راه های جلوگیری از خشکی پوست ناشی از زیاد شستن دست‌ها

71

1399/1/13

22:15


هر روز توصیه‌های جدیدتر و جدی‌تری در مورد شیوه‌های پیشگیری از ابتلا و انتقال ویروس جدید کرونا ارائه می‌شود و هر یک از ما احساس می‌کنیم بیشتر از هر زمان دیگری در عمرمان، دست‌هایمان را می‌شوییم.

راه های جلوگیری از خشکی پوست ناشی از زیاد شستن دست‌ها

اما این‌همه دست شستن مطمئناً می‌تواند سبب خشکی، خارش، قرمزی و التهاب پوست دست‌ها نیز بشود. با این مسئله چه باید بکنیم و چه راه‌حل‌هایی وجود دارد که از خشکی و ترک‌خوردگی پوست دستمان جلوگیری کنیم؟

خشکی پوست دست‌ها معمولاً به همان دلیلی روی می‌دهد که خشکی پوست در سایر قسمت‌های بدن را به دنبال دارد.
لایه‌ی بیرونی پوست که به آن لایه‌ی شاخی نیز می‌گویند، کمک می‌کند تا رطوبت پوست حفظ شود. لایه‌ی شاخی از سلول‌های پوستی تشکیل شده که مانند آجر‌هایی عمل کرده و لیپید‌هایی که مانند ملات عمل می‌کنند؛ بنابراین اگر مشکلی در این سد دفاعی پوست به وجود بیاید، مثلاً ممکن است لیپید‌ها آسیب ببینند و در نتیجه رطوبت از پوست فرار می‌کند.

وقتی دست‌هایتان را می‌شویید، رطوبت پوست را بیرون می‌کشید و چربی‌های سالم آن که قرار است از پوستتان محافظت کنند را از بین می‌برید. چیز‌هایی مانند استفاده از آب گرم، صابون‌های آنتی باکتریال قوی و عدم استفاده از مرطوب‌کننده بعد از شستن دست‌ها می‌توانند شرایط را بدتر هم بکنند.

در موارد خفیف‌تر ممکن است احساس کنید پوست دست‌هایتان قرمز و خشک و کشیده شده یا کمی می‌خارد. اما در موارد شدیدتر، ممکن است دچار تحریکات پوستی زیاد، خارش آزاردهنده و حتی ترک‌هایی روی پوست بشوید که واقعاً می‌توانند احتمال عفونت را افزایش بدهند. افرادی که مستعد اگزما هستند، حتی ممکن است نیاز به دارو‌های موضعی داشته باشند تا علائم را کنترل کنند؛ بنابراین مهم است که دقت بیشتری نسبت به شستشوی دست‌هایتان داشته باشید تا دچار عوارض بعدی نشوید.

چه باید بکنید؟
کارشناسان توصیه‌هایی برایتان دارند تا دست‌هایتان را تمیز و پوستتان را مرطوب نگه دارید.

از صابون‌های ملایم‌تر استفاده کنید
شستن دست‌ها با صابون‌های آنتی باکتریال و یا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست حاوی الکل می‌تواند پوست را خشک و زبر و حساس کند. ضمناً شما واقعاً نیازی ندارید حتماً از این شوینده‌ها استفاده کنید تا از شر میکروب‌ها خلاص شوید. اصطکاک ایجاد شده در اثر به هم مالیدن دست‌ها حین شستشو همراه با عناصر فعال پاک‌کننده در صابون، در واقع همان چیزی است که میکروب‌ها را از دست‌هایتان پاک می‌کند.

البته اطلاعات ما در مورد چگونگی انتشار ویروس جدید کرونا و اینکه چطور باید از خودمان در برابر آن محافظت کنیم، هنوز کامل نیست، اما مکرراً شستن دست‌ها با آب و صابون (خصوصاً قبل از دست زدن به چشم‌ها و دهان و بینی و قبل و بعد از غذا خوردن) یکی از راه‌های ثابت شده‌ی پیشگیری از انتشار ویروس جدید کروناست. بله شما باید دست‌هایتان را به درستی و حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

دست‌ها را با آب ولرم بشویید
شستن دست‌ها با آب خیلی گرم یا خیلی سرد، ناراحت کننده است. ضمناً استفاده از آب خیلی گرم بدون تردید پوست را خشک‌تر هم می‌کند. به همین دلیل توصیه شده است با آب ولرم (آبی که با دمای آن راحتید) دست‌ها را بشویید.

وقتی دست‌هایتان هنوز مرطوب هستند به آن‌ها کرِم بزنید
بعد از شستن دست‌ها، دست‌هایتان را خشک کنید، اما نه کاملاً. وقتی دست‌هایتان هنوز کمی رطوبت دارند، بهترین زمان برای استفاده از کرم دست است. با این کار کمک می‌کنید تا رطوبتی که روی پوستتان است، همان‌جا حفظ شود. نکته‌ی مهم این است که کرمی که افراد دیگری هم از آن استفاده می‌کنند بهداشتی نیست، چون به راحتی ممکن است آلوده شود. بهتر است هر یک از اعضای خانواده کرم شخصی خود را داشته باشند.

دست‌های مرطوب به طور کلی، میکروب‌ها را راحت‌تر از دست‌های خشک انتقال می‌دهند و شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا دست‌های چرب شده با کرم مرطوب‌کننده راحت‌تر نمی‌توانند میکروب‌ها را منتشر کنند؟ بله کمی ضد و نقیض به نظر می‌رسد که بخواهید مکرراً از کرم دست استفاده کنید. اما کارشناسان فقط می‌گویند نگران این مسئله نباشید!

وقتی دست‌هایتان به دلیل شستشوی زیاد خشک می‌شوند، استفاده از دستکش هنگام انجام کار‌های دیگری که باعث خشکی پوست می‌شوند اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند، مثلاً حین استفاده از محصولات پاک‌کننده‌ی خانگی و گردگیری هرچند پوست مرطوب نسبت به پوست خشک، مکان بهتری برای میکروب‌هاست، اما بیشتر کرم‌های دست، کاملاً جذب می‌شوند و اغلب دست‌های شما دوباره در عرض ۱۰ تا ۱۵ ثانیه خشک خواهد بود؛ بنابراین دست‌های شما بعد از استفاده از کرم یا لوسیون پیش از اینکه چیزی را لمس کنند، خشک خواهند شد و موردی برای نگرانی وجود ندارد.

اجازه ندهید ترس از جمع کردن میکروب توسط کرمی که روی دستتان است باعث شود دست‌هایتان خشک و ترک خورده شوند. چون آن وقت تمایل کمتری به شستن دست‌هایتان خواهید داشت و در معرض خطر بسیار بزرگ‌تری قرار خواهید گرفت.

از کرم‌های غلیظ‌تر با عناصر مفید استفاده کنید
با توجه به اینکه قرار است رطوبت پوست خود را حفظ کنید، باید به دنبال کرم‌هایی باشید که خاصیت دفاعی بیشتری داشته باشند، یعنی بتوانند رطوبت را به خوبی در پوستتان گیر بیندازند. استفاده از کرم‌های حاوی دایمتیکون، پترولاتوم و سرامید‌ها می‌توانند مانند یک سد دفاعی برای پوست عمل کرده و رطوبت پوست را حفظ کرده و از ورود محرک‌ها و پاتوژن‌ها به پوست جلوگیری کنند.

شب‌ها از کرم قوی‌تری استفاده کنید
طی روز حتماً دوست ندارید کرمی چسبناک و چرب به انگشتانتان بچسبد، اما شب که در خواب هستید فرصت مناسبی است تا از یک کرم چرب و قوی مانند وازلین استفاده کنید و دستکش بپوشید. وازلین و محصولاتی مشابه آن می‌توانند رطوبت پوست را به خوبی حفظ کنند.

هنگام تمیزکاری‌های خانه حتماً از دستکش استفاده کنید
وقتی دست‌هایتان به دلیل شستشوی زیاد خشک می‌شوند، استفاده از دستکش هنگام انجام کار‌های دیگری که باعث خشکی پوست می‌شوند اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند، مثلاً حین استفاده از محصولات پاک‌کننده‌ی خانگی و گردگیری.

به محیطتان بیشتر توجه کنید
خشکی پوست اغلب طی ماه‌های سرد سال زمانی که هوا رطوبت کمتری دارد و گرمای داخل، هوای محیط را خشک می‌کند روی می‌دهد. اگر مشکل شما هم این است شاید بد نباشد از یک دستگاه رطوبت ساز برای تعدیل خشکی هوای داخل استفاده کنید.

منبع: تبیان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو