اعلام جزئیات دریافت وام کرونا

92

1399/1/16

20:54


اعلام جزئیات دریافت وام کرونا

سلامت نیوز:وام‌های یک و دو‌میلیون تومانی کرونا شگرد کلاهبرداران فضای مجازی شده و لینک‌های متعددی با عنوان ثبت‌نام برای تسهیلات کرونا به‌وجود آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،این درحالی است که احمد میدری، معاون رفاه وزیر کار می‌گوید که هنوز هیچ ثبت‌نامی برای وام‌های کرونا انجام نشده و وزارت کار منتظر است تا این طرح در کمیته اقتصاد ستاد مبارزه با کرونا به تصویب برسد و پس از آن بانک مرکزی بخش‌نامه نحوه پرداخت وام را به بانک‌ها ابلاغ می‌کند. به گفته او به احتمال زیاد یکشنبه هفته جاری ستاد مبارزه با کرونا پرداخت این وام را تصویب می‌کند.


دستورالعمل پرداخت وام کرونا تهیه شد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه و در واکنش به یک ویدیوی فضای مجازی اعلام کرد که دستورالعمل پرداخت وام‌های کرونا تصویب و تهیه شده است و به‌زودی کارت اعتباری یک و دو‌میلیون تومانی برای ۴‌میلیون شاغل آسیب‌دیده در کرونا عرضه می‌شود.

این خبر را جهانگیری در واکنش به ویدیویی اعلام کرد که پیرمرد دست‌فروشی از شرایط دشوار امرار معاش در روزهای قرنطینه گفت. البته محمد شریعتمداری، وزیر کار هم پیش از این بدون اشاره به جزئیات از پرداخت چنین وامی گفته بود و همین مسأله اسباب سوءاستفاده کلاهبرداران در فضای مجازی شد. این درحالی است که هنوز هیچ سازوکاری برای ثبت‌نام متقاضیان اعلام نشده است.


چه کسانی وام کرونا می‌گیرند؟

اقشار آسیب‌پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین‌شهری، دست‌فروشان و کارگران فصلی روزمزد مشمولان وام یک تا دو‌میلیون تومانی هستند. این وام قرار است به ٤‌میلیون نفر پرداخت شود و شاغلان دارای درآمد ثابت از قبیل کارکنان دولت، مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی و همچنین مستمری‌بگیران تحت پوشش نهادهای حمایتی مشمول این طرح نیستند.

برای دریافت وام چه باید کرد؟

متقاضیان این وام باید در تاریخی که بعدا اعلام می‌شود، در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ثبت‌نام کنند و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بعد از تأیید اطلاعات ثبت‌نام‌شده‌ها، آنها را برای دریافت وام به بانک‌ها معرفی می‌کند. بانک‌هایی که این وام‌ها را پرداخت‌می‌کنند، همان بانک‌هایی هستند که یارانه نقدی و کمک حمایت معیشتی را ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریزمی‌کنند.


جزئیات بازپرداخت وام

دو روز پس از اعلام اسامی مشمولان به بانک‌ها، پرداخت وام انجام‌می‌شود و براساس این طرح خانواده‌های یک نفره یک‌میلیون تومان و خانواده‌های بیشتر از یک نفر ٢‌میلیون تومان وام دریافت‌می‌کنند. بازپرداخت اقساط این وام در ٢٧ ماه است و البته سه ماه پس از دریافت وام دوره تنفس به شمار می‌آید و پس از آن پرداخت اقساط وام در ٢٤ ماه و با نرخ سود ١٢‌درصد انجام‌می‌شود که ٤‌درصد آن را وام‌گیرندگان پرداخت می‌کنند و ٨‌درصد سود را سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌کند.

نکته مهم دیگر درباره این وام نحوه هزینه‌کرد آن است و اعتبار یا به صورت نقد یا برای خرید کالاها ازجمله کالاهای اساسی در مراکز خدماتی و فروشگاه‌های سراسر کشور پرداخت می‌شود. همچنین اعلام شده است که افراد برای دریافت این وام نیاز به حضور مستقیم در بانک‌ها ندارند و بانک عامل می‌تواند با اخذ تعهد الکترونیکی از متقاضی، اقساط را از محل حساب یارانه نقدی و کمک حمایت معیشتی کسر کند. به جز این، مشمولان این طرح حتی در صورت داشتن چک برگشتی یا اقساط معوق بانکی هم می‌توانند این وام را دریافت کنند.


نحوه اجرای طرح چگونه است؟

بانک مرکزی باید بخش‌نامه دریافت این وام را به بانک‌های عامل ابلاغ کند و بانک ملی ایران موظف شده است سامانه اعتباری رفاه ایرانیان را راه‌اندازی و راهبری کند. همچنین در این طرح تأکید شده است که دریافت‌کنندگان وام در طول بازپرداخت تسهیلات نمی‌توانند بانک عامل‌شان را عوض کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو