معنی ضرب المثل ” با گرگ دنبه ميخوره، با چوپان گريه ميكنه “

منبع: دانش‌چی

387

1399/1/11

10:33


همه چیز درباره ضرب المثل با گرگ دنبه ميخوره، با چوپان گريه ميكنه

با گرگ دنبه ميخوره با چوپان گريه ميكنه

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی با گرگ دنبه ميخوره، با چوپان گريه ميكنه یعنی چه؟

۱- با گرگ دنبه میخوره یعنی هم با دشمن نشست و برخاست می کند هم با دوست؛ و سعی می کند در چهره ای منافقانه، هردو را راضی نگه دارد تا به منافع خود برسد.

۲- به افراد دو رو می گویند که در جمع هر مدل فردی حضور پیدا می کنند و خود نیز شخصیت ثابتی ندارند که تنها عضو یک دسته باشند. گاه در جمع خوبان می نشینند و گاه در جمع بدکاران.

۳- با گرگ دنبه می خوره یعنی در جنایتکاری های دشمن همکاری می کند ( درواقع گرگ، دنبه گوسفند را می خورده و گوسفند نیز برای چوپان است) و وقتی پیش آدم های خوب و مال از دست داده می رود ( مثل چوپان که گوسفندش را گرگ خورده)، با او همدردی می کند و حتی به دروغ نیز اشک می ریزد تا بتواند اعتماد او را جلب کند.

۴- این ضرب المثل را به کسانی می گویند که با نیرنگ و فریبکاری پول کشور را اختلاس می کنند و با دشمنان کشور خوش گذرانی می کنند اما در ظاهر، خود را فردی دلسوز به حال نیازمندان و فقیران جامعه نشان می دهند. در حالیکه نه تنها به آنها کمک نمی کنند بلکه حق آنها را نیز در جامعه از بین می برند.

۵- با گرگ دنبه میخوره : افراد منافق را میگویند که در عین دلسوزی ظاهرفریبانه با مظلومان، در حال همدستی با ظالمان و ستمگران هستند.

 

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو