پیشگیری از بارداری ناخواسته، مزایا و معایب کاندوم زنانه

منبع: نی نی بان

138

1399/1/12

02:00


کاندوم زنانه به عنوان جایگزینی برای کاندوم مردانه محسوب می شود. از آنجایی که سطح کارآیی هر دو نوع کاندوم یکسان است، این امکان را به زنان می دهد که به همسر خود وابسته نباشند و خود را در مقابل بارداری های ناخواسته و بیماری های مقاربتی محافظت کنند.
کاندوم زنانه یک روش پیشگیری از بارداری است که علاوه بر اینکه به عنوان وسیله کنترل تولد عمل می کند، در برابر بیماری های مقاربتی نیز به عنوان یک محافظ عمل می کند. قبل از امتحان کردن کاندوم زنانه باید موارد زیاذی را بدانید.
 
1.چگونه کاندوم زنانه را به درستی وارد کنید؟
کاندوم زنانه سد محافظتی را از واژن تا دهانه رحم ایجاد می کند.
کاندوم زنانه از دو حلقه تشکیل شده است، که یکی از آن ها در انتهای بسته و دیگری در انتهای باز قرار دارد. برای قرار دادن درست آن، بایستی موارد زیر را در نظر بگیرید:
حلقه داخلی باید روی دهانه رحم قرار گیرد. برای این کار انتهای بسته را وارد واژن خود کرده و آن را فشار دهید تا به دهانه ی رحم برسد.
حلقه بیرونی ولووا را می پوشاند، به همین دلیل نباید آن را وارد واژن خود کنید. اطمینان حاصل کنید که حتماً حدود یک اینچ از آن بیرون زده است.

2- چگونه کاندوم زنانه را خارج می کنید؟
برای برداشتن آن، باید حلقه بیرونی را پیدا کنید، آن را فشار دهید، خم کنید و به آرامی بکشید. توجه داشته باشید که از یک کاندوم دوبار استفاده نکنید. شما باید هر بار که رابطه جنسی دارید از یک کاندوم جدید استفاده کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که نمی توانید برای دور انداختن آن ها از توالت استفاده کنید. به جای آن، آن ها را درون سطل زباله پرتاب کنید.
 
3- مزایای کاندوم زن چیست؟
از ابتلا به بیماری های مقاربتی محافظت می کند.
از بارداری های ناخواسته پیشگیری می کند.
برای تهیه آن نیازی به نسخه نیست.
مقرون به صرفه است و دسترسی به آن آسان است.
از آنجایی که این یک روش پیشگیری از بارداری غیر هورمونی است، عوارض جانبی بسیار کمی دارد.
این امکان را به زنان می دهد تا کنترل سلامت جنسی خود را در دست داشته باشند، چرا که لازم نیست به کاندوم های مردانه اعتماد کنند.
لازم به تحریک شدن آلت تناسلی مرد نیست و شما می توانید هشت ساعت قبل از رابطه جنسی کاندوم زنانه را مورد استفاده قرار دهید.
شما می توانید در زمانی باردار نیز از آن استفاده کنید.
وارد کردن و خارج کردن آن آسان است.

4.مضرات استفاده از کاندوم زنانه چیست؟
برای جلوگیری از خشکی واژن هنگام نفوذ، می توانید از روان کننده برای بهبود تجربه جنسی خود استفاده کنید.
اگرچه چندان رایج نیست، اما ممکن است باعث واکنش های آلرژیک (مانند خارش و تورم) شود.
هیچ ارتباط مستقیمی بین آلت تناسلی و واژن وجود ندارد، به همین دلیل ممکن است بر میزان تحریک گذاری تأثیر بگذارد. همچنین اصطکاک می تواند به عدم روانکاری و عدم رضایت جنسی منجر شود.
استفاده از روان کننده ها اغلب به مقابله با این معایب کمک می کند.
کاندوم می تواند پاره شود.
ممکن است حلقه خارجی در حین مقاربت وارد واژن شود.
کاندوم زنانه می تواند از واژن خارج شود.
 
5- کاندوم مردانه و زنانه چه تفاوت هایی دارند؟
بر خلاف کاندوم های مردانه، که معمولاً از لاتکس ساخته می شوند، کاندوم های زنانه از پلی اورتان یا نیتریل ساخته  می شوند. بنابراین، زنانی که به اجزای کاندوم مردانه حساسیت دارند، می توانند از آن ها استفاده کنند.
همچنین، آن ها مانند کاندوم های مردانه تحت تأثیر رطوبت یا تغییر دما قرار نمی گیرند. علاوه بر این، به جای قرار گرفت کاندوم روی آلت، در زنان کاندوم داخل واژن قرار می گیرد.
 
6- آیا این یک روش کنترل تولد مناسب برای من است؟
مراجعه به پزشک یا متخصص زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کار باعث می شود که متخصصان بتوانند وضعیت شما را ارزیابی کرده و بهترین روش کنترل و پیشگیری از تولد را برای مورد خاص شما تعیین کنند.
با تشکر از اینکه امروزه انواع مختلفی از روش های کنترل تولد موجود است، می توانید با توجه به نیاز خود بهترین مورد را انتخاب کرده و بسته به شرایط خود آن را تغییر دهید. با این وجود احتمال می رود که نیاز به تغییر روش  خود داشته باشید اگر:
شریک جنسی معمولی دارید و اغلب اوقات رابطه جنسی برقرار می کنید. در این حالت، شما ممکن است یک روش کنترل تولد را در نظر بگیرید که نیازی به قرارگیری در هر زمان (IUD ها، قرص های ضد بارداری) ندارد زیرا کاندوم زن برای رابطه جنسی پراکنده و کم مناسب تر است.
نسبت به نیتریل یا پلی اورتان آلرژی یا حساسیت دارید.
هنگام قرار دادن و خارج کردن کاندوم دچار مشکل می شوید.
ناهنجاری های آناتومیکی داشته باشید که در موقعیت قرارگیری کاندوم زن مشکل ایجاد می کند.
 
7- آیا کاندوم زنانه روش مهمی برای کنترل تولد به شمار می آید؟
در صورت استفاده صحیح، کاندوم های زنانه 95٪ مؤثر هستند. اثربخشی کاندوم های زنانه به استفاده صحیح آن بستگی دارد. اگر هر بار که رابطه جنسی برقرار می کنید آن را به درستی اعمال می کنید، آن ها 95٪ مؤثر واقع خواهند شد. با این حال، از آنجا که شرایطی که منجر به استفاده مناسب می شوند همیشه مطابقت ندارند، اثر آن تا 79 درصد کاهش می یابد.
اگر به حفاظت و اطمینان  بیشتری نیاز دارید، می توانید از کاندوم های زنانه به همراه قرص های ضد بارداری، دستگاه های داخل رحمی (IUD) یا ایمپلنت های ضد بارداری استفاده کنید. شما نباید از آن بهمراه یک کاندوم مردانه استفاده نکنید چراکه اصطکاک بین دو نوع کاندوم می تواند اشک شما را دربیاورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو