به گزارش خبرگزاری یونهاپ، باب منندز، سناتور دموکرات و کوری گاردنر، سناتور جمهوریخواه آمریکایی در نامه‌ای به تاریخ ۳۱ مارس گفتند، همزمان با تداوم بن بست در مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، کره شمالی تهدیدی فزاینده را به وجود آورده است.

منندز عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا و گاردنر رئیس کمیته فرعی شرق آسیا، اقیانوسیه و سیاستگذاری امنیت سایبری بین‌الملل در سنای آمریکا است. آنها از مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا خواستند تا "فورا به اختصاص منابع برای تقویت اعمال تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل بر کره شمالی در ضمن تضمین رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم کره شمالی اولویت بدهد."

آنها در این نامه نوشتند: "ما با تاسف این مساله را متذکر می‌شویم که با گذشت حدود دو سال از زمان آغاز دیپلماسی میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، کره شمالی همچنان از ورود به مذاکرات در سطح کاری با آمریکا سرباز می زند در حالی که همزمان به آزمایشات موشکی خود و تولید مواد هسته‌ای شکافت پذیر ادامه می‌دهد."

در ادامه این نامه که در وبسایتهای این دو سناتور آمریکایی منتشر شد، آمده است: "مشارکت و رهبری آمریکا در روند مقابله با نقض تحریم‌های سازمان ملل و تعیین یکجانه موجودیت‌های ناقض تحریم ها علیه کره شمالی به میزان چشمگیری تضعیف شده است. بنابراین ما از شما می‌خواهیم صراحتا اعلام کنید که هدف نهایی سیاستهای آمریکا خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی است.

این سناتور ها عنوان کردند، اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در معرفی دو بازیگر چینی به عنوان عوامل دخیل در فعالیتهای شرورانه سایبری کره شمالی یک گام مثبت است اما "متناسب" با ابعاد فرار پیونگ یانگ از تحریم ها با استفاده از قابلیتهای سایبری نیست.

این دو سناتور در ادامه خواستار تعیین و معرفی عواملی شدند که در ادامه منجر به بازدارندگی از جرایم سایبری پیچیده و تلاش‌ها برای فرار از تحریم ها از جانب کره شمالی شود.

آنها عنوان کردند، شنیدن اخبار درباره یک گزارش جدید کمیته کارشناسان ناظر بر تحریمهای کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل که در آن به صادرات غیرقانونی زغال سنگ کره شمالی و واردات محصول نفتی پالایش شده از طریق نقل و انتقال میان کشتی‌های کره شمالی و چین "آنها را ناراحت کرده است".

در نامه آنها آمده است: این تسهیل سیستماتیک معاملات غیرقانونی که ناقض قوانین بین المللی است باید به منظور تحقق اهداف تحریم های سازمان ملل مورد رسیدگی قرار بگیرند. آمریکا نمی‌تواند با تضعیف روند نظام تحریمها علیه کره شمالی ساکت بایستد یا در آن همدست شود. واشنگتن باید فشارها را بر چین و روسیه از جمله از طریق تحریمهای ثانویه در صورت لزوم، افزایش دهد تا فشارها را بر کره شمالی به منظور رو آوردن به مذاکرات بر سر خلع سلاح هسته‌ای خود بیشتر کند.

این دو همچنین از این دو وزیر دولت آمریکا خواستند با وزارت دادگستری برای اعمال مجازات علیه عواملی در چین و جاهای دیگر که کره شمالی را قادر به دور زدن تحریمها می‌سازند همکاری کنند.

این سناتور ها تاکید کردند دولت آمریکا با کم کاری در پاسخگو کردن کره شمالی به سبب پرتاب موشکهای کوتاه بردش پیامی خطرناک را به این کشور می فرستد.

آنها گفتند: کره شمالی بدون مشاهده محکومیت مداوم و قدرتمند این پرتابهای موشکی اش و بدون مشاهده تدابیر بیشتر آمریکا و شرکا و همپیمانانش علیه خود به توسعه قابلیتهایش در حوزه موشکهای بالستیک ادامه خواهد داد.