بررسی Galaxy Z Flip؛ بازگشت به آینده با اسمارت‌فون تاشوی تحسین برانگیز سامسونگ

بررسی Galaxy Z Flip؛ بازگشت به آینده با اسمارت‌فون تاشوی تحسین برانگیز سامسونگ


منبع: فوت و فن

148

1399/1/14

15:15


بررسی Galaxy Z Flip؛ بازگشت به آینده با اسمارت‌فون تاشوی تحسین برانگیز سامسونگ

امروزه دیگر در حوزه‌های صنعتی گوناگون بشر به چنان پیشرفتی رسیده که کمتر اتفاق می‌افتد چیزی جدیدی عرضه شود که توان تغییر بازی را داشته باشد. اما به نظر می‌رسد گلکسی زی فلیپ سامسونگ با عرضه نمایشگرهای تاشو، بیش از دیگر رقبا به بازاختراع تلفن‌های تاشو در سال ۲۰۲۰ نزدیک شده‌ است. اگرچه اغلب رقبای تاشو امروزی تبلت‌هایی هستند که با تا شدن تبدیل به یک تلفن دراز ضخیم می‌شوند، اما زی فلیپ سامسونگ یک تلفن قدبلند است که با تا شدن از میانه طول صفحه یادآور تلفن‌های تاشو میانه دهه ۲۰۰۰ میلادی است.

با در دست گرفتن این اسمارت‌فون پرچمدار تازه، شما یک تلفن هوشمند مدرن در اختیار دارید که می‌توانید آن را از وسط تا زده و درون جیب‌تان بگذارید. گلکسی زی فلیپ با نمایشگر و قاب شیشه‌ای تاشو، دوربین عالی، مشخصات فنی یک پرچم‌دار و عمر باتری بسیار خوب، هوش از سر هر مشتری می‌برد. اگرچه هنوز ملاحضاتی در خصوص عمر کارکرد بالقوه نمایشگر تاشو و همچنین قیمت بالای آن در میان است، اما این نسخه بیشتر از همه رقبا و نمونه‌های پیشین، توان اکتساب عنوان اولین تلفن همراه هوشمند تاشو کاملا کاربردی را دارد.

مشخصات فنی:

پردازنده اسنپ‌داراگون ۸۵۵+ هشت هسته‌ای
رم ۸ گیگابایت
حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت
نمایشگر اصلی ۶.۷ اینچی منعطف Dynamic AMOLED Infinity Flex
رزولوشن نمایشگر ۲۶۳۶ در ۱۰۸۰ پیکسل – نسبت تصویر ۲۱.۹:۹
نمایشگر بیرونی ۱.۱ اینچی Super AMOLED
رزولوشن نمایشگر بیرونی ۳۰۰ در ۱۱۲ پیکسل
دوربین‌های پشتی اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی f/2.2
واید ۱۲ مگاپیکسلی f/1.8
فوکوس خودکار Dual Pixel مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال
دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلیf/2.4
سیستم عامل اندروید ۱۰ با رابط کاربری One UI 2.0
باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعت
شیوه شارژ پورت USB-C با پشتیبانی از OuickCharge 2.0 و Samsung Adaptive Fast Charging
ابعاد ۷۳.۶ در ۸۷.۴ در ۱۷.۳ (در حالت بسته ۱۵.۴) میلیمتر
وزن ۱۸۳ گرم
سنسور اثرانگشت در قسمت کناری تعبیه شده
NFC بله
سوکت هدفون خیر

طراحی و دوام

اگرچه اکنون نمونه‌های فراوانی در بازار می‌بینید که همزمان وظیفه یک تبلت کوچک و یک اسمارت‌فون بزرگ را بر عهده دارند (موبایل‌های تاشو افقی)، اما به گمانم محصولی که عملکردهای کامل یک اسمارت‌فون را برای‌تان محیا ببنید و هنگامی هم که به آن نیازی ندارید، تا شده و در یک جیب یا کیف کوچک از نظرها ناپدید شود، بهترین گزینه برای کاربردهای روزمره است. این همان چیزی است که در حال حاضر ریزر موتورولا و گلکسی زی فلیپ سامسونگ آن را ارائه می کنند. و در این میان سامسونگ ظریف و زیباترین طراحی را تا کنون ارائه کرده است.

زی فلیپ محصولی جذاب و زیبا است که عملکردی عالی را هم به ارمغان می‌آورد. مخصوصا خانم‌ها با دیدن ابعاد حالت جمع شده، آن را در حد و اندازه یکی از لوازم آرایشی همیشه همراه درون کیف‌شان می‌بینند و بیش از آقایان ضرورت و لذت استفاده از چنین محصول جمع و جوری را درک می‌کنند. نسخه مشکی آن ظاهری خودستایانه و جذاب همانند نینتندو Game Boy Advance SP در زمان عرضه آن دارد و مدل بنفش شب‌تاب آن هم جذابیت رنگی بیشتری از اسمارت‌فون‌های هواوی دارد. اگر هم به دنبال هزینه کردن برای یک پک زیبا و کاربردی هستید، بدون شک زی فلیپ Thom Browne edition برای شما طراحی شده است.

اما در نهایت باید گفت که زیبایی و جذابیت زی فلیپ سامسونگ وصف ناپذیر است. وقتی درب آن بسته است، دکمه‌های تنظیم صدا و سنسوراثر انگشت (که همان دکمه پاور است) در سمت راست آن قرار داند. اسلات نانو سیم آن در سمت چپ قرار می‌گیرد و دوربین‌های دوگانه اصلی هم در بخش بالایی بدنه در کنار نمایشگر بیرونی کوچک یک اینچی دیده می‌شوند.

نمایشگر بیرونی گلکسی زی فلیپ اگرچه کوچک است، اما می‌تواند برای نمایش زمان، دسترسی سریع به تنظیمات برنامه موسیقی و نوتیفیکیشن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند که به نظرم آنقدر کوچک است که نمی توان آن را کاربردی دانست. برای دیدن نوتیفیکیشن‌ها با حرکت به سمت راست و چپ باید بین آیکون برنامه ها اسکرول کنیم و پس از انتخاب برنامه مورد نظر، با اسکرول عمودی متن نوتیفیکیشن را ببینیم. البته اگر طی این مدت صفحه نمایش خاموش نشود! البته شاید در تنظیمات امکان افزایش زمان خاموشی خودکار این نمایشگر امکان‌پذیر باشد،هرچند که ما چیزی پیدا نکردیم. یکی دیگر از کاربردهای جالب این نمایشگر، نمایش تصویر شما هنگام ثبت تصاویر سلفی با دوربین‌های اصلی دوگانه موبایل است. البته با این اندازه کوچک تنها می توانید مکان خود در قاب تصویر را تنظیم کنید و وضعیت پس زمینه تصویر چندان قابل تشخیص نیست. البته باید محدودیت‌های سامسونگ در طراحی و کنترل قیمت تمام شده را هم در استفاده از چنین نمایشگر بیرونی کوچکی درک کرد.

اگرچه هنوز درباره مکانیسم تاشدن این اسمارت‌فون و میزان دوام احتمالی آن حرف و حدیث‌هایی وجود دارد و حتی ممکن است مانند گلکسی فولد سال گذشته کار به تاخیر تولید و فراخوان جمع‌آوری نمونه‌ها برسد، اما در هر صورت سامسونگ توانسته به خوبی و زیبایی هرچه تمام، یک طرح موبایل قدیمی را با موفقیت در کالبد یک اسمارت‌فون زنده کند.

حال سراغ لولای این اسمارت فون می‌رویم. بخشی که از همه پیچیده‌تر و حیاتی‌تر است و می‌تواند در این تجربه تازه تمام اعتبار سامسونگ را به چالش بکشد. در استفاده‌های معمول روزمره این لولا حس استحکام و قدرت بالایی را منتقل می‌کند و با اطمینان می‌توان گفت از مدل های مورد استفاده در سامسونگ فولد و بسیاری از رقبای دیگر محکم‌تر و بادوام‌تر طراحی شده است. لذا هنگام استفاده احساس ثبات و ماندگاری مورد قبولی را در کاربر ایجاد می‌کند. از سوی دیگر این لولا به شکلی طراحی شده که شما می‌توانید تلفن را به صورت نیمه باز در زوایای مختلف هم روی میز قرار دهید و از خود زی فلیپ به عنوان پایه عکاسی یا کنفرانس ویدیویی استفاده کنید. البته به دلیل ملاحضات مربوط به استحکام و ایمنی، باز کردن این موبایل تاشو با یک دست به راحتی مدل‌های قدیمی نیست و اندکی تبحر و تمرین لازم دارد.

یکی دیگر از جذابیت‌های این اسمارت‌فون، تکنولوژی ویژه brushing مورد استفاده سامسونگ است. این شرکت برای جلوگیری از ورود گرد و خاک در محل لولا، از نایلون‌ها و برس‌های کوچک ویژه‌ای بهره برده که علاوه بر جلوگیری از ورود غبار و ذرات گوناگون، تا حد ممکن آنها را به بیرون می‌راند. اگر هنگام باز و بسته کردن Z Flip گوش‌تان را نزدیک موبایل بگیرید، می‌توانید صدای این الیاف را بشنوید.

درباره دوام لولاها و نمایشگر منعطف تاشو Galaxy Z Flip، سامسونگ می‌گوید این محصول تا ۲۰۰ هزار بار تا شدن کارایی و مقاومت لازم و کافی را دارد که این میزان برای عملکرد عادی طی ۵ سال کافی به نظر می‌رسد. البته هنوز برای تایید یا رد این اعداد بسیار زود است و تنها یک سال از عمر تلفن‌های هوشمند تاشو می‌گذرد. لذا باید منتظر گذر زمان برای تایید این مدعا بود.

نمایشگر «شیشه منعطف»

ستاره نمایش در بازار اسمارت‌فون‌های تاشو، نمایشگر آنها است و به نظر می‌رسد که زی فلیپ سامسونگ صاحب یکی از بهترین‌ها است. این اسمارت فون از پنل ۶.۷ اینچی Dynamic AMOLED بهره می‌برد که همان کیفیت و غنای رنگ و همچنین زاویه دید عالی را ارائه می‌کند که همگان از سامسونگ انتظار دارند. همچنین این نمایشگر بر خلاف رقبای فعلی، روشنایی و کیفیت کافی و لازم برای استفاده در نور روز و فضای بیرون را هم دارد. اگرچه برخی طرفداران دوآتشه ممکن است بابت حداکثر روشنایی کمتر از پرچمداران سامسونگ، اندکی رنجیده خاطر باشند؛ اما نمایشگر Z Flip با همین میزان روشنایی هم کاملا کاربردی و قابل استفاده است. اگرچه برخی تصور می‌کنند که استفاده از یک موبایل با نمایشگر بلند ممکن است اندکی استفاده یک دستی از آن را (به خصوص برای دستان کوچک و ظریف) مشکل کند، اما طراحی رابط کاربری سامسونگ چنان عالی است که هنگام استفاده کاربر اصلا چنین مشکلی را احساس نمی‌کند.

تنها دو ایراد کوچک می‌توان در این نمایشگر یافت: یکی اینکه رزولوشن آن از پرچمدارانی چون Galaxy S20 پایین‌تر است. اما در استفاده معمول به هیچ وجه متوجه این تفاوت نخواهید شد، مگر اینکه آنقدر موبایل را به چشم‌تان نزدیک کنید که دماغ‌تان به صفحه بچسبد! و ایراد نه تنها جدی دوم نسبت صفحه عجیب ۲۱.۹:۹ آن است که هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های معمول، ممکن است بالا و پایین تصویر فضای خالی بدون استفاده‌ای باقی بماند. اما به جز این دو مورد جزئی، هیچ ایراد عملکردی دیگری در این نمایشگر مشاهده نمی‌شود.

یکی از بحث برانگیز‌ترین بخش‌های این اسمارت‌فون که تحسین‌های فراوانی را کسب‌کرده، نمایشگر تاشو شیشه‌ای! آن است که سامسونگ هم تبلیغات فراوانی حول آن صورت داده است. این محصول یک معجزه در علم مواد است که توانسته شیشه را به شکلی منعطف سازد که قابل تا شدن است. اما این مساله را هم باید مدنظر داشت که نمایشگر زی فلیپ هنوز نتوانسته به اندازه صفحه نمایش موبایل‌های معمولی محکم باشد و در برابر ضربه و خش مقاومت کند. و به نظر می‌رسد که ممکن است در استفاده روزمره به سرعت صفحه آن پر از خط و خش شود. البته به شکل موقت سامسونگ برای این مشکل هم راه‌حلی یافته و یک لایه نازک پلاستیکی محافظ روی صفحه کشیه که لبه‌های آن زیر بدنه رفته و به راحتی جدا نمی‌شود، این محافظ هم اگرچه خش می‌افتد، اما حداقل تا مدتها نمایشگر اصلی را محافظت می‌کند.

اگرچه سامسونگ در معرفی این محصول به شکل رسمی درباره ضخامت شیشه منعطف و تاشوی آن اظهار نظر نکرده، اما پیشتر واحد نمایشگر این شرکت اعلام کرده بود که صفحه شیشه‌ای تولید شده ۳۰ میکرون یا ۰.۰۳ میلیمتر ضخامت دارد که حتی از یک برگ کاغذ آ۴ هم نازکتر است. برای مقایسه بد نیست بدانید که گوریلا گلاس شرکت کورنینگ معمولا با ضخامت ۰.۴ تا ۲ میلیمتری عرضه می‌شوند.

اما مهمترین مزیت نمایشگر زی فلیپ این است که هنگام استفاده دقیقا حالت یک اسمارت فون معمولی را دارد و به هیچ وجه انعکاس نور یا احساس حرکت یک لایه پلاستیکی یا نمایشگر نازک شما را آزار نمی‌دهد.

عملکرد روزمره

اگرچه تعداد موبایل‌های هوشمند تاشو روز به روز بیشتر می‌شود، اما هنوز پیدا کردن گزینه‌ای به خوبی Galaxy Z Flip که یک اسمارت فون باشد سخت است. مدل پیشین سامسونگ با نام گلکسی فولد بیشتر یک تبلت تاشو بود. ریزر موتورولا هم از ضعف‌های فراوانی همچون عمر باتری کم، دوربین‌های ضعیف و عملکردی در حد و اندازه محصولات میان‌رده رنج می‌برد. اما زی فلیپ در حد و اندازه خودش عالی ظاهر شده و وقتی آن را باز می‌کنید، با یک اسمارت فون پرچمدار سر و کار دارید که در کارایی و توان چیزی از رقبا کم ندارد.

به لطف دقت سامسونگ در انتخاب بهترین قطعات سخت‌افزاری ممکن در این فرم اجرایی، شما با عملکرد و مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای روبرو هستید. پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۵۵+ شرکت کوالکام ب همراهی رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی آنچنان توانی را فراهم آورده که زی فلیپ در رده بهترین محصولات سال ۲۰۱۹ قرار می‌گیرد. این مشخصات فنی باعث شده که عملکرد زی فلیپ بسیار روان و سریع باشد و آنقدر توان اضافی در اختیارتان بگذارد که به راحتی از قابلیت‌های تقسیم نمایشگر و مولتی‌تسکینگ لذت ببرید.

البته اگر با نگاه باریک‌بین و تا حدی منتقدانه بخواهید درباره این اسمارت‌فون تاشو صحبت کنید، شاید بگویید که این محصول مشخصات ضعیف‌تری نسبت به پرچمدار Galaxy S20 دارد. همچنین برخی عدم پشتیبانی از ۵G و کارت حافظه جانبی را هم از ضعف‌های این تلفن همراه هوشمند می‌دانند.

البته از نظر نرم‌افزاری تقریبا نمی‌توان هیچ ایرادی از این محصول جذاب گرفت. سامسونگ با سوار کردن نسخه جدید رابط کاربری اختصاصی خود با نام One UI 2.0 روی هسته پیشرفته و قرص و محکم اندروید ۱۰، عملکردی ساده، سر راست، جذاب و کارآمد را فراهم آورده و علاوه بر زیبایی ظاهر گرافیکی و طراحی مینیمال آن، سعی کرده شما را با کمترین میزان نفخ افزار درگیر کند. علاوه بر این رابط کاربری جدید به قابلیتی مجهز شده که سامسونگ آن را Flex Mode می‌نامد. این قابلیت باعث می‌شود که برنامه‌های بهینه شده برای موبایل تاشو، هنگام تا شدن نمایشگر این تغییر را درک کنند و نمایش محتوا را برای آن بهینه کنند. مثلا شما می توانید موبایل Z Flip خود را به شکل ۹۰ درجه یا بازتر تا کنید و روی میز بگذارید تا خود موبایل نقش پایه را هم بازی کند. در این هنگام برنامه مکالمه تصویری شما متوجه این تغییر شده و تصویر‌تان را در نیمه بالایی نمایشگر نشان خواهد داد. البته هنوز قابلیت فلکس مود روی اپلیکیشن‌های زیادی پیاده نشده و باید منتظر انجام این تغییرات از سوی شرکتهای توسعه اپلیکیشن‌ها باشیم.

برای عکاسی و فیلمبرداری هم سامسونگ دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استاندارد و اولترا واید در بخش پشتی تعبیه کرده که به خوبی از پس وظیفه‌شان بر می‌آیند. اگرچه شما در اینجا کیفیت تصویر یا زوم فوق‌العاده اس ۲۰ را در اختیار ندارید، اما همین دوربین‌ دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی هم به خوبی از پس نیازهای روزمره‌تان بر می‌آیند. هرچند که برای عکاسی در نور کم چندان قابل اعتماد نیستند.

و در نهایت کیفیت و طول عمر باتری آن است که اگرچه در رقابت با نمونه‌های موجود با قدرت ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی به خوبی شما را برای یک روزاستفاده معمول و حتی اندکی سنگین همراهی می‌کند؛ اما برخی معتقدند که در مقیاس استانداردهای یک اسمارت فون ۱۴۰۰ دلاری می‌توان آن را ضعیف دانست. در حقیقت شما در این موبایل تاشو شاهد حضور دو باتری هستید که جمعا توان ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی را تامین می‌کنند. اگرچه این باتری کمتر از نمونه ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی به کار رفته در S20 است، اما به راحتی یک روز طولانی با استفاده ۵.۵ ساعتی از نمایشگر را دوام می‌آورد. اگرچه با توجه به ماهیت تاشو این اسمارت‌فون‌ها باید در نظر داشت که فضای کمتری برای باتری در اختیار است و باید دو باتری جداگانه کوچک‌تر را با هم ترکیب کرد که مطمئنا کارایی یک باتری یک ‌پارچه را ندارد.

رقبا

اگر استفاده از یک موبایل تاشو هوشمند روی مغزتان رفته و حتما می‌خواهید یکی از آنها را داشته باشید، فعلا گزینه‌های چندان زیادی در دسترس ندارید. رقبای فعلی گلکسی زی فلیپ را تنها می‌توان به تعداد انگشت شماری همچون گلکسی فولد سامسونگ و تنها رقیب بیرونی یعنی اسمارت فون ۱۵۰۰ دلاری Motorola Razr اشاره کرد. و به جز ظاهر و طرحی ریزر موتورولا که ممکن است با سلیقه شما بهتر جور باشد، با اطمینان خاطر می‌گویم که هیچ چیز دیگری وجود ندارد که زی فلیپ سامسونگ در آن بهتر و سرتر از موبایل تاشوی موتورولا نباشد.

البته اگر قابلیت منحصر به فرد تاشوی Z Flip را در نظر نگیریم، احتمالا رقبای بیشتری در میان محصولات ۲۰۲۰ داشته باشد. مثلا گلکسی اس ۲۰ اولترا با قیمتی مشابه، نمایشگری بسیار بهتر به همراه باتری قوی‌تر و پشتیبانی از ۵G را ارائه می‌کند.

نتیجه گیری

همان‌طور که پیش‌تر گفتم. قابلیت تا شدن یک اسمارت فون آن را به محصولی خارق‌العاده و کاربردی بدل می‌سازد. زیرا هرگاه به آن نیاز داشته باشی دم دست و آماده به کار است. وقتی هم که آن را نیاز نداری، خیلی راحت گوشه کیف یا جیب می‌نشیند و تقریبا حضور دست و پا گیر معمول آن را فراموش می‌کنی. و آنچه که تصویر زی فلیپ را در ذهن پررنگ‌تر می‌سازد، این است که سامسونگ قدرت سخت‌افزاری و عملکرد را فدای قابلیت تا شدن نکرده است و شما بر خلاف ریزر موتورولا با یک تلفن هوشمند قدرتمند روبرو هستید.  البته اگر شما از نظر ذهنی جز پذیرندگان آغازین تکنولوژی‌های جدید نیستید، بهتر است صبر کنید تا سامسونگ ایرادات جزئی اسمارت فون های تاشو را برطرف کرده و در نسل‌های بعدی محصول بهتری را برای‌تان ارائه کند. اگر هم یک دل نه که صد دل عاشق آن شده‌اید، پول‌های‌تان را آماده کنید تا از پس میزبانی این میهمان پر خرج ۱۴۰۰ دلاری برآیید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو