مشاهده خون در مایع منی می تواند باعث وحشت زدگی شود. این اتفاق نادر است و به ندرت نشان دهنده یک مشکل جدی خصوصا در مردان زیر ۴۰ سال است. خون در مایع منی (هماتواسپرمی) اغلب مدت طولانی ای دوام ندارد، چون مشکلی است که معمولا به خودی خود برطرف می شود. رایج ترین عفونتی که سبب هماتواسپرمی می شود، التهاب غده پروستات و کیسه منی است اما اورتریت (التهاب پیشاب راه) نیز باید مد نظر گرفته شود. احتمال بروز هماتواسپرمی بعد از این بیماری ها ۴۰ تا ۵۵ درصد است. در این مقاله از بخش بیماری ها و جنسی دکتر سلام به بررسی وجود خون در مایع منی می پردازیم.

خون در مایع منی

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

آیا وجود خون در مایع منی یک اختلال رایج در مردان است؟

مشخص نیست که هماتواسپرمی تا چه حد رایج است زیرا مردان معمولا پس از انزال مایع منی را بررسی نمی کنند. هماتواسپرمی می تواند مردان از هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد اما در میان مردان ۳۰ تا ۴۰ سال رایج تر است.

چه چیزی را باید بررسی کنم؟

میزان خون موجود در مایع منی می تواند یک قطره باشد یا به حدی باشد که رنگ مایع منی را خونی جلوه دهد. این که چه میزان خون در مایع منی است به دلیل خونریزی بستگی دارد.

ممکن است این موارد را نیز تجربه کنید:

  • درد هنگام انزال
  • درد هنگام ادرار
  • حساس شدن به لمس یا ورم در بیضه
  • حساس شدن به لمس در ناحیه کشاله ران
  • درد در قسمت پایین کمر
  • خون در ادرار

بیشتر بخوانید: در پزشکی به چه چیزی مایع منی گفته می شود


دلایل وجود خون در مایع منی

وقتی در مایع منی خون وجود دارد این خون معمولا یا از پروستات می آید یا از کیسه های منی؛ که اکثر مایع منی را تشکیل می دهند. در حداقل ۷۰% از موارد، پزشک قادر به تشخیص علت دقیق وجود خون نیست. اگر این خونریزی تنها یکبار رخ داده باشد، احتمال وجود اختلالات جدی کم است.

رایج ترین دلایل برای این نوع خونریزی عبارتند از:

پارگی رگ های خونی

یکی از رگ های خونی در پروستات یا کیسه منی می تواند در طول رابطه جنسی یا انزال پاره شود. این وضعیت همچون زمانی است که بینی پس از عطسه خونریزی می کند. اگر فرد از داروهای رقیق کننده خون استفاده کند، احتمال بروز این اتفاق بیشتر است. این می تواند شامل مشاهده چند قطره خون یا خونریزی ای باشد که چندین دقیقه ادامه دارد و سپس متوقف می شود.

برخی از علائم پارگی رگ های خونی عبارتند از:

  • خون در مایع منی
  • خونریزی
  • خونریزی ناگهانی که بعد از چند دقیقه متوقف می شود.

پارگی رگ های خونی معمولا اختلال جدی ای در نظر گرفته نمی شود. گاهی یک انسداد همچون یک کیست می تواند به رگ های خونی فشار وارد کند و سبب پارگی آن ها شود.

خون در مایع منی

داشتن رابطه جنسی پس از مدت طولانی

اگر بعد از مدت طولانی رابطه جنسی داشتید، ممکن است متوجه ظهور خون در مایع منی شوید.

وقتی این اتفاق رخ می دهد، فرد ممکن است متوجه این موارد نیز شود:

  • خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی
  • خون در مایع منی
  • داشتن تنها یک دوره خونریزی
  • خونریزی خفیف برای یک یا دو روز

عفونت و وجود خون در مایع منی

دومین دلیل رایج هماتواسپرمی، عفونت است. هماتواسپرمی در برخی از مردان زیر و بالای ۴۰ سال می تواند به علت عفونت رخ دهد (در ۱۵% از مردان زیر ۴۰ سال و ۱۰.۳% از مردان بالای ۴۰ سال). رایج ترین عفونتی که سبب هماتواسپرمی می شود، التهاب غده پروستات و کیسه منی است اما اورتریت (التهاب پیشاب راه) نیز باید مد نظر گرفته شود.

احتمال بروز هماتواسپرمی بعد از این بیماری ها ۴۰ تا ۵۵ درصد است. در بیشتر موارد، عوامل بیماری زا (پاتوژن) از چیزهایی هستند که سبب عفونت مجرای ادراری می شوند؛ از عوامل بیماری زا می توان این موارد را نام برد: اشریشیا کلی (E.coli)، پروتئوس میرابیلیس، کلبسیلا پنومونیه و انتروباکتر. هماتواسپرمی از علائم پروستاتیت (التهاب پروستات) مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن نیست.

در بیماری سل، هماتواسپرمی در ۲۶.۳% از مواردی که پروستات درگیر می شود دیده می شود و در ۷.۱% از موارد هماتواسپرمی همراه با اپیدیمیت-ارکیت رخ می دهد. سایر عفونت هایی که سبب هماتواسپرمی می شوند شامل عوامل بیماری زای روبرو هستند: نایسریا گونوره آ، ترپونما پالیدوم و سیتومگالوویروس. در برخی موارد شیستوزمیازیس (تب حلزون) نیز از دلایل هماتواسپرمی در نظر گرفته می شود.

صدمه

وارد شدن صدمه به مجرای ادراری یا نواحی تناسلی سبب ظهور خون در مایع منی می شود. گاهی یک صدمه جزئی (همچون صدمه ناشی از رابطه جنسی خشن) یکی از رگ های خونی پروستات یا کیسه منی را پاره می کند. وقتی این اتفاق می افتد فرد ناگهان متوجه ظهور خون می شود که این خون سرانجام به خودی خود از بین می رود.

صدمات جدی تر به نواحی تناسلی، جراحی این قسمت ها یا افتادن سبب ورم، خونریزی مزمن و آسیب جدی به نواحی تناسلی می شوند. وقتی این اتفاق می افتد فرد متوجه خون در مایع منی می شود که برای مدت طولانی ادامه دارد یا فورا از بین می رود.

مشکلات پروستات

مشکلات پروستات می توانند سبب مشاهده خون در مایع منی شوند. یکی از رایج ترین مشکلات پروستات، پروستاتیت (التهاب پروستات) است. یک تحقیق که در سال ۲۰۱۵ روی ۳۷ مرد که در مایع منی شان خون وجود داشت صورت گرفت به این نتیجه رسید که دو سوم از این افراد پروستاتیت داشتند. پروستاتیت به علت التهاب یا عفونت، یک مشکل مزمن در نظر گرفته می شود. در هر مورد، فرد علائمی به جز علائم هماتواسپرمی را تجربه می کند.

خون در مایع منی

این علائم عبارتند از:

  • وجود خون در ادرار
  • ادرار دردناک
  • رابطه جنسی دردناک
  • احساس سیری، ورم در رکتوم و نواحی تناسلی

التهاب و وجود خون در مایع منی

التهاب به ورم و سوزش بر می گردد. گاهی التهاب همراه عفونت رخ می دهد و گاهی به تنهایی اتفاق می افتد. پروستاتیت یک نوع التهاب است اما سوزش در نواحی تناسلی یا مجرای ادراری نیز می توانند سبب ظهور خون در مایع منی شوند. التهاب در اپیدیدیم (که لوله ای است که اسپرم را نگه می دارد) نیز سبب ظهور خون در مایع منی می شود.

فرد می تواند علائم دیگری نظیر این موارد را نیز تجربه کند:

  • پروستاتیت
  • درد هنگام ادرار
  • درد در آلت تناسلی یا کشاله ران
  • ورم و حساس شدن نسبت به لمس

تومور

پولیپ خوش خیم و تومورهای بدخیم پروستات، بیضه ها، اپیدیدیم و کیسه منی نیز می توانند سبب هماتواسپرمی شوند. طبق نتایج برخی از مطالعات مردانی که هماتواسپرمی دارند بیش از مردانی که در مایع منی شان خون وجود ندارد، در معرض سرطان پروستات قرار دارند؛ البته این احتمال ضعیف است.

یک تحقیق که روی ۲۶,۱۲۶ مردی که غربالگری سرطان پروستات انجام داده بودند صورت گرفت نشان داد که در میان تمام شرکت کنندگان در مطالعه، ۶.۵% سرطان پروستات داشتند. در میان آن هایی که از هماتواسپرمی شکایت داشتند، ۱۳.۷% از افراد، سرطان پروستات داشتند. اگر چه این یافته های آماری مهم هستند اما به یاد بسپارید که بیش از ۸۶% از مردان با هماتواسپرمی، سرطان پروستات ندارند.

یک ایراد دیگر که به این تحقیق وارد است این است که این آمار و ارقام به این علت بالاست که مطالعات غربالگری این چنینی شرکت کنندگانی را جذب می کنند که بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند. یک تحقیق دیگر ۳۳ تومور در ۹۳۱ بیمار با هماتواسپرمی را تشخیص داد (یعنی چیزی حدود ۳.۵%) که از تحقیق قبلی خیلی کمتر است. از بین این ۳۳ تومور تشخیص داده شده، ۲۵ مورد تومور پروستات بود. سایر ۸ تومور نیز در کیسه منی، بیضه ها و اپیدیدیم وجود داشتند.

دلایل سیستمیک و سایر علل

بیماری های سیستمیک گوناگونی می توانند با هماتواسپرمی در ارتباط باشند؛ اگر چه در خصوص ارتباط میان این موارد به تحقیقات بیشتری نیاز است. این بیماری ها شامل هایپرتنشن، اختلالات مربوط به خون (همچون هموفیلی)، اختلالات مربوط به انعقاد خون (که برای مثال می تواند در حین مصرف داروهای ضد انعقاد رخ دهد)، و بیماری های کبد (نظیر سیروز کبد) هستند.

گمان می رود که بالا بودن فشار در سیاهرگ سبب رفلاکس وریدی در پروستات و هموروئید پلکسوس می شود و در نتیجه منجر به هماتواسپرمی می شود. علاوه بر این، افرادی که هیپراوریسمی (وجود مقدار زیادی اسید اوریک در خون) دارند نیز در معرض هماتواسپرمی قرار دارند.

سایر عوامل

اگر چه به ندرت اما مشکلات دیگری هستند که سبب وجود خون در مایع منی می شوند.

این مشکلات عبارتند از:

خون در مایع منی


بیشتر بخوانید: جلوگیری از بزرگ شدن پروستات با مصرف گریپ‌فروت


عوامل مخاطره آمیز وجود خون در مایع منی

هر کسی می تواند وجود خون در مایع منی را تجربه کند و پزشکان اغلب قادر نیستند که دلیل آن را تشخیص دهند. اما یک سری عوامل مخاطره آمیز هستند که احتمال بروز هماتواسپرمی را افزایش می دهند.

این عوامل عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی خشن، خصوصا پس از دوره طولانی نداشتن رابطه جنسی
  • بالای ۴۰ سال بودن
  • داشتن سابقه مشکلات پروستات (همچون وجود سابقه پروستاتیت)
  • سابقه خانوادگی در مشکلات پروستات
  • داشتن عفونت های ادراری یا تناسلی

چه هنگام به پزشک مراجعه کنید

اگر سابقه خانوادگی یا شخصی در سرطان یا بیماری های منتقله جنسی دارید، برای وجود خون در مایع منی به پزشک مراجعه کنید.

سن نیز می تواند به عنوان یک راهنما عمل کند:

اگر بالای ۴۰ سال هستید

مردان بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض بیماری هایی نظیر سرطان پروستات قرار دارند. به همین دلیل هر زمان که در مایع منی خون مشاهده کردید حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. در این شرایط پزشک هر چه زودتر به بررسی دلیل وجود خون می پردازد.

اگر زیر ۴۰ سال هستید

اگر زیر ۴۰ سال هستید و هیچ علائمی به جز مایع منی خونی ندارید، منتظر بمانید و ببینید که آیا خون به خودی خود از بین می رود یا نه. اگر مایع منی همچنان خونی بود یا اگر علائمی نظیر درد یا تب را تجربه کردید، قرار ملاقاتی با پزشک تعیین کنید. پزشکان به انجام آزمایش پروستات یا آنالیز مایع منی یا ادرار می پردازند تا منبع خون را تعیین کنند.

تشخیص وجود خون در مایع منی

وقتی با پزشک ملاقات کردید، اول باید دلیل وجود خون در مایع منی تعیین شود. کارهایی که ممکن است پزشک انجام دهد شامل این مواردند:

معاینه فیزیکی

ممکن است پزشک شما را برای وجود علائمی (نظیر ورم بیضه ها، قرمزی یا سایر علائم مشهود عفونت یا التهاب) معاینه کند.

آزمایش های STI (عفونت های منتقله جنسی)

از طریق آزمایش هایی نظیر آزمایش خون، پزشک وجود STI را بررسی می کند. عفونت های منتقله جنسی می توانند دلیل خونریزی باشند.

آنالیز ادرار

این آزمایش به تشخیص عفونت های باکتریایی یا سایر ناهنجاری ها در ادرار می پردازد.

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

این آزمایش، آنتی ژن اختصاصی پروستات را بررسی می کند و سلامت پروستات را نیز ارزیابی می کند.

آزمایش های غربالگری

آزمایش های غربالگری نظیر سی تی اسکن و MRI به تعیین محل انسداد کمک می کنند.

خون در مایع منی

سونوگرافی ترانس رکتال

این سونوگرافی از یک ترانسدیوسر برای بررسی تومورها و سایر ناهنجاری های اطراف پروستات استفاده می کند. ممکن است مردان بالای ۴۰ سال برای معاینات بیشتر، به اورولوژیست ارجاع داده شوند. مردان زیر ۴۰ سال نیز اگر برخلاف درمان علائم شان ماندگار بود، باید به اورولوژیست مراجعه کنند.

سابقه بیماری

اولین هدف هنگام بررسی سابقه بیماری در بیمار، باید تشخیص زود هنگام هماتواسپرمی باشد. پزشک باید درباره طول دوره علائم و پیشرفت آن ها؛ درد هنگام نعوظ، انجام دخول یا انزال؛ و درد در ناحیه تناسلی از فرد سوالاتی بپرسد که تمام این موارد می توانند با دلیل وجود خون در مایع منی در ارتباط باشند.

اختلالات مربوط به میل زیاد به ادرار همچون پولاکیوری (تکرر ادرار) و ضعیف شدن جریان ادرار می توانند نشان دهنده عفونت سیستم ادراری تحتانی باشند و از دلایل مشاهده خون در ادرار محسوب نمی شوند. البته عواملی نظیر روش برقراری رابطه جنسی، ضربه پیشین، دارو و وجود همزمان دو بیماری می توانند از دلایل هماتواسپرمی در نظر گرفته شوند. بسته به سن بیمار، این عوامل باید مد نظر گرفته شوند.

سونوگرافی ترانس رکتال (TRUS) چیست؟

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) و بررسی آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) دو راه مهم برای بررسی تغییرات در غده پروستات هستند. اما این آزمایش ها نمی توانند تعیین کنند که آیا تغییرات ایجاد شده به علت سرطان پروستات رخ داده اند یا دلایلی غیر سرطانی دارند. در مواردی که آزمایش PSA میزان به شدت بالایی را نشان می دهد یا در شرایطی که نتایج DRF ناهنجار است، به بیوپسی پروستات (برداشتن بافت با سوزن برای بررسی زیر میکروسکوپ) نیاز است تا تشخیص سرطان پروستات تایید شود. بیوپسی با کمک سونوگرافی ترانس رکتال تهیه می شود.

سونوگرافی ترانس رکتال (TRUS) یک پروسه سرپایی است که ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد و از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از غده پروستات استفاده می کند. برای شروع، یک لوله کوچک که روان شده در رکتوم قرار می گیرد و امواج صوتی را رها می کند. این امواج صوتی هنگام ورود به پروستات سبب انعکاس می شوند. گاهی تومور پروستات انعکاس هایی را تولید می کند که از بافت عادی پروستات متفاوتند.

این انعکاس ها به کامپیوتر بر می گردند تا الگوی آن ها را تفسیر کند. اگر چه ممکن است هنگام قرار گرفتن لوله در رکتوم کمی اذیت شوید، اما TRUS یک پروسه بدون درد تلقی می شود. اگر چه TRUS به تنهایی نمی تواند هر توموری را تشخیص دهد اما برخی از تومورهایی را تشخیص می دهد که توسط DRE احساس نمی شوند.

به علاوه، TRUS برای تخمین اندازه غده پروستات استفاده می شود و به پزشکان کمک می کند که نگرش کامل تری از چگالی PSA داشته باشند. علاوه بر این، TRUS به تشخیص هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) از سرطان پروستات کمک می کند. در نهایت، TRUS در تهیه بیوپسی از پروستات نیز موثر است و به هدایت سوزن به قسمت درستی از غده پروستات کمک می کند.

چگونه برای TRUS آماده شوم؟

پیش از TRUS، باید به بیمار بیاموزند که برای پاکسازی مدفوع و گاز از رکتوم، تنقیه (اماله) انجام دهد چون وجود این موارد مانع از پیش رفتن لوله در رکتوم می شود.

پروسه TRUS چگونه صورت می گیرد؟

بیمار به پهلو دراز می کشد که راحت ترین پوزیشن در نظر گرفته می شود و قرار گرفتن لوله در رکتوم در این وضعیت راحت تر است. پس از قرار گرفتن لوله در رکتوم، پزشک کنسول روی دستگاه سونوگرافی را روی حالت انعکاس بافت پروستات عادی تنظیم می کند (یعنی دستگاه را در حالت استاندارد تنظیم می کند و سایر بافت ها را نسبت به آن مقایسه می کند). تصویر برداری معمولا از مثانه آغاز می شود؛ بعد از آن لوله می چرخد تا تصویر کاملی از پروستات را فراهم کند.

پروسه TRUS چه نوع تصاویری را تهیه می کند؟

لوله رکتال امواج صوتی را به غده پروستات می فرستد. بافت عادی و ناهنجار با انعکاس های متفاوتی باز می گردند که روی کامپیوتر پخش می شوند و پزشک الگوی آن ها را تفسیر می کند.

نواحی ایزواکوئیک

نشان دهنده بافت عادی است و میزان یکسانی از امواج صوتی که دریافت می کنند را منعکس می کنند.

خون در مایع منی

نواحی هیپواکوئیک

انعکاس های کمتری از آن چه دریافت کرده اند را باز می گردانند و اغلب نشان دهنده وجود سرطان هستند.

نواحی هیپراکوئیک

انعکاس های بیشتری از آن چه دریافت کرده اند را باز می گردانند و اغلب نشان دهنده رسوب کلسیم در پروستات، یا سنگ های کوچک در پروستات هستند. سنگ ها معمولا خطرناک نیستند مگر این که عفونی شوند.

درمان وجود خون در مایع منی

در بسیاری از موارد، مایع منی حاوی خون به هیچ درمانی نیاز ندارد. وقتی فرد زیر ۴۰ سال است و عوامل مخاطره آمیز جزئی برای سرطان دارد (یا هیچ عوامل مخاطره آمیزی ندارد) و دچار سایر مشکلات جدی سلامتی نیست، تنها با یکبار مشاهده هماتواسپرمی، به درمان نیاز ندارد. اما اگر عفونت یا انسداد وجود داشته باشد، این افراد به درمان نیاز دارند.

برخی از درمان های ممکن عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک برای پروستاتیت باکتریال و عفونت های دستگاه ادراری
  • داروهای ضد التهابی برای درمان التهاب
  • جراحی برای برداشتن انسداد یا درمان مشکلات رگ های خونی
  • درمان مشکلاتی نظیر عفونت های منتقله جنسی و بیماری های مزمن کبد
  • دارو، شیمی درمانی یا جراحی برای تومورها و سایر انواع سرطان

برخی از پزشکان حتی در مواردی که عفونتی را مشاهده نکرده اند، آنتی بیوتیک را پیشنهاد می دهند. در حقیقت یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت به این نتیجه دست یافت که ترکیب آنتی بیوتیک و داروی ضد التهاب در ۹۶% از موارد به رهایی از علائم کمک می کند.

چه هنگامی به پزشک مراجعه کنید

تنها یکبار مشاهده خون در مایع منی، اختلالی اورژانسی نیست. اما گاهی مراجعه به پزشک برای بررسی دلایل جدی تر ضروری است. مراجعه به پزشک، درمان فوری را ممکن می کند و اگر مشکلی وجود نداشته باشد به فرد اطمینان خاطر می دهد.

برای این موارد نیز می توان به پزشک مراجعه کرد:

  • مشاهده مجدد خون در مایع منی
  • خون در مایع منی که با گذر زمان تشدید شده است
  • درد لگن
  • مشکلات ادراری
  • ناباروری
  • ورم در کشاله ران
  • علائم پروستاتیت (نظیر استفاده مکرر از دستشویی یا مشکلات ادرار)

ممکن است با مشاهده خون در مایع منی وحشت زده شوید اما باید به خاطر بسپارید که در بیشتر موارد، وجود خون در مایع منی از علائم اختلالات جدی تری نیست. اما اگر به طور مکرر خون در مایع منی وجود داشت، از پزشک تان بخواهید که شما را به اورولوژیست ارجاع دهد. این متخصص به درمان دلایل جدی وجود خون در مایع منی کمک می کند.

خون در مایع منی

آیا خون در مایع منی می تواند ناشی از صدمه یا رابطه جنسی خشن باشد؟

خون در مایع منی می تواند حین و بعد از رابطه جنسی ظاهر شود اما اغلب رابطه جنسی خشن دلیل خونریزی در نظر گرفته نمی شود. ضربه شدید به مجرای تناسلی/ ادراری می تواند سبب وجود خون در پیشاب راه شود اما این اختلال با هماتواسپرمی متفاوت است.

هماتواسپرمی اولیه و ثانویه چیست؟

هماتواسپرمی اولیه

هماتواسپرمی اولیه هنگامی رخ می دهد که وجود خون در مایع منی تنها علامت است. در این حالت هیچ خونی در ادرار وجود ندارد و در معاینه فیزیکی هیچ علامت دیگری مشخص نمی شود. اگر خون در مایع منی وجود داشته باشد اما هیچ علائم دیگری نباشد، ممکن است دلیلی برای این خونریزی پیدا نشود.

هماتواسپرمی ثانویه

هماتواسپرمی ثانویه هنگامی رخ می دهد که دلیل شناخته شده ای برای خونریزی وجود دارد. این دلیل می تواند بیوپسی پروستات یا عفونت ادراری یا پروستات باشد، یا در موارد نادر می تواند از علائم سرطان باشد. وجود خون در مایع منی می تواند در مردان بالای ۵۰ سال با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) هم رخ دهد. این افراد می توانند رسوب کلسیم را نیز تجربه کنند که می تواند در سونوگرافی هم دیده شود.

در موارد خیلی نادر، هماتواسپرمی ثانویه می تواند ناشی از سل، عفونت انگلی، یا هر بیماری ای که روی انعقاد خون تاثیر می گذارد (همچون هموفیلی و بیماری مزمن کبد) و برخی از داروهایی باشد که خون را رقیق می کنند. بیوپسی پروستات با سونوگرافی می تواند سبب وجود خون در مایع منی در حدود یک سوم از مردان شود.

به ندرت می توان سرطان بیضه ها را به خون در مایع منی نسبت داد. سرطان پروستات می تواند سبب وجود خون در مایع منی شود، البته بیشتر مردانی که سرطان پروستات دارند این علامت را ندارند مگر این که بیوپسی پروستات داشته باشند که می تواند علت خونریزی باشد.

۳ جنبه از زندگی روزانه در زمان وجود خون در مایع منی

هماتواسپرمی یکی از اختلالات رایج در اورولوژی و آندرولوژی است. هماتواسپرمی به مایع منی قرمز که در طول زندگی جنسی و خروج گاه و بیگاه مایع منی، ترشح می شود می گویند. هماتواسپرمی می تواند آسیب سنگینی به مردان وارد کند؛ همچون از بین بردن اسپرم ها، کاهش عملکرد جنسی و ناباروری. برای پرهیز از هماتواسپرمی، بیماران نه تنها باید درمان درست را در پیش بگیرند بلکه باید به جنبه هایی از زندگی روزانه نیز توجه کنند.

در این جا به ۳ جنبه از زندگی روزانه که بیماران باید بیشتر به آن ها توجه کنند اشاره می کنیم:

۱- رژیم غذایی باید متعادل باشد، از مصرف مواد غذایی ادویه دار و الکل بپرهیزید

در میان بیماران دچار هماتواسپرمی، برخی از بیماران هستند که دچار هماتواسپرمی تصادفی هستند. این دسته از بیماران سابقه افراط در مصرف مواد غذایی ادویه دار را دارند. این بیماران باید عادات غذایی خود را تغییر دهند و ارجحیت را به مواد غذایی متعادل تر بدهند. اگر این اصول را رعایت کنند، هماتواسپرمی در یک هفته یا یک ماه ناپدید می شود. اگر بیماران بتوانند در طول دوره درمان و حتی دوره ریکاوری یک برنامه غذایی متعادل داشته باشند، احتمال بروز دوباره هماتواسپرمی را کاهش می دهند.

۲- زندگی جنسی متعادلی داشته باشید، نیازی به در پیش گرفتن شیوه پرهیز از رابطه جنسی نیست

بسیاری از بیماران دچار هماتواسپرمی اغلب پرهیز از رابطه جنسی را در پیش می گیرند. در حقیقت این اتفاق باعث می شود که کیسه منی مایع منی را جمع کند و این کیسه متورم شود. بعد از مدت طولانی، این امر منجر به پارگی و خونریزی رگ های خونی کوچک کیسه منی می شود. در نتیجه مردان باید یک زندگی جنسی متعادل داشته باشند، دو یا سه بار رابطه جنسی در هفته میزان متعادلی است. نداشتن انزال و دوری از رابطه جنسی برای مدت طولانی پیشنهاد نمی شود.

خون در مایع منی

۳- از نشستن طولانی مدت و نگه داشتن ادرار بپرهیزید تا از خودتان در برابر عفونت محافظت کنید

رایج ترین نوع هماتواسپرمی، ناشی از پروستاتیت و سمینال وزیکولیت است. پزشکان در معاینه ترانس رکتال پروستات و کیسه منی مردانی که به مدت طولانی نشسته بودند، به این نتیجه دست یافتند که پروستات و کیسه منی التهاباتی نظیر ورم، ندول یا کیست داشتند. به علاوه در بررسی مایعات پروستات، ادرار یا مایع منی؛ به وجود قارچ، تریکومونیازیس، مایکوپلاسما، کلامیدیا و سوزاک پی بردند.

دلیل این که مردان با عادت نشستن طولانی مدت دچار این مشکل می شوند این است که این عادت دستگاه تناسلی را در موقعیت مرطوب و بدون هوا نگه می دارد و سبب تسریع تولید باکتری می شود. علاوه بر نشستن طولانی مدت، نگه داشتن ادرار نیز برای بدن مضر است چون می تواند سبب باقی ماندن باکتری ها در ادرار شود و منجر به عفونت گردد. در نتیجه بهتر است از نشستن طولانی مدت و نگه داشتن ادرار بپرهیزید تا مانع از عفونت شوید.

ترک این عادت به پیشگیری از پروستاتیت و سمینال وزیکولیت کمک می کند، در نتیجه از وقوع هماتواسپرمی نیز جلوگیری می کند. ۳ جنبه بالا در خصوص اصول روزانه خیلی اساسی هستند. در کنار این موارد، بیماران باید ورزش بیشتری نیز انجام دهند تا مقاومت و ایمنی خود را تقویت کنند. اما اگر هماتواسپرمی به طور مکرر ظاهر می شود، بهتر است برای تشخیص به بیمارستان مراجعه کنید. اگر هماتواسپرمی ناشی از پروستاتیت یا سمینال وزیکولیت است، می توانید از داروهای گیاهی ادرار آور (دیورتیک) و ضد التهابی برای درمان آن استفاده کنید.

به علت گیاهی بودن ساختار این داروها، عوارض جانبی ندارند در نتیجه آسیبی به بدن وارد نمی کنند و نیازی نیست که بیماران در طول درمان نگران چیزی باشند. عادات سالم روزانه با درمان درست از وقوع دوباره هماتواسپرمی پیشگیری می کنند و به بیمار این امکان را می دهند که به طور دائم از بیماری خلاص شود.

خون در مایع منی


بیشتر بخوانید: تریکومونیازیس؛ علل، علائم، تشخیص و درمان تریکومونیازیس


توصیه های مربوط به برنامه غذایی و تغییرات در سبک زندگی

  • میوه و سبزیجات مصرف کنید.
  • از مواد غذایی سالم نظیر لوبیا، عدس و کینوآ استفاده کنید.
  • دانه سویا را به برنامه غذایی خود بیفزایید.
  • از مصرف گوشت (خصوصا غذاهای دریایی)، مصرف زیاد غذا و سوء هاضمه، مصرف زیاد نمک و مواد غذایی تند و ادویه دار بپرهیزید.
  • از انجام تمرینات ورزشی سنگین و سرکوب میل جنسی بپرهیزید.
  • از مصرف الکل و کافئین بپرهیزید.