عشق چیست ؟ (دوست داشتن) (LOVE)

منبع: مینویسم

91

1399/1/11

18:34


عشق

عشق مجموعه‌ای از احساسات؛رفتارها و عقاید پیچیده ای است که با احساسات قوی مثل مهر، محبت،مهربانی؛ محافظت و احترام برای شخص مقابل همراه است.عشق می تواند بین حیوانات با انسان با عقاید مذهبی و اصول متفاوت نیز دیده شود.برای مثال یک شخص شاید بگوید به سگ خود،به آزادی‌اش یا خدای خود عشق می ورزد.

معنی عشق به خارجی، انگلیسی (Love is a complex set of emotions, behaviors, and beliefs)

عشق چیست؟

عشق چندین سال موضوع مورد علاقه فیلسوف ها؛ شاعران، نویسنده ها؛ دانشمندان و گروه‌های مختلف مردم بوده است و درباره معنی آن فکر می‌کردند.در حالی که بیشتر مردم عقیده دارند که عشق مفهوم دقیقی از احساسات عمیق و قوی را به ما می‌دهد اما مخالفت هایی با معنی جامع آن نیز وجود دارد. وقتی یک شخص می گوید دوستت دارم شاید منظورش کاملاً متفاوت از فرد دیگر باشد. بعضی از معانی احتمالی عشق شامل موارد زیر می شود:

  • تمایل و اولویت خوشحالی و خوشبختی فرد دیگر نسبت به خود
  • احساسات عمیق؛ وابستگی و مهربانی به یک شخص
  • نیاز به بروز احساسات و نشان دادن احترام به طرف مقابل
  • احساساتی مانند مراقبت،عاطفه و محبت
  • انتخاب برای متعهد شدن، کمک؛احترام و مراقبت از معشوقه خود با ازدواج و بچه‌ دار شدن
  • یا ترکیبی از احساسات بالا

اختلاف نظرهای بسیار زیادی در مورد این که عشق یک انتخاب است یا چیزی است که دائمی و عمیق به نظر می‌رسد و یا حتی عشق بین اعضای خانواده و زوج ها از لحاظ بیولوژیکی برنامه‌ریزی شده است یا از لحاظ فرهنگی تلقین شده؛وجود دارد.هر کدام از عقیده ها در مورد عشق می تواند بعضی مواقع و در بعضی مکان ها درست باشد.به عنوان مثال در بعضی مواقع عشق می تواند یک انتخاب باشد،در حالی که در بقیه لحظات غیر قابل کنترل است.

 

عشق در مقابل شهوت:

مخصوصاً در مراحل اولیه رابطه تفاوت بین عشق و شهوت می تواند سخت باشد. چون هر دوی آن ها وابسته به کشش؛جاذبه فیزیکی و فشار جنسی است و در آن هورمون هایی ترشح می شود که در زوج ها اغلب این علاقه شدید سبب نزدیک شدن به فرد دیگر می‌شود.

اما فقط یک چیز تا ابد باقی می‌ماند و آن عشق است. عشق چیزی است که در این افراد در طول زمان با شناخت فرد مقابل و تجارب جدید یا خوشی ها و سختی های زندگی رشد می‌یابد و شامل تعهد، وقت گذاشتن؛ اعتماد دوطرفه و پذیرش طرف مقابل می‌شود. شهوت از طرفی احساس جنسی است که ابتدا بین افراد به وجود آمده و با زاییدن یا به وجود آوردن افراد جدید همراه است.

به دلیل هورمون های جنسی و شیفتگی یا وابستگی؛ شهوت توانایی ما را برای دیدن خصوصیات واقعی شخص از بین می‌برد و احتمالاً ممکن است آن رابطه به سرانجام نرسد.برای مثال  هما و رضا در یک رابطه هستند و علاقمندی جنسی بین آن ها در حال کم رنگ شدن می باشد؛ هما عاشق رضا است اما از رابطه جنسی شان رضایت کامل ندارد. بی قرار و مضطرب است.اما وقتی وحید را ملاقات کرد،احساس جاذبه و اشتیاق بیشتری در او به وجود آمد و پیام های شیمیایی مغز او شروع به فرستادن سیگنال هایی برای دنبال کردن این مرد کرد.اگرچه او چیزی در مورد فرد جدید در زندگی‌اش که وحید نام دارد؛نمی‌داند اما از لحاظ فیزیکی احساس خیلی خوبی نسبت به او پیدا کرده است.و به جای تقویت صمیمیت خود با دوست پسر قبلی اش حالا به دلیل شهوت گرفتار فرد دیگری شده است.

سناریوی یک رابطه عاطفی و ایده آل شامل ترکیب مناسبی از عشق و شهوت است و به هر حال شهوت به یک فرد اساساً فاز اصلی و مهم یک رابطه طولانی مدت است.هم چنین شهوت جرقه اولیه در رابطه بوده که می‌تواند روابط زوج های متعهد را محکم تر کند.

 

عشق و سلامت ذهن:

اگرچه تقریباً هیچ‌کس نمی‌تواند به یک معنا از عشق دست پیدا کند؛ اما بیشتر مردم می‌گویند عشق نقش بسیار مهمی در سلامت فیزیکی و روانی فرد بازی می کند. مطالعات بی شماری فواید عشق را بیان کرده است.نقش عشق در سلامت ذهن بی شمار است، اما برخی از مثالهای آن عبارتند از:

اگر کودکان عشق و علاقه خود را به صورت بغل کردن یا به آغوش کشیدن نشان ندهند،احتمالاً از این لحاظ کمبود داشته و بیمار هستند.احساس دوست داشته نشدن می‌تواند به عدم اعتماد به نفس و افسردگی مربوط باشد. افرادی که توسط دیگران احساس دوست داشته شدن می‌کنند و دیگران را نیز دوست دارند در زندگی شادتر هستند. عشق می تواند در سلامت بلند مدت شما نقش مهمی بازی کند و داشتن احساسات به افزایش سیستم ایمنی بدن شما کمک شایانی می نماید.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو