انواع بیماری های رحم و تخمدان | روش های پیشگیری

منبع: نیک شو

118

1399/1/11

16:52


انواع بیماری های رحم و تخمدان | روش های پیشگیری

انواع بیماری های رحم و تخمدان | روش های پیشگیری

همانطور که می دانید بدن زنان حساس است پس باید مراقبت های بیشتری انجام شود. در این مقاله به 10 نوع بیماری که در بین خانم ها شایع است پرداخته ایم. البته مختصصان و پزشکان معتقدند که با رعایت بهداشت فردی و مراجعه پی در پی به پزشک می توان از مبتلا شدن به این بیماری ها جلوگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید : آزمایش های مهم که خانم ها باید برای سلامتشان انجام دهند

 

1- رحم واژگون

رحم واژگون معمولا هیچ علامتی ندارد و در موارد کم دردهایی در قسمت کمر و در تحتانی لگن خاصره احساس می شود. در اکثر موارد نیازی به درمان نیست.

 

2- سرطان رحم

سرطان رحم نتیجه یک جهش ژنتیکی می باشد و در سلول های رحم اتفاق می افتد. این بیماری اگر زود شناسایی شود و فرد تحت درمان قرار بگیرد امکان بهبودی به 95 درصد می ریزد. اگر شما نشانه هایی مثل خونریزی و یا ترشحات غیر معمول در قسمت واژن داشتید و یا درد شدیدی در نواحی لگن احساس کردید حتما باید به پزشک مراجعه کنید. این بیماری بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می شود.

انواع بیماری های رحم و تخمدان | روش های پیشگیری

3- آندومتریت

آندومتریت عفونت غشا داخلی رحم است و علائم آن زیاد شدن گلبول های سفید، درد در رابطه جنسی، احساس ضعف، تب، درد زیر شکم، اختلال در ادرار، خونریزی های غیر طبیعی واژن و ترشحات مهبلی می باشد.

 

4- تومورهاي بدخيم

از جمله نشانه های تومورهای بدخیم مقاربت دردناک، درد در نواحی لگن، خونریزی و ترشحات غیر عادی بعد از یائسگی یا خونریزی بیش ار اندازه در دوران قاعدگی و اشکال و یا درد هنگام ادرار کردن.

 

5- پولیپ مخاط رحم

علائم پولیپ مخاط رحم خونریزی کم در فاصله بین قاعدگی ها، گرفتگی عضلانی در دوران قاعدگی، ترشحات مهبلی و خونریزی زیاد هنگام قاعدگی است.

 

6- فیبروم رحم

یکی از علائم شایع در فیبروم رحم خونریزی شدید و غیر عادی در دوران قاعدگی است. اگر فیبروم ها در نزدیکی لایه های داخلی رحم باشد و در خونرسانی به لایه های داخلی رحم مشکل ایجاد کنند، می توانند باعث ایجاد قاعدگی سنگین و دردناک شوند. در این حالت دوران ثائدگی زیاد و لکه بینی بین دوره نیز دیده خواهد شد. زنانی که قاعدگی سخت و طولانی مدت داشته باشند به فقر آهن نیز مبتلا می شوند.

 

فیبروئیدها با توجه به اندازه و محل قرارگیری آنها در رحم علائم زیر را به دنبال دارند:

درد در قسمت کمر و پاها

تکرر ادرار

عفونت در قسمت مجاری ادرار که ناشی از خالی نشدن کامل مثانه است.

یبوست

عدم توانایی در تخلیه مثانه

درد و فشار در قسمت لگن

 

7- چسبندگی رحم

علائم چسبندگی رحم نامنظمی دوره قاعدگی و در برخی موارد قطع ناگهانی آن، ناباروری، درد های دوره ای در قسمت لگن و سقط های پی در پی است. حدود 43 درصد از افرادی که به چسبندگی رحم مبتلا هستند از نازایی هم رنج می برند.

انواع بیماری های رحم و تخمدان | روش های پیشگیری

8- افتادگی رحم 

عوامل بروز افتادگی رحم بارداری، چاقی یا سرفه های طولانی، پبوست مزمن، نبودن هورمون استروژن در دوران یائسگی و زیاد شدن فشار به قسمت پایین شکم است.

 

علائم و نشانه ها

احساس فوریت در ادرار، تکرار ادرار، بی اختیاری ادرار، یبوست، بی اختیاری مدفوع، پهلو درد، درد لگن، درد و فشار زیر شکم، درد موقع نزدیکی(دیس پارونی)، خونریزی زیاد قاعدگی به همراه لکه بینی، زیاد شدن مقدار خونریزی در قاعدگی، کمر درد و عدم تشکیل ادرار

 

9- پولیپ های رحم

علائم و نشانه های پولیپ رحم شامل خونریزی بعد از مقارت جنسی، خونریز بعد از یائسگی، ترشحات آبکی و خون آلود از واژن و خونریزی در فاصله بین قاعدگی است.

 

10- چسبندگی لوله های رحم

افرادی که از IUD استفاده می کنند امکان التهاب های لگنی و لوله های رحم زیاد است. چسبندگی ها دردهای شکمی به همراه خواهند داشت و اگر شخصی به اندومتریوز مبتلا باشد دردها کاملا مشخص می شود.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو