استفاده از واکسن سل و ب.ث.ژ برای کرونا

36

1399/1/17

13:54


به‌تازگی تیم‌های مختلفی از پژوهشگران در حال بررسی و امکان‌سنجی استفاده از واکسن‌های قدیمی برای مقابله با کرونا هستند که در این میان بیشترین امیدها معطوف به واکسن‌های ب ث ژ و سل است.

استفاده از واکسن سل و ب.ث.ژ برای کرونا

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از سیناپرس امروزه ما در میانه یک بیماری همه‌گیر جهانی هستیم و شرایطی غیرعادی را تجربه می‌کنیم که ناشی از فشار ویروس کرونا است. تاکنون هیچ واکسنی علیه بیماری کووید 19 که آن را SARS-CoV-2 نیز می‌نامند و براثر این ویروس به وجود می‌آید، تهیه نشده است.

در کمتر از 3 ماه، این بیماری بسیار مسری تقریباً در تمام گوشه و کنار جهان شیوع یافته است. اگرچه چین، مکانی بود که این بیماری جدید از آن سرچشمه گرفت، اما در حال حاضر این کشور در مهار این بیماری موفق بوده و در عوض بسیاری از دیگر کشورها درگیر این بیماری هستند، شرایط کرونا در اروپا و ایالات‌متحده آمریکا وخیم بوده و در هندوستان نیز اگرچه این ویروس ورودی دیرهنگام داشته است، اما تعداد موارد مثبت در دومین کشور پرجمعیت جهان؛ روزبه‌روز در حال افزایش است.

مسابقه با زمان برای یافتن درمان

دانشمندان در سراسر جهان با سرعت زیادی برای پیدا کردن یک درمان قطعی یا واکسن مناسب برای ویروس کرونا در حال مسابقه هستند. آزمایش‌های بالینی در حال حاضر در چند مکان مختلف در گوشه و کنار جهان انجام می‌شود.

متأسفانه ممکن است انتظار ما برای کشف این واکسن یا داروی بالقوه تا یک سال نیز به طول انجامد. به‌طور موازی با فعالیت برای کشف واکسن کرونا، دانشمندان همچنین به دنبال مطالعه داروهای موجود به‌عنوان روش مفید درمانی احتمالی کووید 19 هستند. در این میان برخی محققان در حال بررسی استفاده از داروی کلروکین (chloroquine) که معمولاً در درمان مالاریا، لوپوس و روماتیسم استفاده می‌شود، به‌عنوان یک درمان احتمالی برای بهبود بیماران کرونایی هستند.

تلاش برای ساخت دارو با نظارت سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی آزمایش سریع 4 روش درمانی موجود را به‌عنوان درمان احتمالی ویروس کرونای جدید، پیگیری می‌کند. این سازمان در حال انجام یک آزمایش جهانی به نام SOLIDARITY است که در آن به بررسی 4 روش درمانی موجود در مورد درمان‌های احتمالی کووید 19 پرداخته می‌شود

این داروها عبارت‌اند از ترکیب ضدویروسی Remdesivir، کلروکین و هیدروکسی کلروکین، دو داروی مورداستفاده در بیماری اچ آی وی، لوپیناویر (lopinavir) و ریتونوویر (ritonavir) و ترکیبی از لوپیناویر، ریتوناویر و اینترفرون بتا (interferon-beta) که یک پیام‌رسان سیستم ایمنی است که می‌تواند ویروس‌ها را فلج و التهاب را تنظیم کند.

توجه ویژه به واکسن‌های سل و ب ث ژ

داروی دیگری که محققان به دنبال آن هستند واکسن صدساله سل یا همان (TB) است. پژوهشگران در پی کشف این پاسخ هستند که آیا این واکسن سیستم ایمنی بدن برای کاهش علائم تنفسی در افرادی که مبتلا به کووید 19 هستند را کاهش می‌دهد یا خیر. از سوی دیگر و به‌طور موازی محققان استرالیایی و اروپایی در حال انجام مطالعاتی هستند تا بررسی کنند که آیا واکسن باسیل کالمت- گورین (BCG) که از دهه 1920 میلادی تاکنون مورداستفاده بوده و با عنوان ب ث ژ نیز شناخته می‌شود برای مبارزه با کووید 19 مفید خواهد بود یا خیر؟

در حال حاضر آزمایش‌های بالینی این واکسن‌ها در دو گروه پرخطر، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و سالمندان متمرکز است.

چرا واکسن ب ث ژ؟

این واکسن حاوی مقادیر ضعیف شده از باکتری‌های سل است. این امر بدن را به ایجاد آنتی‌بادی برای حمله به باکتری‌های سل تحریک می‌کند. واکسن ب ث ژ از این نظر منحصربه‌فرد است که ممکن است سیستم ایمنی را نیز تقویت کند.

این اولین خط دفاع در برابر عوامل بیماری‌زای مهاجم است. اگرچه مطالعات انجام‌شده هنوز هیچ داده‌ای برای اثربخشی تأثیر واکسیناسیون ب ث ژ در کووید 19 را نشان نمی‌دهد؛ اما در بسیاری از موارد واکسن‌های ب ث ژ از افراد در برابر سل محافظت می‌کند؛ بنابراین متخصصان باید بررسی کنند که کدام نوع از واکسن‌های ب ث ژ می‌توانند بهترین عملکرد را در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با کووید 19 داشته باشند. البته برای دستیابی به این موفقیت باید منتظر ماند و این انتظار ممکن است ماه‌ها به طول انجامد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو