایطی عبارتند از:

دارو درمانی:

پزشک می تواند داروهای ضد قارچ، که برای مادران شیرده مجاز هستند، برای درمان برفک و کچلی قارچی تجویز کند. اگر گال دارید، باید رژیم درمانی را با داروهایی که کرم گال را از بین می برد، رعایت کنید. همچنین ممکن است نوزاد شما نیز معاینه شود زیرا کرم قال می تواند از طریق تماس پوست به پوست منتقل شود.

آنتی بیوتیک ها:

اگر به عفونت باکتریایی سینه مبتلا باشید، به یک دوره آنتی بیوتیک احتیاج دارید. این داروها با شیردهی سازگار هستند و هیچ تاثیری بر سلامت نوزاد ندارند.

کرم ها و لوسیون ها برای درماتیت:

اگر مبتلا به اگزما هستید، پزشک می تواند کرم ها و لوسیون هایی پیشنهاد کند که برای تسکین این بیماری موثر هستند. اگزما معمولاً بدون دارو قابل درمان است و پزشک می تواند نکاتی را در مورد آن به شما ارائه دهد. از آنجا که درماتیت مسری نیست ، نیازی به معاینه نوزاد نیست.

مدیریت بیماری های زمینه ای در خانه نیز روش خوبی برای کاهش و همچنین جلوگیری از خارش سینه است.

چه زمانی باید برای خارش سینه به پزشک مراجعه کرد؟

در برخی از موارد خارش سینه نیاز به تشخیص یا درمان ندارد. اما در برخی سناریوها باید به پزشک مراجعه کنید از جمله:

  • خارش با توانایی شما برای شیردهی تداخل ایجاد کرده است. نمی توانید به درستی به نوزاد شیر بدهید و نوزاد سیر نمی شود.
  • همراه با خارش درد شدید دارید.
  • مایع خونی و زرد مانند یا شفاف (متفاوت از شیر) از نوک سینه خارج می شود.
  • احساس می کنید توده ای سفت روی سینه های شما است.
  • شکل سینه ها تغییر کرده است. نوک سینه می خارد، قرمز شده و شکل خود را تغییر داده است.

چگونه خارش سینه را در خانه مدیریت کنیم؟

در اینجا نحوه مهار و جلوگیری از خارش سینه ها ذکر شده است.

سینه های خود را خشک نگه دارید:

از پدهای سینه استفاده کنید تا شیر اضافی روی نوک سینه یا هر نوع نشت شیر را جذف کند. همچنین می توانید پودر ضد قارچ زیر سینه های خود بمالید تا این ناحیه خشک بماند و کمتر در معرض قارچ قرار بگیرد.

بعد از هر بار شیردهی نوک سینه و سینه را پاک کنید:

از پارچه ای نرم و مرطوب شده با آب گرم استفاده کنید تا بعد از هر بار شیردهی سینه های شما تمیز باشد. این کار به از بین بردن بزاق نوزاد کمک می کند زیرا اگر بزاق نوزاد به مدت طولانی روی سینه باقی بماند می تواند پوست را تحریک کند. همچنین یک روش عالی برای تمیز نگه داشتن نوک سینه و سینه ها است.

در صورت خشک شدن نوک سینه از مرطوب کننده استفاده کنید:

اگر نوک سینه شما تمایل به خشک شدن و ترک خوردن دارد، از یک مرطوب کننده نوزاد استفاده کنید. همیشه نوک سینه ها را قبل از استفاده از مرطوب کننده بشویید.

لباس گشاد بپوشید:

یک سوتین و لباس گشاد بپوشید تا از جذب رطوبت جلوگیری شود. همچنین لباس تنگ در صورت ابتلا به اگزما باعث سوزش پوست می شود. بنابراین لباس هایی انتخاب کنید که گشاد و راحت هستند. پارچه ای طبیعی مانند پنبه انتخاب کنید زیرا امکان تهویه را فراهم می کند و همچنین عرق را جذب می کند.

یک برنامه شیردهی ثابت داشته باشید:

یک برنامه شیردهی تهیه کنید و آن را دنبال کنید. این برنامه این امکان را به شما می دهد تا سینه های خود را به موقع تخلیه کنید و از تجمع شیر جلوگیری می کند.

این مراحل به کاهش خطر ابتلا به ورم سینه/ عفونت سینه، که یکی از دلایل خارش سینه است. مرطوب کردن پوست به کاهش سوزش ناشی از علائم ترک کمک می کند، که درمانی ندارد. خارش سینه ها در هنگام شیردهی باعث ایجاد عفونت قارچی یا انگلی می شود. اما این مشکلات قابل درمان است. دلایل دیگر خارش سینه با درمان مناسب قابل رفع است. پس از رفع خارش، می توانید مانند قبل به نوزاد شیر بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو