آمار عجیب وام ازدواج برای افراد بالای ۵۰سال

منبع: برترین ها

53

1399/1/15

00:53


در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۹ هزار و ۸۶۲ فرد بالای ۵۰ سال و ۳۳ هزار و ۲۹۷ فرد بالای ۴۰ سال از تسهیلات ازدواج استفاده کرده اند.

خبرآنلاین: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پژوهشی در خصوص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و افزایش سقف آن در قانون بودجه سال جاری به ۱۰۰ میلیون تومان برای زوجین (هر نفر ۵۰ میلیون تومان) آورده است: دولت در لایحه‌ای که برای بودجه سال جاری به مجلس ارائه داد، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را برای هر نفر ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته بود که در کمیسیون تلفیق و نهایتاً شورای نگهبان، به نفری ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

در این پژوهش با انتقاد از افزایش سقف تسهیلات ازدواج در کمیسیون تلفیق، آمده است: این اقدام سبب می‌شود تا بانک‌ها به دلیل بی میلی به اعطای تسهیلات قرض الحسنه، سختگیری بیشتری در اعطای این وام به زوجین داشته باشند.

به گونه‌ای که در سال گذشته، تا پایان ماه دهم سال (دی ماه ۹۸) تنها ۸۱ درصد متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج شده بودند. در حالی که در سال قبل از آن (۹۷) در این بازه زمانی، ضریب موفقیت دریافت تسهیلات ازدواج، ۹۴ درصد بوده است.

همچنین در این پژوهش، خواسته شده تا با توجه به بند الف تبصره ۱۶ مصوبه کمیسیون تلفیق (قانون بودجه سال جاری) که در آن هدف از اعطای تسهیلات ازدواج، ترویج ازدواج جوانان اعلام شده، سقف سنی برای دریافت کنندگان این تسهیلات تعیین شود.

به خصوص که در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۹ هزار و ۸۶۲ فرد بالای ۵۰ سال و ۳۳ هزار و ۲۹۷ فرد بالای ۴۰ سال از تسهیلات ازدواج استفاده کرده اند.

از سوی دیگر افزایش سنواتی سقف وام ازدواج سبب شده تا هم سن ازدواج افزایش یابد و هم موالید در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ معادل ۸ درصد کاهش یافته و خانوارهای تک فرزند نیز در سال ۹۷ نسبت به سرشماری سال ۹۵، افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو