به گزارش شبکه تلویزیونی "المیادین" آسمان بغداد پایتخت عراق به دنبال آن به صحنه پرواز بالگردهای عراقی تبدیل شده است که مقام های واشنگتن روز چهارشنبه تأیید کردند که دو سامانه دفاع هوایی پاتریوت در پایگاه عین الاسد (غرب استان الانبار) و حریر (در اقلیم کردستان عراق) را مستقر کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه دوشنبه شب فاش کرده بود که آمریکا سامانه دفاع موشکی پاتریوت را در پایگاه نظامی‌اش در اربیل و پایگاه عین الأسد در استان الانبار عراق مستقر کرده است.

این تحولات درحالی رخ می دهد که ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به سرکردگی آمریکا روز یکشنبه نیز از خروج نیروهای خود از پایگاه "کی ۱" کرکوک در شمال عراق و واگذاری تجهیزات آن به نیروهای امنیتی دولت بغداد خبر داد.

در همین حال نیروهای ائتلاف مدعی ضد داعش در چند روز گذشته پایگاه‌های «القیاره» در شمال و «القائم» در غرب عراق را ترک کردند.

همچنین «کریم علیوی» عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق ۴ فروردین ماه فاش کرده بود که آمریکایی‌ها به طور مخفیانه و بدون موافقت دولت عراق، نصب سامانه موشکی پاتریوت را در پایگاه عین الاسد در غرب عراق آغاز کرده‌اند.

نصب سامانه پاتریوت در عین الاسد و کردستان عراق چند ماه پس از آن روی می‌دهد که این پایگاه ۱۸دی در واکنش به اقدام تروریستی ۱۳ دی دولت دونالد ترامپ که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، هدف ۱۳ فروند موشک بالستیک سپاه پاسداران قرار گرفت. و در جریان آن بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی ضربه مغزی شدند.