غذای خرگوش چیست؟ آشنایی با برنامه غذایی سالم برای خرگوش ها

غذای خرگوش چیست؟ آشنایی با برنامه غذایی سالم برای خرگوش ها


منبع: آرگا

469

1399/1/15

14:31


در این مقاله از مجله آرگا به توضیح غذای خرگوش ها می پردازیم که باید برای تغذیه آن ها با رعایت اصول و دادن علف و آب و سبزیجات و میوه به این حیوانات خانگی می توانید به نحو درستی از آن ها نگهداری نمایید.

خرگوش حیوانی علف خوار است که در طی روز برای غذا خوردن به سبزی رو می آورد و از آن مواد ضروری بدن خود را که شامل ویتامین، پروتئین و چربی می باشد تامین می نماید. در واقع طبیعت به شکلی می باشد که بیشتر علف خواران زمان زیادی را برای خوردن غذا نیاز دارند و بهتر است برای خرگوش از خوراکی های خشک و آماده شده برای غذای روزانه آن در نظر بگیرید. به عنوان مثال؛ می توانید از یونجه خشک که تمام احتیاجات او را برآورده می کند استفاده نمایید. همچنین در میان وعده ها می توان از مقداری میوه مانند: سیب، هویج، کلم، کدو، کرفس، کاهو، جعفری، نخود سبز یا لوبیا استفاده کرد. غذای خرگوش ها معمولا بیشتر به ۲ وعده می باشد که اگر باردار یا بیمار باشند تعداد آن کمتر و بیشتر خواهد شد و با رعایت این نکته در صورت دادن میوه هسته آن ها را در بیاورید و بعد به آن ها بدهید.

کاهو از غذای خرگوش

برنامه غذای خرگوش

رژیم غذایی خرگوش ها بسیار ساده و مانند انسان ها می باشد که بیشتر آن ها از غذا خوردن بسیار لذت می برند و همچنین می توانند از اغلب سبزیجات استفاده کنند و در کنار آن مصرف پلت و آب تازه و سالم داشته باشند. ما در این مقاله از مجله آرگا به بررسی غذای خرگوش می پردازیم که باید ها و نباید ها را چگونه برای این حیوانات دوست داشتنی رعایت کنیم در ادامه همراه ما باشید.

باید ها و نباید ها در غذای خرگوش

  • علف

یکی از غذاهای مفید و مورد علاقه برای خرگوش ها دادن علف است که بهتر است تازه باشد چون جزو بیشترین برنامه غذایی آن محسوب می شود. خرگوشی که بالغ شده می تواند از سبوس جو و علف سبز تغذیه کند پس همیشه در دسترس او باشد ولی برای تغذیه خرگوش های کوچکتر باید از یونجه استفاده شود. در گیاه یونجه به دلیل قند و پروتئین زیادی که دارد برای خرگوش های بالغ مضر است پس بهتر است از دادن آن خودداری کنید. علف یکی از غذاهای مهم و اصلی برای خوگوش ها به شمار می رود که دارای فیبر قابل ملاحظه ای است و در جهت سلامتی او برای گوارش و هضم غذا مفید است. از خواص علف می توان در جهت سلامت و رشد دندان های خرگوش گفت که چون دندان هایشان در حال بزرگ شدن است خوب می باشد. برای خریدن علف از تازگی و بو آن اطمینان داشته باشید که ظاهری سالم داشته باشد و پلاسیده نباشد. روش نگهداری از علف باید به طوری باشد که در مکان خشک و دارای هوا نگهداری شود تا پلاسیده نشود.

عالی ترین غذای خرگوش

  • سبزیجات

سبزیجات هم یک نوع از غذای خرگوش محسوب می شود که باید در رژیم غذایی او گنجانده شود پس بهتر است مقدار کمی از آن را بشویید و در ظرف غذایش بگذارید تا واکنش او را نسبت به سبزی ببینید. دقت داشته باشید که در سبزی ها هیچ گونه آفتکشی وجود نداشته باشد تا دچار مسمومیت یا مرگ آن شود. خرگوش ها علاقه زیادی به سبزیجات دارند که این سبزی ها از قبیل؛ هویج، جعفری، کلم بروکلی، ریحان، کلم برگ، گشنیز، شوید، برگ کلم، برگ قاصدک، کرفس، شبدر، برک کاهو، کلم پیچ، سبزی خردل، نعنا و شاهی می باشد. که به دقت آن را بشویید و به خرگوش خود بدهید.

پلت غذای خرگوش

  • پلت خرگوش

برای تهیه پلت ها باید در نظر داشته باشید که تازه آن را بخرید و اگر کهنه و تاریخ گذشته باشد خرگوش متوجه می شود و هیچ وقت آن را نمی خورد. برای خرگوش های بالغ تر بهتر است مقدار کمی از آن را به او بدهید تا دچار چاقی و بیماری نشود. شما با تهیه پلت هایی که به سن خرگوش تعیین می شود و دارای میزان فیبر و پروتئین است به سلامت او کمک می کنید. همچنین پلت هایی بخرید که دارای تنقلاتی مثل: ذرت خشک نباشند که این مواد افزودنی اصلا برای سلامت او خوب نیست و ممکن است به بیماری گوارشی موجب شود.

تغذیه خرگوش ها چگونه است؟

  • دادان آب

آب یکی از ضرورات رژیم غذای خرگوش ها می باشد که باید همیشه در دسترس آن ها قرار بگیرد. اگر خرگوش خود را در قفس نگه می دارید بهتر است برای آن یک قوطی آب مخصوص بخرید و به قفس آویزان کنید. همچنین در تابستان که هوا گرم می باشد از تکه های یخ در ظرف آن باعث خنک شدن آب شوید. برخی از خرگوش ها آب نمی نوشند پس برای این کار بهتر است از راه خیس کردن سبزی ها و دادن آن به خرگوش استفاده نمایید تا آب بدنش تامین شود.

سیب غذای خرگوش

  • استفاده از تنقلات به عنوان جایزه

خرگوش ها هم مانند انسان ها از خوردن تنقلات و خوراکی ها لذت می برند. برای دادن خوراکی به خرگوش ها بهتر است از مواد تجاری خرگوش که دارای قند و چربی بالایی هستند و مواد کربوهیدرات دار مانند: بیسکویت شور، نان، چیپس، پاستا، غلات صبحانه، کلوچه، کیک و شکلات استفاده نکنید. چون سلامت آن به خطر می افتد و شکلات موجب تولید سمی در بدن خرگوش می کند. میوه ها عالی ترین گزینه در این راستا می باشد که هم طبیعی و هم ارگانیک می باشد با دقت آن ها را بشویید و به جای تنقلات به خرگوش بدهید. که لیست این میوه ها به این شرح می باشد؛ تمشک، آناناس، موز، سیب بدون هسته، توت فرنگی که رعایت و دقت در امر تغذیه خرگوش به شما بستگی دارد پس این مسئولیت مهم را به روش دقیق تکمیل نمایید.

کامل ترین غذای خرگوش

تغذیه نامناسب برای خرگوش

در این بخش غذاهایی را معرفی می کنیم که در واقع برای خرگوش ها مضر بوده و باعث مرگ آن ها می شود که به شرح ذیل است؛

  1. غذا های تشکیل شده از لبنیات چون دارای باکتری بوده و به خرگوش زیان وارد می کند.
  2. غذاهای ماکارونی و انواع کیک ها چون قند و کربوهیدرات بالایی دارد موجب مشکل گوارشی و بیماری آنتروتوکسمی می گردد.
  3. مصرف آووکادو این میوه به دلیل وجود چربی باعث مرگ حیوان شما می شود.
  4. از دادن کورن فلکس به خرگوش اجتناب کنید که منجر به بیماری گوارش و دندانی آن می شود.
  5. غذای همستر هم یکی از غذاهای ممنوعه در این رابطه می باشد که هیچگونه از نیاز خرگوش را رفع نمی کند.
  6. گردو و جو دو سر را هم به خرگوش ندهید که باعث به وجود آمدن مشکل در سیستم گوارشی او می شوید.
  7. همچنین از دادن سیب زمینی، کره بادام زمینی، ریواس، گل کلم، شکلات، گوشت، چیپس و برگ های گیاهی خانگی به خرگوش خودداری کنید.

همچنین می توانید برای آشنایی با طریقه نگهداری از خرگوش در خانه و نیز تربیت خرگوش کلیک کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو