راهکاری جدید برای خانه ای ایمن در مقابل ویروس کرونا/ همین الان نقشه خطر خانه خود را بکشید

55

1399/1/12

16:00


راهکاری جدید برای خانه ای ایمن در مقابل ویروس کرونا/ همین الان نقشه خطر خانه خود را بکشید

سلامت نیوز_*حسن جان فدا:با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر کشور حتی در دورترین نقاط، مهمترین کار جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری کشنده، حفظ قرنطینه خانگی و رعایت فاصله فیزیکی می باشد.

به گزارش سلامت نیوز مهمترین مکانی که می تواند مثل یک دژ مستحکم، ما را در برابر ویروس کرونا محافظت کند، خانه است. با توجه به این مسائل، ضرورت دارد هر خانواده، نقشه خطر کرونای خانه خود را روی کاغذ رسم کند.

چرا تهیه نقشه کرونا مهم است؟

برای کنترل راههای ورود کرونا به خانه، باید اول این راهها را شناسایی کرد. با رسم این نقشه، راههای مذکور شناسایی و کنترل می شود. نتیجه اینکه فضای داخل خانه به دور از استرس و رفتارهای وسواس گونه خواهد بود و این امر می تواند باعث افزایش تاب آوری و تقویت سیستم ایمنی بدن اعضای خانواده در برابر کرونا شود.

قبل از تهیه نقشه خطر کرونا اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و در رابطه با ویروس کرونا، راههای انتقال و...با هم به گفتگو می نشینند. سپس تقسیم کار انجام می شود، لازم است یک نفر از اعضای خانوار که معمولا بانوی خانه هستند به عنوان مسئول ایمنی انتخاب شود. مسئول ایمنی باید ضدعفونی خانه را انجام دهد و برای حفظ وضعیت و ارتقای بهداشت خانه عاری از کرونا، مراقبت های لازم را انجام دهد. مسئول ضد عفونی نباید دچار بیماری ریوی زمینه ای و تنگی نفس باشد. زمان ضد عفونی از ماسک و دستکش استفاده نموده و پس از استفاده این وسایل را در کیسه دربسته در سطل زباله دربسته بگذارد. اگر بانوی خانه بیمار است فرد دیگری بایستی این مسئولیت را بپذیرد. هیچکس از اعضای خانواده حق ندارد در وظایف مسئول ایمنی دخالت کند.

بنا بر توصیه کارشناسان، تمام سطوح اعم از دستگیره درها ، کمدها، یخچال، فریزر، کلیدها و پریزها، کنترل تلویزیون، گوشی تلفن، موس و صفحه کلید و مانیتور کامپیوتر یا لب تاپ، شیر فلکه گاز، شیر آلات و کف خانه با محلول های ضد عفونی کننده خانگی، (با رعایت حفاظت فردی مثل استفاده از دستکش و ماسک برای جلوگیری از آسیب رساندن به ریه، پوست و چشمان فردی که ضد عفونی را انجام می دهد) یکبار ضد عفونی شود.

بهترین محلول برای ضدعفونی کف، سطوح چوبی و کابینت ها و سطوح غیر فلزی، محلول 1 به 49 وایتکس است که برای تهیه آن 10 سی سی یا معادل حجم درب قوطی وایتکس را با دو لیوان آب سرد حل نمائید. این محلول پس از 24 ساعت خاصیت ضد عفونی کنندگی خود را از دست می دهد و باید مجدد تهیه گردد.

هنگام ضد عفونی، سطح مورد نظر باید تمیز و عاری از گرد و خاک و آلودگی باشد. روی سطح باید بصورت رفت (و نه رفت و برگشت) دستمال آغشته به مایع ضد عفونی کننده را کشید و منتظر ماند تا تبخیر شود. یا مایع را اسپری کرد و منتظر تبخیر ماند. روی وسایل الکترونیکی نمی توان محلول را اسپری کرد.

روی سطوح فلزی نظیر دستگیره درها و پنجره ها، شیرآلات و کابینت های فلزی،به جای محلول وایتکس استفاده کرد. از الکل طبی اتانول 70 درصد باید

در خانه ای که افراد سالم هستند و توصیه های بهداشتی و عدم تردد در هفته های اخیر و قرنطینه را رعایت کرده و بدون حفاظت فردی، بخصوص به اماکن شلوغ رفت و آمد نداشته اند، الان خانه و افراد به کرونا آلوده نیستند و این خانه، امن است.

قدم بعدی انتخاب یک نفر به عنوان مسئول هماهنگی و خرید و انجام کارهای ضروری بیرون از خانه است. وی باید سالمترین فرد باشد. فردی که به بیماری هایی نظیر پیوند اعضا، نقص سیستم ایمنی، دیالیز، لوپوس، سرطان در حال درمان یا موارد مشابه مبتلا نباشد و یا فشارخون، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، بیماری های مزمن تنفسی مثل آسم و ... نداشته باشد، بهترین انتخاب است. وی تنها برای انجام کارهای خیلی ضروری از خانه خارج می شود.( فقط مشاغل امدادی و برای خریدهای ضروری) مسئول خرید میتواند حداکثر هفته ای دو بار با پوشیدن وسایل حفاظت فردی نظیر ماسک و دستکش، از خانه خارج شود. ساعاتی برای این کار انتخاب شود که تردد و ازدحام در مراکز خرید کمتر است.

چگونه نقشه خطر را تهیه کنیم؟

با مداد و خط کش خیلی ساده دیوارها، درها، پنجره ها، راهرو و بالکن، حیاط، اتاقها، آشپزخانه، پذیرائی، انباری، سرویسهای بهداشتی را روی کاغذ رسم می کنیم.

ویروس نمی تواند از طریق هوا مثل گرد و غبار منقل شود، پس از پنجره ها نمی تواند وارد شود. بنابراین پنجره ها را روی نقشه سبز می کنیم. به دلیل ماهیت ساختاری، این ویروس از طریق دستان آلوده، پوشش لباس و یا قطرات خارج شده از دهان بیمار و یا فرد ناقل و هنگام سرفه، عطسه و اشک چشم قابل سرایت است. بنابراین نباید با دستان آلوده به هیچ عنوان صورت و اعضای آن را لمس کرد.

هنگامی که مسئول خرید پس از انجام خرید ( ترجیحاً خرید بصورت بسته بندی باشد)، قصد آمدن به داخل فضای داخلی خانه را دارد؛ ترجیحا فرد دیگری درب ورودی را باز کند. در غیر این صورت پس از ورود وی، دستگیره درب ضد عفونی شود. خرید ها را ، در سبدی که برای این منظور در نظر گرفته شده است قرار دهید و سپس کیسه های نایلونی آن را در سطل زباله درب دار پشت درب ورودی (روی حیاط یا پاگرد) که کنار آن قرار داده اید، بیاندازد.

مسئول خرید، باید کفش هایش را پشت درب ورودی (روی حیاط یا پاگرد) بیرون آورد. وسایلی مثل دسته کلید، موبایل و کارت بانکی را در سبدی که به این منظور در ورودی قرار داده شده بگذارد تا در اسرع وقت به نحو مناسب ضد عفونی گردد. لباس هایش را در داخل فضای خانه پشت درب آویزان کند و این لباسها در فرصتی مناسب توسط سبد محصوص به بالکن یا حیاط منتقل شود تا به مدت 6-4 ساعت در معرض نور آفتاب قرار گیرد. کفش روفرشی بپوشد و مستقیما بدون دست زدن به دستگیره دربها، به دستشویی رفته و دستهایش را به مدت 20 ثانیه (معادل فرستادن هفت صلوات) به روش اصولی و با رعایت مصرف حداقل آب، با آب و صابون (ترجیحا صابون مایع) بشوید. پاها نیز شسشتشو داده شود. موقع خروج از دستشویی دمپایی تمیز بپوشد.

دستها و پاها را خشک نموده و وارد فضای تمیز خانه شود. ترجیحا از دستمال کاغذی یا حوله یکبار مصرف استفاده نمایید.

مسئول ایمنی خانه، سبد خرید جهت شستشو و ضد عفونی وسایل خریداری شده را به آشپزخانه منتقل نماید و خریدهای بسته بندی شده را با آب و صابون مایع یا مایع ظرفشویی به مدت 20 ثانیه می شوید. روکشهای بسته بندی نایلونی در سطل زباله درب دار انداخته شود.

در مورد نان، نان تهیه شده در فریزر قرار داده شود و قبل از مصرف در فر، مایکروفر یا ماهیتابه داغ شود.

با خیال راحت الان خانه ما امن و بدون از کرونا است.

از مزایای رسم نقشه خطر کرونا و انجام وظایف محوله:

1- مسیر آلودگی احتمالی مشخص و به سرعت رفع آلودگی می گردد.

2- تقسیم کارها، تکلیف بقیه اعضای خاناوده را مشخص می کند.

3- افراد خانواده دچار وسواس فکری که مرتب باید دستها را ضد عفونی کرد ( بوسیله ژل، الکل و موارد مشابه) نمی شوند، چون نیازی به ضدعفونی کردن دوباره دستهای افرادی که در معرض آلودگی احتمالی قرار ندارند، نیست.

4- کاهش بسیار زیاد مصرف آب و شوینده ها و ضد عفونی کنندها که بعضاً برای سلامت پوست، چشم، ریه و...خطرناک هستند.

5- با رسم نقشه خطر کرونا و انجام اصول بهداشت، آرامش را به خود و خانواده تقدیم می کنیم.

ویروس کرونا جدی است. همین الان این نقشه ساده را تهیه و به اعضای خانواده آموزش بدهیم.

راهکاری جدید برای خانه ای ایمن در مقابل ویروس کرونا/ همین الان نقشه خطر خانه خود را بکشید

*دکترای تخصصی مدیریت بهداشت ودرمان

*دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد- گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو