20 روش برای تقویت قدرت مغز و هوش کودک شما

منبع: مینویسم

103

1399/1/12

22:57


تقویت هوش کودک

تقویت هوش کودک

این حرکات آسان و روزمره به کودک شما – و بعدا کودک نوپای شما – کمک می‌کند تا زبان ، دقت و مهارت‌های استدلال را پرورش دهد.

در بدو تولد، مغز کودک شما دارای ۱۰۰ میلیارد نورون است (به اندازه ستاره‌های موجود در کهکشان راه شیری!). در طول سال‌های اول، تریلیون اتصال سلول مغزی به نام سیناپس های عصبی در مغز او رشد خواهد کرد. بسیار شگفت‌انگیز است، درست است؟

اما مسئله اینجاست: قانون اتصال سلول‌های مغزی، استفاده از آن یا از بین رفتن آن است. سیناپس‌هایی که از طریق تحریک “به هم وصل نمی شوند” در سال‌هایی که کودک به مدرسه می‌رود، تقلیل یافته و از بین می‌روند. گرچه مغز نوزاد اتصال سلول‌های مغزی قوی عصبی دارد، با توانایی یادگیری هر زبانی، از مغز یک فرد بالغ انعطاف پذیر و آسیب پذیرتر است. و با کمال تعجب ، اتصالات عصبی مغز کودک نوپا دو برابر بیشتر از مغز بزرگسالان است.

هنگامی که تجربیات غنی و دوست داشتنی زبانی را برای کودکتان ارائه می دهید، فرصت های بیشتری را به اتصالات عصبی و مسیرهای عصبی مغز او برای اتصال به یکدیگر می دهید. در عوض، او به مهارت‌های زبانی غنی، استدلال و برنامه ریزی دست می یابد. این نکات آسان، کتاب های مهیج و فعالیت های تحت نظارت و تعاملی به شما اطمینان می دهد که مغز کودک خردسال شما برای سال‌های یادگیری در آینده، آماده شده است.

۱ . قبل از تولد به کودکتان شروع خوبی را هدیه کنید. در حین بارداری سالم بمانید و آگاه باشید که برخی داروهای خاص می تواند برای مغز کودکتان در رحم مخرب باشد. بسیاری از کودکانی که در رحم مورد سوءمصرف مواد مخدر قرار گرفته اند با مشکلات شدید یادگیری روبرو می شوند و ناگهان رفتارهای تهاجمی بی‌دلیل نشان می‌دهند. همچنین مطالعات نشان داده است که سیگار کشیدن در دوران بارداری با نمرات خواندن پایین‌تر از درجه چهارم، مرتبط است.

 

۲ . با صدای کودکانه صحبت کنید. به صداهای کودک با ایجاد صدایی لذت‌بخش، پاسخ دهید و هنگامی که عبارات را مانند کودکان فریاد می‌زنید، به آرامی هجاهای خود را با صدای بلند بیان کنید. به این روش صحبت کردن گفتار والدین با زبان کودکانه گفته می شود، وحالت‌های اغراق آمیز صورت و مصوت های بیرون آمده به کودک شما کمک می کند تا همه صداهای زبان ما را یاد بگیرد.به یاد داشته باشید: مناطقی از مغز که مسئول درک گفتار و تولید زبان هستند، به ورودی غنی شما نیاز دارند.

انتخاب کتاب: بچه کوسه ماهی یک داستان همراه آواز کودکانه بر اساس یک آهنگ خوب دوست داشتنی، به راحتی در گفتار کودکانه والدین خوانده می‌شود. وقتی در مورد بچه کوسه ماهی، کوسه ماهی مادر و کوسه ماهی پدربزرگ صحبت می کنید، و شعر خوش‌آهنگ “Doo doo doo doo” را در بین آن می خوانید، کودکتان صداهای بسیاری از زبان انگلیسی را یاد می‌گیرد.

 

۳ . بازی هایی با مشارکت دست‌ها، انجام دهید. فعالیت‌هایی مانند پتکی کیک (دست زدن به همراه شعر خواندن)، دالی موشک، این خوک کوچک یا حتی عروسک خیمه‌شب بازی که کودکتان را مشغول می‌کند و توجه او را به خود جلب می کند. استفاده از دستانتان به فرزندان خردسال نشان می دهد که چگونه به طور فیزیکی با دنیای خود ارتباط برقرار می کنیم – بعلاوه ، بازی‌های عملی برای هر دوی شما لذت‌بخش‌تر است!

انتخاب اسباب بازی: ساختن زوج عروسکی انگشتی ناروهال و جولی، هنگام بازی عملی با این زوج عروسکی متحرک بامزه، که ضمن ارائه بازی های خنده دار و تعاملی، تخیل کودک شما را برمی‌اتگیزد.

 

۴ . مراقب باشید. وقتی فرزند خردسال شما به چیزی اشاره می‌کند، حتماً با نگاه و اظهار نظر خود در مورد اشیاء یا رویدادهای مورد علاقه، او را حمایت کنید. این “توجه توام” تأیید می کند که علایق و مشاهدات وی چقدر برایتان مهم است.

انتخاب اسباب بازی: مجموعه سه‌تایی از نشانگرهای دستی، برای یادگیرندگان کوچک در سنین ۳ و بالاتر، این نشانگرهای دستی تعامل در مورد موضوعات مورد علاقه را برای شما و فرزندتان ساده تر می کند – و برای بازی‌های تخیلی مانند مدرسه ساختگی نیز عالی هستند!

 

۵ . اشتیاق زودهنگام به کتاب‌ها را تقویت کنید. کتاب هایی را با تصاویر بزرگ و رنگارنگ انتخاب کنید و لذت کودک خود را از اشاره به تصاویر خاص یا حتی ایجاد صداهایی که با این کتاب مطابقت دارد، به اشتراک بگذارید – مانند گلوب گلوب هنگام دیدن ماهی. تن صدای خود را زیر و بم کنید، خطوط داستان را ساده تر کرده یا به دقت توضیح دهید و کودکان نو پا را ترغیب کنید تا درباره کتاب صحبت کنند (در اینجا چند گزینه خوب برای صداها و بازی با کلمات وجود دارد). به یاد داشته باشید که ساختار زبان شنیداری کودک (درک کلمات گفتاری) مهمتر از توسعه زبان بیان (صحبت کردن) او در دوران نوزادی است.

انتخاب کتاب: ۱ ، ۲ ، ۳ در دریا. موجودات رنگارنگ دریایی از جمله نهنگ‌ها و ستاره ماهی‌ها در این کتاب مسطح پر جنب و جوش، که دارای نقشه‌های تاشده در میان کتاب و یک تصویر باز شده غول پیکر است تا به کودکان نشان دهد مطالعه کردن چقدر می تواند لذت‌بخش باشد.

 

۶ . عشق کودک خود را نسبت به بدنش بسازید. شکم و موهایش را هنگام خواندن، بازی کردن، یا حتی پوشک کردن، نوازش کنید. مطالعات نشان داده است نوزادانی که غالباً نوازش نمی شوند مغزهایی دارند که کوچکتر از حد معمول سنشان است و تعامل با نزدیکانش نیز به هدایت توجه او به گفتار شما کمک می کند.

انتخاب کتاب: تو را از هر لحاظ دوست دارم، با این کتاب کلاسیک، که شامل داستانی شیرین در مورد عشقی بی قید و شرط است، زمان مطالعه را دوست‌داشتنی تر و ملموس‌تر کنید. جایزه: این کتاب همراه با یک خرس نرم و بامزه برای کودک یا کودک نوپایتان است تا آن را در آغوش بگیرد!

 

۷ . اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که به نوزادان امکان اکتشاف و تعامل را بدهد. اسباب بازی‌هایی از قبیل جعبه‌ای که با باز کردن درش آدمکی بیرون می‌آید یا بلوک های قابل انعطاف به کودک شما کمک می‌کند تا روابط علت و معلولی و استدلال “اگر-آنگاه” را بیاموزد. به عنوان مثال، اگر كودكی تعداد زیادی از بلوك ها را بدون مرتب کردن آن‌ها جمع كند، روی زمین پرت می‌شوند. اگر با موفقیت بلوک‌ها را روی هم جمع کند، این اطلاعات را وارد مغزش می‌کند.

انتخاب اسباب بازی: کار با بلوک ها با این مجموعه پازل بلوک با ۳۲ بلوک، بلوک ها را به فرصت یادگیری بیشتر برای فرزندتان تبدیل کنید. هر کدام دارای حروف چاپی بزرگ و علائم نگارشی، دو سبک حروف کوچک در چاپ و خط به همراه تصاویر حیوانات و الگوهای معرق هستند.

 

 

۸ . وقتی کودک شما گریه می کند ، سریعاً واکنش نشان دهید. او را آرام کنید، به او غذا بدهید، نوازشش کنید و به او قوت قلب بدهید تا بتوانید در قسمت لیمبیک مغز که درگیر احساسات است، مدار مثبت مغزی ایجاد کنید. در آغوش گرفتن و نوازش آرام و درگیری روزانه شما با کودک، امنیت عاطفی را به مغز ابلاغ می‌کند.

انتخاب اسباب بازی: یازدهمین غاز موزیکال آوازخوان. نوازش پرهای ژولیده با پرزهای نرم و زیبا، که ” چشمک بزن، چشمک بزن ستاره کوچک ” را پخش می کند، به دلجویی از یک فرد خردسال ناراحت کمک می‌کند.

 

۹ . اعتماد به نفس را با توجه و تمرکز ایجاد کنید. وقتی فرزندتان در حال بازی است، در برابر وسوسه چک کردن استوری اینستاگرام مقاومت کنید. درعوض، روی زمین بنشینید و برای ارتباط برقرار کردن با او وقت بگذارید. کودکانی که از نظر عاطفی به شما وابسته هستند، قادرند انرژی بیشتری در لذت کاوش، یادگیری وکشف بگذارند.

 

۱۰ . بدن او را ماساژ دهید. این کارسطح استرس شیرخوار شما را پایین می‌آورد و احساس آسایش و امنیت عاطفی او را تقویت می‌کند. نوازش‌های دوست داشتنی حتی باعث رشد نوزادان نیز می شود: تحقیقات نشان داده است که نوزادان نارس که روزانه سه بار ماساژ می گیرند زودتر از نوزادانی که ماساژ داده نمی‌شوند، آماده ترک بیمارستان هستند.

انتخاب کتاب: دست بوسیدن. ایده نوازش عاشقانه با چستر را از کتاب دست بوسیدن با ما درمیان بگذارید. در این کتاب، مادر چستر به او نشان می دهد که صبح می تواند دستش را ببوسد و وقتی این را با صدای بلند کلاسیک می خوانی، حرارت را در آنجا احساس می‌کند.

 

۱۱ . در زمان نظافت از کودک نوپای خود کمک بگیرید. این کار یک روش عالی برای تمرین دسته بندی است. کودکان یاد می‌گیرند که حیوانات هنگام شب یک مکان برای رفتن دارند. اتومبیل، کامیون و دیگر وسایل نقلیه نیز محل نگهداری مخصوص خود را دارند. کودکان باید به عنوان بخشی از پیشرفت شناختی خود در پیش دبستانی ، در مورد مرتب سازی بر اساس دسته بندی ها و سریال کردن (به ترتیب قرار دادن اشیاء؛ به عنوان مثال، از کوچکترین تا بزرگترین) یاد بگیرند.

انتخاب کتاب: دایناسورها چگونه اتاق‌های خود را تمیز می‌کنند؟ این داستان شیرین درباره یک دایناسور بازیگوش که وظیفه‌ نظافت را برعهداه دارد، مهارت های سازمانی و مسئولیت پذیری را از طریق بارهای خنده و تقویت مثبت ارتقا می بخشد.

۱۲ . یک محیط امن را برای سینه خیز رفتن کودک یا کودک نوپایتان فراهم کنید. کودک متحرک شما درک پارامترهای فضایی و واژگانی مانند زیر، رو، بزرگ ، کوچک، نزدیک و دور، به اضافه رابطه بین اشیاء با اشکال و اندازه های مختلف (به عنوان مثال در مقابل تعداد کمی بزرگ) را آغاز خواهد کرد. او ایجاد نقشه های ذهنی از محیط خود و ایجاد یک رابطه راحت با دنیایی که در آن زندگی می‌کند، آغاز می کند.

انتخاب کتاب: سه ماهی کوچک و کوسه ماهی بزرگ بد. بازخوانی در زیر دریا از “سه خوک کوچک” داستانی رنگارنگ و بسیار خنده‌دار برای کودکتان فراهم می کند، در عین حال از پیشرفت مهارت‌های مکانی و واژگان پشتیبانی می‌کند.

 

۱۳ . ترانه‌های مهد کودک که به یاد دارید را بخوانید. وقتی که می توانید، حرکات بدن و بازی انگشتان را اضافه کنید (مانند تکان دادن بازوهای خود در زمانی که “آفتاب من هستید” یا بارش باران شدید در هنگام “باران ، باران ، دور شوید”). این کار به کودک شما کمک می‌کند که صداها را با اعمال حرکتی بزرگ و کوچک مرتبط کند. آهنگ‌ها همچنین یادگیری فرزندتان را از ریتم ها، شعرها و الگوهای زبانی تقویت می‌کند.

انتخاب کتاب: دوست داریم در کنار هم بخوانیم! با این کتاب خنده دار، شما و فرزندتان می توانید به چهار آهنگ کلاسیک آواز بخوانید: “شما آفتاب من هستید” ، “هرچه بیشتر باهم جمع می شویم” ، “باران ، باران، دور شوید” و “چشمک بزن، چشمک بزن ستاره کوچک”

 

۱۴ . گام‌های خود را با خلق و خوی فرزندتان مطابقت دهید. برخی از کودکان به راحتی خود را با موقعیت‌های عجیب و غریب وفق می‌دهند – برخی جسور و عجول و برخی کاملاً خجالتی هستند. در حالی که سعی می‌کنید سطح شجاعت و راحتی کودک خجالتی را افزایش دهید، حرکت خود را ادامه دهید یا به یک کودک بسیار فعال کمک کنید تا ضمن یادگیری کنترل انگیزه، از انرژی خارق العاده خود استفاده کند. پذیرش شما احساس آسایشی که برای آزمایش و یادگیری آزادانه نیاز دارد، به او می دهد.

انتخاب کتاب: تو را دوست دارم چون تو هستی. چه یک نوجوان خجالتی یا جسور، بازیگوش یا غمگین، عشق یک مادر در این کتاب گرم در مورد خلق و خوی کودکان هیچ محدوذیتی نمی‌شناسد.

 

۱۵ .  وعده های غذایی را دلپذیر کنید. هنگامی که کودکتان غذا می خورد، اسامی غذاها را با صدای بلند بگویید. وقتی که یاد می گیرد خودش غذا بخورد، رضایت خود را ابراز کنید، مهم نیست که در تلاش‌های اولیه چقدر کثیف شود. این امر باعث ایجاد ارتباط دلپذیر با غذا و موقع صرف غذا می شود. از طرف دیگر دعواها و عیب جویی درباره غذا منجر به الگوهای مغزی منفی می‌شود.

انتخاب کتاب: اولین کتاب غذایی من. زمان صرف غذا را با نشان دادن جویدن غذای حیوانات مورد علاقه فرزندتان، دلپذیر نگه دارید! در این کتاب که هر صفحه آن دو بخش دارد، کودکان می توانند هر حیوانی را – از شیر تا سنجاب – با غذای خوشمزه ای که از آن می خورد، مانند شیر یا آجیل، مطابقت دهند.

 

۱۶ . در مورد اقدامات كودك خود واکنش‌های واضح ارائه دهید. اگر به رفتارهای فرزندتان به روش های قابل پیش بینی، اطمینان بخش و مناسب پاسخ دهید، مغز جوان و در حال رشد یاد می گیرد احساس جهان را درک کند. تا حد امکان ثابت قدم باشید.

انتخاب کتاب: چهره های کودک: همچنی آغوش و بوسه. به کودکتان آرایه ای از احساست را از طریق کتاب نشان دهید! نوزادان مورد توجه سایر نوزادان قرار می گیرند و این مجموعه عکس‌های قهقه زدن، خمیازه کشیدن، خندیدن و لبخند زدن، هنگامی که در مورد واکنش‌های عاطفی طبیعی یاد می‌گیرند، توجهشان را جلب می‌کند.

 

۱۷ . از نظم و انضباط مثبت استفاده كنيد. بدون ترساندن یا ایجاد شرم برای فرزندتان عواقب روشنی ایجاد کنید. اگر کودک نوپای شما به طور نامناسب رفتار می کند، مانند کتک زدن کودک دیگر، از زاویه دید او به این موضوع رسیدگی کنید، از تن صدایی پایین و جدی استفاده کنید و این قانون را دوباره تکرار کنید. قوانین را برای سن کودکتان، ساده ، سازگار و منطقی وضع کنید. انتظار از کودکی نو پا که به گلدان شیشه ای روی میز قهوه دست نزند، غیر منطقی است ، اما درخواست از کودک نوپا برای نریختن ماسه به بیرون از جعبه شن منطقی است.

انتخاب بازی: فلش کارت‌های خوب شهروندی. این کارت‌های مصور برای آموزش فرزند شما از یک نگرش مثبت و دوستانه استفاده می کند که همه ما جزئی از یک اجتماع بزرگتر هستیم و مسئولیت های مشخصی نیز همراه با آن ایجاد می‌شود – از اینکه نام کسی را با تغییر صدا نزنیم.

 

۱۸ . از احساسات همدلی برای دیگران الگو بگیرید. از لحاظ آموختنی هنگامی که کسی غمگین یا ناراحت به نظر می رسد، استفاده کنید تا به کودکتان کمک کنید در مورد احساسات، مراقبت، شراکت و مهربانی یاد بگیرند. هرچه ارتباطات مغزی بیشتر برای واکنش‌های همدلی و حسن نیت ایجاد کنید، این مدارهای مغزی به هم وصل می شوند. این کار نه تنها به زبان و یادگیری شناختی بلکه به کسب مهارت‌های احساسی مثبت نیز کمک می کند!

انتخاب کتاب: کمی مهربانی را امتحان کنید. هر صفحه از این کتاب مصور شیرین نشان دهنده اهمیت مهربانی است. کودکتان یاد می گیرد وقتی به آنها می گویید که خاص هستند، که برای دیگران چه معنی دارد، یک رفتار را به اشتراک بگذارید و موارد دیگر.

 

۱۹ . بازی نظارت شده را با مواد کثیف ترتیب دهید. این مواد می تواند آب، شن و ماسه و حتی لجن یا ماده چسبنده‌ای باشد! این کار به فرزندتان در مورد خواص مایعات، مواد جامد و مخلوط ها آموزش می‌دهد- تجربیات حسی که برای یادگیری مغز بسیار مهم است.

انتخاب بازی: اتوبوس مدرسه جادویی به لجن، ژل و جعبه علوم چسبناک رفت و آمد می‌کرد. به دانشمند جوان خود اجازه دهید تا با این مجموعه از آزمایش های شگفت انگیز ، یک مخلوط لز و چسبنده از بافت و مواد را کشف کند. با راهنمایی خانم فریزل ، شاگردان کوچک کمی می توانند از شیر چسب درست کرده، تیله‌های جنبده را  بکارند و حتی از کریستال‌ها برف درست کنند!

 

۲۰ . خوشحالی و علاقه خود را به کودک خود ابراز کنید. بگذارید زبان بدن، چشم‌های درخشان و توجه شما نسبت به فعالیت های کودکانه و پرحرفی او، و نوازش ها و لبخندهای مهربان شما، ماهیت عمیقاً دوست داشتنی کودک کوچک شما را تأیید کند.

انتخاب اسباب بازی: چگونه دایناسورها می گویند من شما را دوست دارم؟ عروسک. به کودک خود نشان دهید که با پرزهای نرم این دایناسور بامزه، که قلبی تبنده از سری کتاب های جالب دایناسورها چه کار می‌کنند… دارد، چقدر شادی و عشق به زندگی شما می آورد.

همیشه ، بازی کودک خود را با این اسباب بازی ها کنترل کنید. برخی از این اسباب‌بازی‌ها ممکن است به کمک شما تا زمانی که کودک بزرگتر شود، نیاز داشته باشند!

بیشتر بدانید : چگونه کودکانمان را نابغه کنیم ؟

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو