انسان های قوی در شرایط سخت چگونه روحیه خود را حفظ می کنند؟

انسان های قوی در شرایط سخت چگونه روحیه خود را حفظ می کنند؟


منبع: روزیاتو

56

1399/1/13

16:32


زندگی مملوء از چالش های اجتناب ناپذیری است که می توانند ادامه ی آن را برای ما سخت کنند. این چالش ها هر چیزی می توانند باشند، از بیماری ها گرفته تا اضطراب های شغلی و مشکلات مالی و حتی بحران های جهانی. بعضی افراد دست روی دست می گذارند و از ترس آنکه اوضاع بدتر شود اقدامی نمی کنند. بعضی ها هم به رفتارهای تکانشی (آنی و فکر نشده) روی می آورند و بدون اینکه درباره ی بهترین راه حل ممکن فکر کنند هر کاری که از دست شان بربیاید انجام می دهند.

اما کسانی که از روحیه قوی برخوردارند وقتی دنیایشان در حال فروپاشی است هم قوی می مانند. آن ها افکار، احساسات و رفتارهای خود را به گونه ای مدیریت می کنند که به آن ها کمک کند این شرایط سخت را پشت سر بگذارند.

در واقع، انسان های قوی اغلب بعد از پشت سر گذاشتن سختی ها به شخصی بهتر از قبل تبدیل می شوند. حتی ممکن است بعد از سپری کردن دوران سختی، احساس شادی، سلامتی و امید بیشتری کنند.

اما انسان های قوی در شرایط سخت چگونه روحیه ی خود را حفظ می کنند؟ این سؤالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

۱- به قدرت درونی خود واقفند

استراتژی انسان های قوی در شرایط سخت

این افکار که «من از پسش برنمی آیم» یا «هیچوقت از این مرحله عبور نخواهم کرد» توانایی رویایی با مشکلات را از بین می برد. انسان های قوی هر چیزی که به آن فکر می کنند را باور نمی کنند. این افراد وقتی افکارشان به طرز غیر واقع بینانه ای منفی می شود، به خودشان یادآوری می کنند که قوی تر از آن چیزی هستند که مغزشان می گوید. آن ها سختی های گذشته که در برابر آن ها ایستادگی کرده اند را به خود یادآوری می کنند و اینگونه به خودشان قوت قلب می دهند. این کار به آن ها کمک می کند اعتماد به نفسی را به دست آورند که به آن نیاز دارند تا هر چه که زندگی بر سر راه شان قرار می دهد را مدیریت کنند.

۲- از خودشان مراقبت می کنند

انسان های قوی خودمراقبتی را به اولویت زندگی شان، حتی در شرایط سخت، تبدیل می کنند، چون آن ها می دانند اگر از روح و جسم خود مراقبت نکنند، مقابله با نگرانی ها کار سخت تری خواهد شد. آن ها رژیم غذایی سالمی دارند، ورزش می کنند و به اندازه ی کافی می خوابند تا هنگام رویارویی با چالش های زندگی بتوانند بهترین خود باشند.

۳- تمرکز خود را روی چیزی می گذارند که توانایی کنترلش را دارند

انسان های قوی وقت خود را با گفتگوهای تکراری، نگرانی برای عواقب مصیبت بار، یا این فکر که کاش چیزی طور دیگری بود هدر نمی دهند. آن ها می دانند که چنین چیزهایی قدرت روحی ای که برای حل مشکلات به آن نیاز دارند را ذره ذره از بین می برند. به همین دلیل انرژی خود را روی چیزهایی می گذارند که توانایی کنترل شان را دارند، حتی اگر آن چیز فقط طرز فکرشان باشد.

۴- اولویت هایشان را تغییر می دهند

انسان های قوی به جای آنکه خود را به خاطر وقت نگذاشتن برای فرزندشان یا رد کردن دعوت دوستان شان سرزنش کنند، می دانند که در شرایط سخت اولویت ها را باید تغییر داد. آن ها توجه خود را معطوف به مشکلاتی می کنند که باید به آن ها رسیدگی شود (مثل پرداخت بدهی، رساندن یکی از اعضای خانواده به مطب دکتر، یا فرستادن رزومه برای پیدا کردن یک شغل جدید).

۵- دست به کار می شوند

شما هیچ انسان قوی ای را نخواهید دید که از مشکلات فرار کند یا دست روی دست بگذارد. آن ها با رویارویی مستقیم با چالش ها، به شکلی نتیجه بخش دست به کار می شوند. اگر مشکلی غیر قابل حل باشد (مثل بیماری یکی از عزیزان)، آن ها به گونه ای اقدام می کنند که بتوانند به شکلی سالم از عهده ی نگرانی ها و اضطراب های خود بربیایند.

۶- انعطاف پذیری روانی خود را حفظ می کنند

تفکر انعطاف ناپذیر – مثل اینکه به خودتان بگویید چیزی یا موقعیتی حتماً باید به شکل مشخصی درآید – می تواند اوضاع را وخیم تر کند. انسان های قوی می دانند که باید انعطاف پذیر باشند. آن ها از تغییر الگوهای شناختی، عاطفی و رفتاری خود استقبال می کنند تا بتوانند خود را با چالش های جدیدی که با آن ها مواجه می شوند وفق دهند.

۷- به دنبال فرصت های جدید هستند

چه از دست دادن شغل باشد و چه یک مشکل جسمی، انسان های قوی می دانند که ممکن است سختی ها آن ها را مجبور به تغییر کنند. آن ها می دانند تغییر مسیر زندگی می تواند ترسناک و در عین حال مهیج باشد. این افراد از فرصت های جدید استقبال می کنند چون تلاش دارند مشکلات را به چیز مثبتی تبدیل کنند.

۸- شکرگزار هستند

انسان های قوی شکرگزار هستند، حتی در سخت ترین روزهای زندگی. این بدان معنی نیست که آن ها به رنج ها و دردها بی اعتنا هستند یا سختی ها را کوچک می شمارند؛ آن ها به طور قطع به زخم های عاطفی خود واقفند. اما در عین حال، هم خوبی های زندگی را به خود یادآوری می کنند و هم آنچه که برای مدیریت سختی ها در اختیار دارند.

۹- به درس هایی که گرفته اند خوب فکر می کنند

مرور دوباره و دوباره ی خاطرات دردآور امری بی فایده است اما فکر کردن به درسی که آن درد به شما داده می تواند به التیام و رشد شما کمک کند. انسان های قوی می دانند که می توانند در سخت ترین شرایط چیزهای زیادی درباره ی خودشان یاد بگیرند. به همین دلیل وقت می گذارند و به آنچه از چالش هایی که متحمل شدند کسب کرده اند فکر می کنند.

۱۰- از دیگران کمک می گیرند

انسان های قوی می دانند که کمک گرفتن از دیگران، نشانه ی قدرت است نه ضعف. این درخواست کمک می تواند هر چیزی باشد، مثلاً درخواست از یکی از اعضای خانواده برای مراقبت از فرزندشان تا خود بتوانند به یک مشکل رسیدگی کنند یا مراجعه به یک روان درمانگر. آن ها می دانند که مجبور نیستند همه ی کارها را به تنهایی انجام دهند. به جای این کار، مایلند به سراغ کسانی روند که می توانند به آن ها کمک کنند این شرایط سخت را راحت تر پشت سر بگذارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو