روش نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد و شرایط نگهداری در آپارتمان

منبع: ستاره

99

1399/1/16

17:44


به منظور نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد، پس از خشک شدن گل سنبل داخل گلدان، پیاز را از گلدان خارج کنید و در روزنامه یا گونی بپیچید و در محل خنک مانند انباری یا یخچال نگهداری کنید. دمای نگهداری پیاز سنبل 5 تا 10 درجه سانتیگراد است.

طریقه نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد

 
ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات - سنبل یکی از گلهای زیبای بهاری است و طرفداران زیادی در نوروز دارد. پس از آنکه گلدهی سنبل شما به پایان رسید، برای دور انداختن آن عجله نکنید. اگر کمی اطلاعات درباره نگهداری گل سنبل داشته باشید می‌توانید به وسیله این اطلاعات و کمی مراقبت کاری انجام دهید که در سال بعد چندین سنبل زیبا از سنبلی که امسال داشته‌‌اید، به دست بیاورید. این کار کاملا آسان است. در این بخش از ستاره به شما طریقه نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد را آموزش می‌دهیم.

در این مطلب می‌خوانید:

روش نگهداری پیاز گل سنبل برای سال بعد

برای نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد روش ساده‌ای وجود دارد، البته لازم است بدانید گل سنبل برای گلدهی مجدد، نیاز به یک دوره گرمایی سالانه و یک دوره سرمایی دارد. یعنی لازم است پس از گذراندن گرمای تابستانی، سرمای زمستانی را نیز تجربه کند تا سال بعد گل بدهد.
 
مراحل نگهداری پیاز سنبل در یخچال به شرح زیر است:
  • در این روش بعد از خشک شدن گل سنبل داخل گلدان، گلدان را در محلی خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و تا زمانی که برگهای سنبل شما سبز است به آبیاری ادامه دهید تا پیاز در خاک کاملا سفت و سخت شود. (توجه داشته باشید میزان آبیاری را به تدریج کمتر کنید چرا که آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیده شدن پیاز در گلدان می‌شود.)
  • بعد از ریختن و خشک شدن برگ سنبل که تقریبا اواسط بهار و با گرم شدن هوا همراه است، باقیمانده برگها و ساقه سنبل را با قیچی از انتها ببرید.
  • گلدان را به محلی تاریک و خنک انتقال دهید. به این منظور می‌توانید گلدان را داخل روزنامه یا گونی بپیچید و آن را در یخچال و یا محل سرد دیگری مانند انباری یا زیر پله‌ها بگذارید. (درون فریزر نگهداری نکنید.)
  • البته می‌توانید پیاز سنبل را نیز به آرامی از گلدان خارج نموده و خود پیاز را داخل روزنامه بپیچید، ولی توصیه می‌کنیم اگر تا به حال این کار را انجام نداده‌اید، نگهداری پیاز سنبل خود را درون همان گلدان ادامه دهید
  • اگر پیازها را از گلدان خارج کردید، بعد از در آوردن پیازها باید خاک اطراف آنها را تمیز کنید و نباید آن را با آب بشویید؛ چون می‌تواند باعث پوسیدگی پیاز گیاه در طی مدت انبارداری شود.
  • دمای یخچال برای نگهداری پیاز سنبل (ترجیحا با گلدان) باید بین 5 تا 10 درجه سانتی گراد باشد. همچنین بهتر است قبل از انتقال پیاز سنبل به داخل یخچال، آن را با محلول قارچ کش، ضد عفونی نمایید تا احتمال آلودگی به قارچ کاهش یابد.
  • به پیاز سنبل خود تا نزدیکی‌های زمستان دست نزنید.
  • پیاز را در اواخر بهمن بکارید و یا گلدان را به مکان مناسب انتقال دهید. 

 

طریقه نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد

 

بیشتر بدانید: روش کاشت و نگهداری گل لاله در منزل

 

شرایط محیطی نگهداری گل سنبل در آپارتمان

شرایط محیطی مورد نیاز برای نگهداری سنبل در منزل عبارت است از:
  • خاک: خاک مناسب برای گل سنبل کوکوپیت و پیت ماس یا مخلوطی از کود، خاکبرگ، ماسه و خاک باغچه است.
  • نور: گل سنبل در زمان گلدهی به نور زیادی نیاز دارد، پس اگر درون منزل نگهداری می‌کنید، پرنورترین مکان خانه را برای این گل زیبا انتخاب کنید. بالکن یا پنجره‌های جنوبی آپارتمان بهترین مکان نگهداری سنبل در آپارتمان هستند. دقت کنید که نور مستقیم گل را پژمرده می‌کند. بنابراین گلدان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  • آبیاری گل سنبل: نیاز آبی سنبل کم است. گل سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد و بهترین زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک خشک می‌شود.
  • کود دهی: بهتر است مقداری (۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی کمپوست را به خاک در زمان کاشت گل سنبل اضافه گردد.
 

طریقه نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد


 
کاشت گل سنبل در گلدان

برای کاشت پیاز سنبل لازم است گل را وارد مرحله گلدهی کنید.
پیاز سنبل خود را اواخر دی تا اوایل بهمن از یخچال خارج کنید و آن را داخل گلدان حاوی ماسه و ورمی‌کپوست بکارید و شروع به آبیاری نمایید.
اگر نگهداری پیاز سنبل را با گلدان انجام داده اید، توصیه می‌کنیم مقداری کود ورمی‌کپوست از گلفروشی‌ها تهیه و در آب حل کنید و پای گلدان خود بدهید و گیاه را هر سه چهار روز یکبار آبیاری کنید.
در کاشت پیازها باید دقت کنید که نوک پیازها چند سانتیمتر بالاتر از سطح خاک قرار گیرند. بعد از کاشت پیازها باید آنها را آبیاری کرده و گلدان‌ها را به محلی سرد انتقال دهید تا ریشه‌ها تکامل یابند. بعد به تدریج آنها را به محل گرمتری منتقل کنید تا برگ‌ها ظاهر شوند.
توجه داشته باشید: فاصله بین دو آبیاری زمانی است که خاک پای گلدان خشک شده باشد که این به شرایط محیطی محل زندگی شما بر می‌گردد. رعایت این نکته، باعث می‌شود بتوانید گلدهی سنبل خود را مدیریت کنید تا برای نوروز و هفت سین مجددا سنبلی شاداب و زیبا داشته باشید.

درصورتی‌ که در مورد نحوه نگهداری و کاشت گل سنبل سؤالی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید و پاسخ آن را از کارشناسان ما دریافت کنید. اگر منزل شما آپارتمانی باشد، می‌توانید پیاز گل سنبل را در لیوان آب بکارید و یا گل سنبل را در گلدان پرورش دهید و از دیدن این گل زیبا در منزل لذت ببرید.

منابع: کتاب گل‌کاری، پرورش گل در خانه و آپارتمان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو