تفاوت بین دوستی و رابطه عاشقانه

منبع: مینویسم

54

1399/1/14

05:12


تفاوت بین دوستی و رابطه عاشقانه

تفاوت اصلی

انواع مختلفی از ارتباطات وجود دارد که به محض آشنایی دو فرد با یکدیگر بین آن ها شکل می گیرد. علاوه بر این، سطوح ارتباطی نیز متفاوت است و هر چه دو فرد بیشتر همدیگر را می شناسند، این سطح ارتباطی بالاتر می رود. مرحله اول معمولاً آشنایی است، سپس مرحله دوستی فرامی رسد و بعد دو فرد به بهترین دوستان هم تبدیل می شوند و در نهایت به یک رابطه و عشق ختم می شود. در مورد دو مرحله مذکور یعنی دوستی و رابطه، بسیار صحبت شده است و این مقاله به تفاوت های بین این دو می پردازد.

واضح است که این دو یکسان نیستند و محدودیت ها و آزادی های مخصوص به خود را دارند و اگر با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، مشکلاتی زیادی به وجود می آید. تعریف دوستی در عین سادگی، بسیار چالش برانگیز است.

دوستی، رابطه ی بین دو نفر است که در تصمیم گیری ها به هم وابسته نیستند بلکه در هنگام نیاز به هم کمک می کنند. این نوع ارتباط چیزی فراتر و عمیق تر از یک ارتباط عادی است. از طرف دیگر، رابطه بر اساس صمیمیت بین دو فرد شکل می گیرد که درگیر یکدیگر می شوند و در مسائل مختلف به هم وابسته اند.

در واقع چیزی بیشتر از دوستی است اما ممکن است عمق این رابطه آنگونه که انتظار می رود، نباشد. افراد می توانند به واسطه ی تعهد، ارتباط خونی و یا ازدواج در یک رابطه باشند. بنابراین، می توان بیان کرد که دوستی ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد در حالی که هیچ تضمینی برای تداوم یک رابطه وجود ندارد هرچند ممکن است طولانی نیز باشد.

دوستی معمولاً بین افرادی با جنسیت یکسان یا از جنس مخالف شکل می گیرد اما در اکثر موارد یک رابطه بین دو فرد با جنسیت مخالف است. این امکان وجود دارد که دوستی بدون رابطه شکل گیرد اما روابطی که بر اساس دوستی ایجاد نشده اند، برای مدت زیادی دوام نخواهند داشت. دوستی از سنین کم و از روزهای مدرسه آغاز می شود و دوستان تا آخر عمر با هم دوست باقی می مانند.

روابط پس از یک سن معین آغاز می شوند و ممکن است تنها چند روز یا چند سال تداوم داشته باشند. وقتی افراد با هم دوست هستند، در مورد تصمیم گیری های خود آزادانه عمل می کنند. اما در یک رابطه، آن ها به هم وابسته اند به گونه ای که تصمیمات باید به صورت متقابل گرفته شوند، مگر این که دو نفر در یک رابطه باز قرار داشته باشند، آن ها باید خواسته ی فرد مقابل را نیز در تصمیم گیری خود دخیل کنند و رضایت یکدیگر را جلب نمایند. در ادامه، برخی دیگر از تفاوت ها به صورت موردی اشاره خواهند شد.

دوستی چیست؟

بهترین روش برای توضیح دوستی، آوردن یک مثال ساده است. دو نفر که از زمان مدرسه یکدیگر را می شناسند، با گذشت زمان با همدیگر دوست می شوند و کم کم به دوستان صمیمی هم تبدیل می شوند که همه چیز را در مورد یکدیگر می دانند اما به دلیل ماهیت زندگی، از هم دور می شوند و پس از چند سال دوباره با همان شور و اشتیاق با هم ملاقات می کنند. دلیل آن این است که دوستی بر اساس اعتماد و حمایت بین طرفین شکل می گیرد. هیچ رازی بین دو دوست وجود ندارد و افراد آزادانه در مورد افکار خود صحبت می کنند و با صداقت به یکدیگر کمک می کنند. بنابراین، دوستی برای مدت زمان طولانی ادامه می یابد زیرا طرفین همدیگر را برای مدت زمان طولانی می شناسند و در سختی ها و مشکلات در کنار هم بوده اند. افراد می توانند با کسانی که دوستشان دارند چه از جنس خود و چه از جنس مخالف دوست شوند. سطوح مختلفی از دوستی نیز وجود دارد مانند دوستان صمیمی و دوستان صمیمی تا ابد.

رابطه چیست؟

رابطه به شیوه های مختلفی با دوستی تفاوت دارد و می توان آن را در دو نوع در نظر گرفت. اولین نوع، رابطه ی خونی است که افراد به واسطه ی خانواده با یکدیگر در ارتباط هستند مانند والدین و غیره. نوع دیگر رابطه، رابطه ای است که به عنوان تعهد شناخته می شود و در آن صمیمیت وجود دارد. افراد بر اساس تحسین دوطرفه وارد یک رابطه می شوند و کم کم در مسائل مختلف زندگی به یکدیگر وابسته می شوند. افرادی که در یک رابطه قرار دارند، همواره نمی توانند به صورت آزادانه تصمیم گیری کنند زیرا آن ها در قبال طرف مقابل مسئول هستند و بر این اساس باید بهترین گزینه را انتخاب کنند. معمولاً، تعهد بین یک دختر و یک پسر و بین اعضای یک خانواده شکل می گیرد. هیچ دستورالعمل معینی برای یک رابطه وجود ندارد و بر این پایه شکل می گیرد که دو نفر با گذشت زمان نسبت به هم با صداقت رفتار خواهند کرد. یک رابطه ممکن است مدت طولانی ادامه یابد و یا طرفین رابطه از هم جدا شوند تا همراه بهتری را بیابند.

تفاوت های کلیدی

  1. دوستی به رابطه بین دو فرد گفته می شود که برای تصمیم گیری به هم وابسته نیستند در حالی که در یک رابطه، طرفین به یکدیگر وابسته اند.
  2. در رابطه، صمیمیت وجود دارد در حالی که دو دوست هرگز به هم نزدیک نمی شوند.
  3. دو دوست می توانند با هم وارد یک رابطه شوند.
  4. دوستی برای تداوم خود به هیچ گونه رابطه ای نیاز ندارد در حالی که وجود دوستی در یک رابطه برای تداوم آن رابطه ضروری است.
  5. برای شکل گیری دوستی به زمان زیادی نیاز نیست اما یک رابطه به زمان نیاز دارد.
  6. در دوستی، شناخت افراد از یکدیگر حائزاهمیت است در حالی که برای شروع یک رابطه نیازی نیست که فرد مقابل را بسیار دقیق بشناسید.
  7. در دوستی، افراد می توانند تصمیمات را خود اتخاذ کنند در حالی که در یک رابطه، تصمیم گیری باید دوطرفه و با در نظر گرفتن طرف مقابل صورت گیرد.
  8. رابطه می تواند نشئت گرفته از رابطه خانوادگی یا ازدواج باشد در حالی که دوستی به رابطه خونی و تعهد بستگی ندارد.
  9. اشتباه گرفتن این دو اصطلاح با همدیگر منجر به مشکلات متعددی بین افراد می شود.
  10. یک فرد می تواند در دوستی خود کاملاً صادق باشد اما مجبور است در برخی از مسائل مربوط به یک رابطه با طرف مقابل خود سازش کند.

نتیجه گیری

دو اصطلاحی که در ارتباط با جامعه و مباحث مرتبط به آن به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته اند، دوستی و رابطه می باشند. از این رو، این دو اصطلاح به تفصیل مورد بحث قرار گرفتند تا به ایجاد درک روشنی از معنی، مفهوم و کارکرد هر یک کمک شود. امید بر این است که این مقاله در این زمینه موفق عمل کرده باشد.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو