افسردگی پس از زایمان، نشانه های پیدا و پنهان

منبع: نی نی بان

103

1399/1/17

01:56


زایمان و مراقبت های دوران مختلف آن! هر دوره مستلزم مراقبت ها و آگاهی های مخصوص خود است. در هر یک از این دوران هستید لازم است خود را برای دوران بعد از زایمان آماده کنید تا بتوانید با انرژی هر چه بیشتر از نوزاد خود مراقبت کنید و از حس شیرین مادری لذت ببرید.
همانطور که می دانید افسردگی پس از زایمان به صورت گسترده و برای اکثر مادران اتفاق می افتد. اکثر بانوان علائمی که پس از زایمان رخ میدهد را عادی تلقی می کنند و گمان می کنند این علائم ناشی از تغییرات هورمونی پس از زایمان است.
این علائم به قدری حایز اهمیت هستند که حتی غفلت از کوچک ترین و یا بی اهمیت ترین مورد می تواند زمینه ساز مسائل و مشکلات آتی شوند.
 
علائم و نشانه های پنهان افسردگی پس از زایمان
علائم و نشانه های پنهان افسردگی پس از زایمان عبارتند از:
 
زمانی که نوزادتان خواب است و با این حال شما نمی توانید بخوابید
در کل برخی افراد دیر و یا سخت خوابشان می برد. اما اگر فرزندتان خوابید و شما به دلیل احساس اضطراب و نگرانی کماکان بیدار بودید و نمی توانستید بخوابید، باید بدانید که این مورد می تواند یکی از نشانه های پنهان افسردگی پس از زایمان باشد.
 
احساس می کنید آنچنان که باید نمی توانید از وجود فرزندتان لذت ببرید
این امری طبیعی است که پس از زایمان احساس نگرانی، اضطراب، و یا عصبی بودن داشته باشید. اما اگر این نگرانی ها به حدی باشد که مانع لذت بردن شما از وجود فرزندتان شود ، باید این مسأله را جدی بگیرید.
 
احساس ضعف می کنید
پس از 9 ماه بارداری و پشت سر گذاشتن زایمان و حال در دوران شیردهی طبیعی است که احساس ضعف کنید. اما مرز میزان طبیعی بودن این حس ضعف و غیر طبیعی بودن آن به شیوه شناخت شما از خود و عملکردتان بستگی دارد.
اگر نمی توانید خوب بخوابید، خوب غذا بخورید و خود را تقویت کنید، و احساس ضعف مفرطی دارید، احتمال آن وجود دارد که دچار افسردگی بعد از زایمان شده باشید. بنابراین این علائم هر چند بی اهمیت و کوچک را جدی بگیرید و بیشتر مراقب سلامتی خود باشید.
 
چه عواملی باعث افسردگی بعد از زایمان میشوند؟
تغییرات هورمونی میتواند باعث ایجاد افسردگی پس از زایمان گردد. در ایام بارداری سطح هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون افزایش میابد. 24 ساعت پس از تولد نوزاد، سطح هورمون ها بلافاصله به حالت نرمال بازمیگردد که این تغییرات ناگهانی احتمال بروز افسردگی را در پی خواهد داشت. کاهش سطح هورمون تیروئید نیز میتواند افسردگی را در پی داشته باشد. تیروئید غده کوچکی در گردن است که به بدن شما برای تنظیم کردن نحوه استفاده و ذخیره انرژی از غذا کمک میکند. آزمایش خون میتواند مشخص کند که آیا این بیماری باعث ایجاد علائم میشود یا خیر. که در صورت لزوم پزشک داروی مناسب برایتان تجویز خواهد کرد.
علائم زیر نیز میتواند هنگام افسردگی وجود داشته باشد:
- احساس خستگی و کمبود خواب
- احساس نبودن مادر خوب برای فرزندتان
- استرس در تغییر در کارهای روزمره و خانه
- احساس نداشتن وقت آزاد کافی
احتمال بروز افسردگی در مادران زیر بیشتر است:
- مادرانی که سابقه شخصی یا خانوادگی و همچنین اختلالات قطبی دارند.
- مادرانی که از طرف خانواده و دوستان حمایت نمیشنود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو