متن عذرخواهی رسمی اداری + جملات رسمی برای عذرخواهی اداری

متن عذرخواهی رسمی اداری + جملات رسمی برای عذرخواهی اداری


منبع: روزانه

122

1399/1/13

15:54


متن عذرخواهی رسمی اداری

در این بخش روزانه تعدادی متن عذرخواهی رسمی اداری را که به صورت درخواست بخشش هستند را آماده کرده ایم. در این مواقع یک معذرت خواهی رسمی می تواند روابط شما را بهبود دهد و حتی باعث رشد کسب و کار شما شود.

هنگامی که در روند کارهای اداری و رسمی از جانب شما یک کوتاهی رخ می دهد چه باید کرد؟ یک متن اداری عذرخواهی رسمی می تواند مشکلات را به سادگی حل کند. نامه های اداری اصولا ساختاری یکسان دارند و نحوه نوشتن نامه های اداری از روندی اصولی تبعیت می کنند .اجزای تشکیل دهنده نامه اداری، نوع متن و انتخاب کلمات و نحوه خطاب قرار دادن فرد مورد نظر از قبل تعیین شده است. در این مطلب نمونه های پر کاربرد نامه اداری معذرت خواهی را آماده کرده ایم که می توانید از این متن ها و جملات استفاده کنید.

 

نامه و متن عذرخواهی رسمی تقلب در مدرسه یا دانشگاه

جناب آقای…
مدیر محترم مدرسه… / مدیر گروه…
موضوع: عذرخواهی از بابت اشتباه سرزده و تقلب در امتحان
با سلام
احتراماً به اطلاع جنابعالی می‌رساند اینجانب … دانش‌آموز / دانشجوی مقطع … با وجود مطالعه دروس بعلت استرس زیاد و نگرانی فراوان از نتیجه امتحان، اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب شده و برگه‌ای را که تقلب محسوب می‌شد با خود همراه داشتم که همین امر باعث شد با وجود آنکه از برگه تقلب استفاده ننمودم بعنوان متخلف شناخته شوم و باعث آزردگی و رنجش خاطر معلم / دبیر/ استاد محترممان گردم.
اینجانب مسئولیت اشتباه خود را بعهده گرفته و از بابت اشتباه خودم پشیمان و نادم هستم و متعهد می‌گردم که دیگر چنین اشتباهی را مرتکب نشوم. لذا از شما خواهشمندم عذرخواهی اینجانب را بپذیرید و فرصتی دیگر جهت جبران اشتباهاتم در اختیارم بگذارید.
با تشکر و تقدیم احترام
… (نام و نام خانوادگی)
امضا

متن عذرخواهی رسمی اداری

نامه و متن عذرخواهی رسمی اداری بین دو شرکت

جناب آقای …
مدیر محترم شرکت …
موضوع : رفع سوء تفاهم فی مابین
با سلام و احترام
بدینوسیله از اینکه برداشت نادرست از نامه ارسالی این شرکت موجب رنجش جنابعالی گردیده است و نتوانسته مقصود حقیقی از ارسال نامه را به روشنی بیان نماید، صمیمانه از شما پوزش می‌خواهم. از جنابعالی تقاضا دارم بار دیگر نامه را مطالعه فرمایید تا مطلب روشن‌تر دریافت شود؛ در صورت ابهام در جلسه‌ای به صورت حضوری مراتب نامه را توضیح خواهیم داد. در خاتمه مجدداً از سوء تفاهم بوجود آمده عذرخواهی می‌نمایم.
با تشکر و سپاس
…. (نام و نام خانوادگی)
رییس شرکت …
امضا

متن عذرخواهی رسمی اداری

نامه و متن عذرخواهی رسمی اداری بازگشت به کار

جناب آقای…
مدیر محترم امور اداری / رییس محترم اداره کارگزینی…
موضوع: درخواست بازگشت به کار
با سلام و احترام
بدینوسیله به استحضار می‌رساند اینجانب … به شماره کارمندی … و به شماره شناسنامه … که از تاریخ … در شرکت با سمت … در واحد … مشغول بکار بوده‌ام متأسفانه بنا به دلایل شخصی / کاری …. تقاضای ناچار به ترک کار از تاریخ … گردیده‌ام. با توجه به مشکلات بی‌شماری که پس از ترک شرکت با آن موجه شده‌ام، از جنابعالی تقاضای بازگشت به کار داشته و تعهد می‌نمایم در صورت موافقت با شروع به کار اینجانب به نحو احسن نسبت به انجام امور محوله اهتمام ورزم.
پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی کمال تشکر خویش را ابراز نموده و استدعا دارم در صورت صلاحدید با بازگشت به کار اینجانب موافقت فرمایید.
با تشکر و سپاس
… (نام و نام خانوادگی)
تاریخ و امضا

متن عذرخواهی رسمی اداری

نامه و متن عذرخواهی رسمی اداری از مقام بالاتر

جناب آقای …
رئیس محترم و معزز …
موضوع: معذرتخواهی بابت قصور در امور
توجه آن مقام را به این موضوع معطوف می‌دارد که بنده به سبب … (دلیل کوتاهی و اشتباه را توضیح دهید) مرتکب خطای … شدم. آنچه در مورد اتفاق پیش‌آمده قابل ذکر است، اینست که بابت این کوتاهی از صمیم قلب پشیمان هستم و آمادگی جبران مافات را دارم.
پیشاپیش از بذل توجه و دستور مساعد و عاجل جنابعالی کمال تشکر و امتنان را دارم.
با تشکر فراوان
… (نام و نام خانوادگی)
… (سمت)
امضا

متن عذرخواهی رسمی اداری

نامه و متن عذرخواهی رسمی اداری دو همکار هم‌ پایه

جناب آقای … / سرکار خانم …
رئیس …
پیرو نامه پیوست مراتب تأسف عمیق خود را در خصوص اتفاق تأسف بار مربوط به … (مشکل پیش آمده در چند کلمه) ابراز می‌دارم.
همانطور که در نامه پیوست بیان شده است، این اتفاق در نتیجه …. (دلیل اتفاق) پیش آمده است. کاملاً ناراحتی و رنجشی را که این اتفاق برای شما ایجاد کرده است، درک می‌کنم.
در راستای روحیه بزرگ‌منشی صمیمانه از همکاری ارزشمند شما برای حل این موضوع و بخشش اینجانب تشکر می‌نماییم. در این ارتباط، پیشنهاد می‌نماییم جلسه‌ای را با جنابعالی در اولین زمان ممکن ترتیب دهیم و برای جبران این واقعه اقدام نمایم.
با تشکر فراوان مجدد از بابت همکاری و مساعدت شما در این خصوص،
با احترام
… (نام و نام خانوادگی شما)
… (سمت و مقام شما)
امضا

متن عذرخواهی رسمی اداری

نکات اصولی برای نوشتن نامه رسمی اداری

نامه اداری را در یک طرف صفحه بنویسید و حاشیه آن را با فاصله دو سانتی متر سفید بگذارید.

متن نامه باید با نهایت دقت نوشته شود و شایسته فرد گیرنده باشد. حتی در انتخاب پاکت نامه پست و مقام شغلی و سازمانی فرد گیرنده باید در نظر گرفته شود.

شیوایی سخت و روانی مطلب را باید رعایت کنید و از لغات قدیمی و نامانوس استفاده نکنید.

به هیچ وجه از کلمات و جملات عامیانه استفاده نکنید.

نامه اداری باید خالی از کلمات غیر ضروری و جملات اضافه باشد.

از نشانه های قراردادی و علائم نگارشی مانند گیومه، ویرگول، نقطه و … به درستی استفاده کنید.

از جملات تهدیدآمیز، توهین آمیز و مشکل آفرین هم خودداری کنید.

نامه در کاغذ A4 نوشته شود تا امکان ارجاع و حاشیه نویسی داشته باشد.

نامد باید تایپ شده باشد و یا با خطی زیبا و خوانا نوشته شده باشد.

اگر نامه با اینترنت فرستاده شود، باید دقت کنید که از رنگ های ملایم مانند آبی استفاده کنید. تایپ تمام نامه با فونت بزرگ نوعی توهین به حساب می آید. ارسال تعداد زیاد ایمیل برای یک مکان درست نمی باشد.

متن عذرخواهی رسمی اداری

نکات تکمیلی برای نوشتن عذرخواهی اداری

برای شروع باید مشخص کنید که مخاطب نامه شما چه کسی است و چه جایگاه و سِمَتی دارد. باید بدانید که چه کار اشتباهی از شما سرزده است و عواقب و پیامدهای آن چه می باشد.

این موضوع مهم است که اگر چه نامه ای رسمی و اداری می نویسی ولی به هر حال احساسات طرف مقابل شما جریحه دار شده است و ادب حکم می کند که در عین عذرخواهی از رفتار خود اظهار پشیمانی کنید.

مسئولیت اشتباهتان را باید به عهده بگیرید. درصدد توجیه اشتباه خود نباشید. در انتها باید قول بدهید که اشتباه خود را جبران می کند و دیگر این خطا را تکرار نمی کنید.

بعد از قبول کردن معذرت خواهی بر سر قول و عهد خود پایبند باشید و اشتباه خود را جبران کنید.

نباید انتظار داشته باشید که طرف مقابل به خاطر اینکه از او معذرت خواهی کرده اید از شما تشکر کند. در حقیقت او به شما لطف می کند و عذر شما را می پذیرد.

به طرف مقابل برای پاسخ به نامه عذرخواهی کمی فرصت دهید و صبور باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو