خبرگزاری د. پ. آ. آلمان در مطلبی به نقل از پژوهشکده GIDS ارتش آلمان نوشت: بحران شیوع ویروس کرونا پیامدهای منفی برای سیاست های امنیتی داشت و بازسازی ذخایر استراتژیک را با مشکل روبه رو کرده است.

بر این اساس،بحران فراگیر کمبودها و ضعف‌های کشور در تامین منابع و امکانات لجستیکی در سطح ایالتی و کشوری و فقدان ذخایر پرسنلی، مادی و زیرساختی را به نمایش گذاشت.

طبق این گزارش هشدار دهنده، از نسل‌های پیش تاکنون شهروندان این چنین احساس آسیب‌پذیری نداشته اند. کمبود کالاهای اساسی مانند داروها و تجهیزات محافظتی بهداشتی نشان داد که آلمان تا چه حد به زنجیره های عرضه جهانی وابسته است و این برای کشوری صنعتی که در سراسر جهان تحسین می شود، نباید رخ دهد.

بر این اساس مقام های آلمان باید برای بازیابی استقلال استراتژیک کشور، توجه بیشتری به تنوع عرضه کنندگان، ذخیره سازی اقلام استراتژیک و مدیریت منابع خاص داشته باشند. همچنین منابع ویژه که اهمیت آن در جریان بحران بیشتر مشخص می شود، باید زودتر شناخته شده و به صورت متمرکز مدیریت شود.

این در حالی است که ارتش آلمان به دلیل تعلیق خدمت اجباری همواره از کمبود نیرو رنج می برد. این مشکل در مورد سازمان های امدادی غیرنظامی نیز که برای چندین دهه به صورت محدود خدمات مدنی اراده می دهند، مشاهده می شود.

نویسندگان این مقاله در مورد انحلال یگان های ویژه عملیاتی در ارتش که با توجه به شرایط بحرانی امروز می توانستند ثمربخش باشند، انتقاد کرده اند.

بر این اساس هزینه های ثابت برای نگهداری ذخایر استراتژیک چه از نظر نیروی انسانی و چه منابع مادی بسیار کمتر از هزینه هایی است که یک بحران سراسری برای دولت ها به بار می آورد از این رو توصیه می شود که آلمان هر چه سریعتر در جهت جبران این نقص و بهبود شرایط برنامه ریزی و اقدام کند.

طبق آمارهای رسمی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آلمان تا ظهر ۱۵ فروردین اندکی بیش از ۸۵ هزار نفر بوده و به این ترتیب تعداد مبتلایان کرونا در آلمان از چین به عنوان کانون شیوع ویروس فراتر رفته است. در آمار رسمی دولت چین تا ۱۵ فروردین حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است.

گرچه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آلمان رو به افزایش است، رئیس انستیتو کخ می‌گوید این روند کندتر شده است. او گفته، تدابیر سخت‌گیرانه و محدودیت‌های اجتماعی موثر بوده و دامنه انتقال ویروس محدودتر شده است.

با این حال روز چهارشنبه «آنگلا مرکل» صدراعظم و نخست‌وزیران ایالت‌های آلمان بر سر تمدید دوره محدودیت‌های شدید اجتماعی برای مقابله با شیوع پرشتاب ویروس جدید کرونا توافق کردند.

این محدودیت‌ها که از جمله شامل ممنوعیت تجمع‌های غیرضروری بیش از دو نفر و رفت و آمد، به جز برای خرید، مراجعه به مراکز درمانی و کار می‌شود قرار است تا پایان تعطیلات عید پاک (۳۱ فروردین) ادامه یابد.