اداره ملی تولیدات پزشکی چین روز جمعه در بیانیه ای آورده است با توجه به برخی شکایت ها، شرکت هایی که پروانه صدور ندارند نمی توانند چنین اقلامی به کشورهای دیگر صادر کنند.

پس از آنکه شماری از کشورهای اروپایی از بی کیفیت بودن کیت های آزمایشگاهی تشخیص کرونا و ماسک های وارداتی از چین ابراز نارضایتی کردند، این اداره اعلام کرد فقط شرکت هایی که پروانه صادرات دریافت کرده باشند، مجاز به صدور اقلام پزشکی ذی ربط هستند.

برخی از کشورها نظیر اسپانیا و هلند در روزهای گذشته انتقادهای زیادی از بی کیفیت بودن برخی اقلام پزشکی وارداتی از چین داشته و مقادیری از آنها را نیز بازپس فرستاده اند.

با این حال دولت چین از جمله وزارت خارجه این کشور تاکید کرده است تمامی کالاهای پزشکی که از سوی شرکت های دارای مجوز صادر می شود باید ملاک باشد و چین در این زمینه مسئولانه رفتار کرده است.

برخی از شرکت های سودجو در چین پس از شیوع کرونا در اروپا تلاش کرده اند تا با فرستاده محصولات غیرکیفی از جمله کیت هایی که قدرت تشخیص کرونایی آنها فقط حدود ۳۰ درصد است و ماسک های تقلبی سودی به جیب بزنند.

تا قبل از بیانیه اداره ملی تولیدات پزشکی چین برخی از شرکت ها با مجوزهای دیگر قادر به صادرات کالاهای پزشکی به اروپا بودند اما اکنون این پروانه ها برای صادرات کفایت نمی کند.

وزارت بازرگانی و اداره کل گمرک چین هم در بیانیه هایی آورده اند همه شرکت های صادر کننده فراورده هایی نظیر ماسک صورت، دستگاه های تنفسی، البسه پزشکی و کیت های تشخیص کرونا باید مجوزهای لازم را از دولت برای این کار دریافت کنند و پیشتر نیز همه مجوزهای فروش در داخل کشور را نیز دریافت کرده باشند.

به این شرکت ها اعلام شده است اگر کالاهای تولیدی آنها استاندارد نباشد از صادرات آنها جلوگیری خواهد شد فهرستی هم از شرکت های دارای مجوزهای صادراتی لازم منتشر شده است.

«سونگ هایبو» از مسئولان یکی از شرکت های دست اندرکار صنایع پزشکی می گوید چنین مقرراتی تاثیرات بسیار منفی برای شمار زیادی از شرکت های چینی خواهد داشت که پیشتر قراردادهایی با طرف های خارجی امضا کرده اند و نمی توانند یک طرفه آنها را فسخ کنند.