تکذیب‌های جالب پس از نشت اطلاعات ۸۰میلیونی

منبع: برترین ها

77

1399/1/14

22:17


در ساعات گذشته فضای مجازی باز هم ایرانی‌ها را نگران کرد. دلیل آن هم درز و نشت اطلاعات ۸۰ میلیون ایرانی بود، یعن همه! بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ظاهرا رباتی طراحی شده است که از طریق آن می‌توان کد ملی هر شخصی را استعلام و به آن دسترسی پیدا کنید. ادعا شده ربات به طور مستقیم اطلاعات را از سرور‌های ثبت احوال دریافت می‌کند.

برترین‌ها: در ساعات گذشته فضای مجازی باز هم ایرانی‌ها را نگران کرد. دلیل آن هم درز و نشت اطلاعات ۸۰ میلیون ایرانی بود، یعن همه! بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ظاهرا رباتی طراحی شده است که از طریق آن می‌توان کد ملی هر شخصی را استعلام و به آن دسترسی پیدا کنید. ادعا شده ربات به طور مستقیم اطلاعات را از سرور‌های ثبت احوال دریافت می‌کند.

در توضیحی که روی این ربات قرار گرفته اعلام شده که این اطلاعات مستقیم از دیتا بیس‌های ثبت احوال استخراج شده و به کاربران نشان داده می‌شود. همچنین اعلام شده که تیم امنیتی پشتیبان این ربات پیش از این به صورت کتبی و شفاهی به سامان افتا این باگ را گزارش داده‌اند؛ اما با این جمله «هیچ‌کاری نمی‌توانید بکنید» روبه‌رو شده‌اند. حال طبق ادعای صاحبان این ربات، در این نفوذ اطلاعات ۸۰ میلیون ایرانی با مشخصات کامل شناسنامه‌ای قابل استخراج است و حتی امکان دسترسی به اطلاعات افراد متولد شده در روز هم وجود دارد.

اما براساس بررسی‌ها دلیل درز اطلاعات از سرور‌های ثبت احوال اشتراک گذاری این اطلاعات با وزارت بهداشت بوده است. ساعتی پیش سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص هک اطلاعات ثبت احوال به ایرنا گفت: «اطلاعات ما در صحت کامل است، آن را برای تکمیل پرونده سلامت الکترونیک در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم و اتفاقی که رخ داده مربوط به ما نیست.

««سیف الله ابوترابی» می‌گوید: «دیتابیس ما با سامانه وزارت بهداشت مثل سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کرده است. ارتباط ما با وزارت بهداشت برای مساله پرونده سلامت الکترونیک است. این اطلاعاتی که درز پیدا کرده از جانب وزارت بهداشت بوده و ثبت احوال در آن دخیل نیست. صبح امروز پس از انتشار این خبر با وزارت بهداشت صحبت کرده و به او اعلام کردیم دیتابیس را از روی اینترنت بردارد و اگر استعلامی هم نیاز است آن را مستقیم از پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال دریافت کند.»

او با بیان این که داده‌های ما از طریق چند فیلتر امنیتی حفاظت می‌شوند و هک نشده است، درز اصلاعات از طرف ثبت‌احوال را تکذیب می‌کند، اگرچه واقعیت تلخ همچنان پابرجاست. اطلاعات ۸۰ میلیون نفر در دسترس عموم بوده‌اند و دلیل آن هم بی‌مسئولیتی کسانی بوده که به این اطلاعات دسترسی داشته‌اند.

هم‌اکنون این بات غیر فعال شده است به‌گونه‌ای که وقتی برای ربات پیام ارسال می‌شود پشتیبان تیم پاسخ می‌دهد که تیم فردا ربات را آزاد می‌کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو