انواع و اقسام “دردهای رحمی”

انواع و اقسام “دردهای رحمی”


منبع: نمناک

145

1399/1/11

12:00


“دردهای رحمی” می تواند بر اثر چندین عامل به وجود آید مثل آپاندیس ، مسدودیت روده ، دردهای قاعدگی ، سنگ کلیه و غیره که برخی از آن ها به مراجعه اورژانسی نیاز دارد.

با انواع دردهای رحمی آشنا شوید

درد رحمی معمولا از زیر ناف شروع می شود و به اندام های جنسی منتهی می گردد. این درد معمولا بر اثر بیماری ها و شرایط مختلف به وجود می آید. مثلا گاهی اوقات درد رحم از مشکلات قاعدگی، آپاندیس و معده نشات می گیرد و نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارد که در این قسمت از نمناک درباره این شرایط به شما توضیح خواهیم داد:

آنچه باعث و عامل دردهای رحمی می شود

آپاندیس

التهاب یا عفونت آپاندیس اغلب در قسمت پایین و راست رحم اتفاق می افتد و همان دل درد یا درد رحمی محسوب می شود که حالت تهوع را در پی دارد که گاهی اوقات با تب نیز همراه است. آپاندیس عفونی شده نیاز به خارج کردن دارد و در صورت خارج نکردن آن، خطر ترکیده شدن وجود دارد. خارج کردن آپاندیس نیاز به برش کوچک دارد و در نوع جراحی لاپاروسکوپی، اندازه برش بزرگ تر است. 

سندروم روده تحریک پذیر

این سندروم با علائم دردناک، حالت تهوع، یبوست، اسهال و دیگر علائمی همراه است که همگی منجر به سندروم روده تحریک پذیر یا آی.بی.اس می شوند. این سندروم یک بیماری مزمن است که 7 الی 21 روز افراد را درگیر می کند و همچنین انقباضات دردناکی را در داخل شکم و رحم ایجاد می کند. تغییرات رژیم غذایی، مدیریت استرس و داروهای زیادی برای درمان آن به کار می رود. در صورت درمان نشدن این سندروم، ممکن است که مشکلات سوء هاضمه برای فرد به وجود بیاید و روده او را مسدود کند که نیاز به جراحی دارد.

علائم این سندروم بیشتر با یبوست همراه است. در این شرایط معمولا دفعات مدفوع کردن فرد کاهش پیدا می کند، مدفوع او سفت می شود که خارج شدن آن با سختی همراه است. در نتیجه روده نمی تواند به طور کامل تخلیه شود. بعضی از افراد در این شرایط با مسدودیت روده روبرو می شوند. تغییر پوزیشن و وارد کردن فشار به شکم می تواند حرکات روده را بهبود ببخشد و در نتیجه درد مربوط به رحم را نیز درمان کند. در صورت درمان نشدن این وضعیت ممکن است که فرد به بیماری هایی مثل پارکینسون مبتلا شود که باید از داروهای اوپیوئید و ضد افسردگی ها برای درمان آن استفاده کرد.

 مسدودیت روده

مسدودیت روده زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده شما کاملا مسدود می شود. در نتیجه بخشی از روده می میرد که حتی ممکن است به مرگ خود فرد نیز منجر شود. این مشکل به یبوست، استفراغ، دل درد، التهاب شکم، کاهش اشتها و ناتوانی در خارج کردن گاز روده همراه است. درمان نکردن آن همچنین می تواند عاملی برای چسبندگی روده و یا نیازی برای جراحی، سرطان، التهاب و مشکلات دیگر شود. علاوه بر تمام موارد موجود، مسدودیت روده می تواند عاملی برای دردهای رحمی باشد که فرد را با مشکل مواجه می کند. پزشک در این شرایط با آزمایش و عکسبرداری هایی مثل اشعه ایکس و یا سی.تی اسکن و امواج فراصوت به تشخیص این مشکلات می پردازد.

درمان های اعمال شده برای این مشکل نیازمند آگاهی در مورد دلیل آن می باشد. گاهی اوقات سرم زدن نیز می تواند راهکار درمانی این مشکل باشد.

 مسدودیت روده

 تخمک گذاری دردناک

درد رحمی در کوتاه مدت می تواند در طول تخمک گذاری ایجاد شود که معمولات به دلیل کش آمدن تخمک ها برای آزاد شدن می باشد. این درد برای خانم ها انواع مختلفی دارد و برای بعضی چند دقیقه و برای بعضی دیگر چند ساعت طول می کشد و در نهایت بدون درمان دارویی از بین می رود و معمولا نیاز به مراجعه به پزشک نخواهد داشت.

 سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی همان گونه که از نامش پیداست، چند روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افتد که معمولا با درد رحم و دردهایی خارج از محدوده رحم اتفاق می افتد و نشانه های دیگری از جمله سردرد، کمردرد ، درد سینه را به همراه دارد. داروها و تغییرات سبک زندگی می تواند به مدیریت علائم این سندروم کمک کند. در این دوران هورمون های فرد جابجا می شوند که می توانند عاملی برای این درد باشند که برای از بین بردن آن از مسکن و داروهای ضد التهاب نیز استفاده می شود.

 دردهای قاعدگی

دردهای قاعدگی عاملی برای دردهای رحمی هستند و زمانی اتفاق می افتند که رحم برای خارج کردن خون از بدن با انقباضات روبرو می شود. این درد معمولا در یک الی هفت روز از چرخه قاعدگی اتفاق می افتد که برای از بین بردن آن ها از داروهای مسکن، تغییرات سبک زندگی مثل ورزش استفاده می کنند.

 بارداری خارج از رحمی

این نوع بارداری زمانی اتفاق می افتد که رویان در خارج از رحم مادر شروع به رشد و نمو پیدا می کند و در نتیجه دردهای شدیدی را ایجاد می کند که معمولا در یک طرف بدن است و گاهی اوقات به خونریزی واژن نیز منجر می شود. بارداری خارج از رحمی در صورت تشخیص به موقع، با دارو تحت درمان قرار می گیرد اما اگر سنگین باشد، دردهایی را در لوله فالوپ ایجاد می کند که گاهی اوقات نیاز به جراحی نیز دارد.

بیماری التهاب رحم

بیماری التهاب رحم یک بیماری التهابی و عفونی می باشد که معمولا از مقاربه جنسی ایجاد می شود. این بیماری برای تخمک گذاری و آسیب به لوله های فالوپ خطرناک است و می تواند عاملی برای ترشحات غیر طبیعی واژن، درد هنگام دخول یا ادرار باشد. گاهی اوقات آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده می شود و در بعضی از موارد فرد نیاز به جراحی پیدا می کند. این بیماری گاهی اوقات عاملی برای ناباروری، بارداری خارج از رحمی و درد رحمی مزمن می شود. 

کیست تخمدان

کیست تخمدان زمانی ایجاد می شود که تخمدان فرد با مایعاتی پر می شود و آزاد کردن تخمک را با مشکل روبرو می کند. انواع مختلفی از کیست های تخمدانی وجود دارد که علائم آن شامل دردهای شدید در رحم ، قاعدگی نامنظم، فشار به رحم یا درد بعد از رابطه جنسی است. درد رحم و یا ادرار دردناک گاهی اوقات به کیست های بزرگ منجر می شود که برای درمان آن نیز گاهی اوقات دارو گاهی اوقات جراحی تجویز می شود. 

درد رحم

فیبروم رحمی

فیبروم ها تومورهایی هستند که در دیواره رحم رشد می کنند و اغلب سرطانی نیستند. بعضی از این فیبروم ها عاملی برای درد رحمی می باشند که از خفیف تا شدید دسته بندی می شوند و گاهی اوقات فشار زیادی را به رحم هنگام رابطه جنسی ایجاد می کنند. فیبروم های رحمی معمولا برای زنان بین 30 تا 40 سال اتفاق می افتد که درمان آن نیز شامل داروها و خارج کردن رحم می باشد.

 آماس رحمی

آماس رحمی زمانی اتفاق می افتد که بافت رحم در ناحیه خارج از رحم بیش از حد طبیعی رشد می کند. این بافت به سایر اعضای بدن مثل روده و یا تخمدان چسبیده است که در این موارد درد شدید رحمی ایجاد می شود.

 عفونت ادراری

عفونت ادراری گاهی اوقات درد رحمی را ایجاد می کند که درد آن معمولا هنگام ادرار کردن افزایش پیدا می کند و در قسمت پایین رحم بیشتر است و باعث تب و حالت تهوع می شود. این درد معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود و به تاخیر انداختن درمان آن، عاملی برای آسیب به کلیه می باشد.

 سنگ کلیه

سنگ کلیه بر اثر تجمع کریستال های موجود در کلیه یا رحم رخ می دهد که معمولا بسیار کوچک می باشند اما بزرگ ترین آن ها گاهی اوقات به سایز یک توپ گلف می رسند. در این شرایط ممکن است که فرد در ادرار خون مشاهده کند که با درد زیادی نیز همراه است که در این شرایط باید به اورولوژیست مراجعه کنید.

ادرار خونی

 آماس مثانه

درد های مزمن رحم گاهی اوقات در نتیجه مشکلات آماس مثانه ای رخ می دهد و علت آن ناشناخته می باشد و در بین افراد بین 30 تا 40 سال رایج تر است.

 عفونت های انتقال یافته از بیماری های مقاربتی

این عفونت ها را نمی توان همیشه عاملی برای درد رحمی معرفی کرد اما معمولا این درد را به وجود می آورند که معمولا با آنتی بیوتیک ها قابل درمان هستند.

 درد مزمن رحم

درد مزمن رحم زمانی اتفاق می افتد که دقیقا زیر ناف فرد درد می کند و دوره آن حدودا 6 ماه است. این درد معمولا خواب فرد را دچار اختلال می کند و در انجام کارهای روتین او نیز مشکلاتی را به وجود می آورد و گاهی اوقات درد آن هنگام انجام رابطه جنسی افزایش پیدا می کند.

 پیچش رحمی

بسیاری از علت های درد رحمی معمولا از پیچش در رحم ایجاد می شود و باعث کاهش جریان خون خواهد شد. این مشکل می تواند برای نوزادان دختر تا زنان سن بالا اتفاق بیافتد. درمان آن نیز با جراحی صورت می گیرد. 

درد عضلانی رحم

درد عضلانی رحم زمانی اتفاق می افتد که رحم در بیشتر زمان ها با انقباضات همراه است. این درد بسیار شدید است و به واژن و مقعد منتقل می شود. این درد هنگام استفاده از تامپون ها و یا رابطه جنسی افزایش می یابد و تا چند ساعت طول می کشد. درد عضلانی رحم با ورزش کردن بدتر می شود که بدترین این ورزش ها پیلاتس، بشین پاشو و کرانچ می باشد که خانم ها باید هنگام مواجهه با این درد به حالت جنینی دراز بکشند.

پیلاتس

نکات مهم در مواجهه با دردهای رحمی

  •  اول از همه این که باید به پزشک مراجعه کنید و تمام دستورات او را رعایت بکنید.
  •  باید تمام آزمایشات و عکسبرداری ها را انجام دهید. این درد مزمن قطعا یک شبه ایجاد نمی شود اما می تواند تاثیرات بلند مدتی را در سلامتی فرد ایجاد کند که از زاویه های مختلف به فرد حمله می کند.
  •  حتما در مورد بروز هرگونه علائم هوشیار باشید و هرگونه تغییری در حالات خود را یادداشت کنید و سریعا به پزشک اطلاع رسانی کنید تا پیشرفت و یا پشرفت بیماری شما مورد بررسی قرار بگیرد.
  •  حتما استراتژی های خود مراقبتی را انجام دهید و اطلاعات بیشتری را در مورد دردهای رحمی جمع آوری کنید و سعی کنید که تمام داروهای خود را به موقع و سر وقت مصرف کنید.
  •  همیشه به یاد داشته باشید که تنها نمانید. مدیریت کردن دردهای رحمی به تنهایی ممکن نیست، بنابراین همیشه در کنار دوستان و خانواده باشید. اگر تنها بودید نیز باید تلفن در دسترس خود قرار دهید و هرچه سریع تر با اورژانس تماس بگیرید و علائم و نوع درد را برای پزشک شرح دهید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو