روغن زیتون برای ترک های پوستی یا استرچ مارک

روغن زیتون برای ترک های پوستی یا استرچ مارک


منبع: زیبامون

190

1399/1/17

14:23


در این بخش از زیبامون چندتا از روش های عالی استفاده از روغن زیتون برای درمان و بهبود ترکهای پوستی و استرچ مارک رو به شما معرفی کرده ایم. با ما همراه باشید.

روغن زیتون برای ترک های پوستی یا استرچ مارک

روغن زیتون، یکی از روغن های طبیعی و فوق العاده مغذی هست که مزایای سلامتی خیلی زیادی رو برای بدن به همراه داره. اما آیا استفاده موضعی از روغن زیتون میتونه تاثیری در بهبود و درمان ترک های پوستی یا استرچ مارکها هم داشته باشه؟

اگرچه مطالعات انجام شده در این زمینه نشون میده که روغن زیتون تاثیر خیلی زیادی در بهبود علائم ترک های پوستی نداره، اما این موضوع دلیلی بر بی اثر بودن این روغن نیست!

در این مقاله از زیبامون دات کام به جنبه های مثبت تاثیر روغن زیتون بر روی ترکهای پوستی و استرچ مارک ها پرداخته ایم و آموزش چند دستور خانگی برای استفاده از روغن زیتون رو براتون اماده کرده ایم. با ما همراه باشید.

 

فواید روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون یکی از روغن های طبیعی هست که از صدها سال قبل برای افزایش نرمی و طراوت پوست مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه نیز به عنوان یکی از ترکیبات رایج در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی محسوب می شود. 

روغن زیتون حاوی 4 نوع انتی اکسیدان هست که تاثیر خیلی خوبی در خنثی کردن عناصر آسیب رسان که منجر به ایجاد سرطان پوست می شوند، دارد. اسید لینولئیک موجود در روغن زیتون، مانع از تبخیر آب و از دست رفتن رطوبت موجود در پوست میشه. این اسید به طور طبیعی در بدن تولید نمیشه و برای بهره مندی از خواص آن به طور موضعی مورد استفاده قرار بگیره. 

صفر تا صد تغذیه درمانی ترک های پوست بدن

 

روغن زیتون

 

چه زمانی باید استفاده از روغن زیتون را شروع کرد؟

اگر می خواهید مانع از ایجاد ترک های پوستی در حین بارداری شوید، بهتره استفاده از روغن زیتون رو هرچه زودتر شروع کنید. روغن زیتون بکر و ساخته شده با کمپرس سرد رو بر روی شکم، باسن و سایر قسمت های پوست که احتمال ایجاد ترک پوستی در ان وجود دارد، ماساژ بدید. بهتره این کار رو هر روز و روزی دو بار انجام بدید.

نرم و مرطوب کردن پوست با روغن زیتون کمک میکنه تا در حین بزرگ شدن شکم، پوست خاصیت کشسانی و آلاستین بهتری داشته باشه و احتمال ایجاد استرچ مارک یا ترک های پوستی به کمترین میزان خواهد رسید. پس بهترین کار این هست که با شروع دوران بارداری، ماساژ دادن پوست با روغن زیتون رو هم شروع کنید.

شاید استفاده از روغن زیتون روند ایجاد ترک های پوستی رو کمتر کنه اما باید بدونید که تاثیر خیلی کمی در بهبود و درمان ترک های پوستی خواهد داشت. پس همیشه پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود! 

بارداری و ترک های پوستی

 

روغن زیتون بکر

 

آیا روغن زیتون میتونه در درمان استرچ مارک یا ترک پوستی موثر باشه؟

همونطور که قبلا اشاره شد، طبق مطالعات انجام شده در این زمینه، روغن زیتون تاثیر خیلی زیادی در بهبود و درمان ترک های پوستی نداره! در واقع مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن زیتون نمیتونه مانع از بروز ترک های پوستی در حین بارداری بشه.

در واقع به بیان بهتر میشه گفت استفاده از روغن زیتون مانع از ایجاد ترک های پوستی نمیشه اما اگر از این روغن استفاده کنید، میتونید شدت ایجاد این ترک های پوستی رو تا حد زیادی کمتر کنید.

ترک پوستی از کجا می آید؟

 

ترک پوستی

 

چگونه از روغن زیتون برای ترک های پوستی استفاده کنیم؟

بهتره برای این کار از روغن زیتون هایی که با فشار سرد درست شده اند و یا روغن زیتون بکر استفاده کنید. (راه های پیشگیری و بهبود ترک های بارداری)

 

روغن زیتون و کره شیا (شیا باتر) برای ترک های پوستی

شیا باتر به طور گسترده در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی و به ویژه مرطوب کننده ها مورد استفاده قرار می گیره. هر نوع کرمی که در ان از شیا باتر استفاده شده است، تاثیری شبیه به محصولات حاوی سرامید بر روی پوست خواهند داشت. (سرامیدها  یک خانواده بزرگ از لیپیدهای مومی هستند و در تنظیم تکامل و رشد سلولی موثر هستند).

برای استفاده از این روش به موارد زیر نیاز داریم:

 

  • 1 قاشق غذاخوری کره شیا خام
  • 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون ساخته شده با فشار سرد

 

شیا باتر

 

روغن زیتون و کره شیا رو به خوبی ترکیب کنید و هر شب روی قسمت هایی از پوست که دارای ترک و استرچ مارک هستند ماساژ بدید. بهتره این ترکیب، شب تا صبح روی پوست بمونه. این روند رو هرشب تکرار کنید تا شاهد تاثیرات آن بر روی بهبود ظاهر ترک های پوستی باشید.

 

روغن زیتون و پودر قهوه برای استرچ مارک

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اسکراب کردن پوست تاثیر مثبتی بر روی از بین بردن ترک های پوستی و استرچ مارک ها داشته باشه، وجود نداره. اما شما میتونید با اسکراب قهوه، از شر سلول های مرده در سطح پوست خلاص بشید و پوست نرم تری داشته باشید و با استفاده منظم از این ترکیب، به تدریج ترک های پوستی هم کمرنگ تر و محو تر خواهند شد.

برای استفاده از این روش به موارد زیر نیاز داریم:

  • 1 قاشق غذا خوری پودر قهوه
  • 1 - 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون ساخته شده با فشار سرد

 

پودر قهوه

 

پودر قهوه و روغن زیتون رو به خوبی با هم ترکیب کنید و قسمت هایی از پوست که دارای استرچ مارک هستند رو به مدت 5 دقیقه با این ترکیب، اسکراب کنید. اجازه بدید این ترکیب 5 دقیقه دیگر روی پوست بمونه و بعد شست و شو بدید و روی پوست مرطوب کننده بزنید. این روش رو هفته ای 3 بار تکرار کنید تا شاهد تاثیراتی که بر روی پوست داره، باشید.

 

روغن زیتون و روغن نارگیل برای بهبود ترک های پوستی

روغن نارگیل یکی از روغن های طبیعی و فوق العاده برای مرطوب کردن پوست هست و کمک میکنه تا پوست در برابر آفتاب و اشعه های ماورابنفش محافظت بشه. برای استفاده از این روش به موارد زیر نیاز داریم:

 

  • 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل ساخته شده با فشار سرد
  • 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون ساخته شده با فشار سرد

 

روغن نارگیل

 

روغن نارگیل رو به مدت چند ثانیه در مایکروویو قرار بدید تا کمی گرم شود. هر دو روغن رو به خوبی با همدیگه ترکیب کنید و بر روی قسمت هایی از پوست که دارای استرچ مارک یا ترک پوستی هست، ماساژ بدید. بهتره این کار رو هرشب تکرار کنید تا اثربخشی خیلی خوبی روی پوست داشته باشه.

 

روغن زیتون و آلوئه ورا برای ترکهای پوستی

آلوئه ورا دارای ترکیبات قدرتمندی هست که کمک میکنه تا رطوبت در پوست باقی بمونه. علاوه بر این باعث افزایش تولید کلاژن در پوست شده و حالت آلاستین و کشسانی پوست رو هم بهبود میده. این خواص موجود در الوئه ورا تاثیر خیلی خوبی در بهبود و درمان ترک های پوستی یا استرچ مارک ها خواهد داشت.

برای استفاده از این روش به موارد زیر نیاز داریم:

  • 1 - 2 قاشق ژل آلوئه ورا تازه
  • 1 قاشق چای خوری روغن زیتون ساخته شده با فشار سرد

 

ژل آلوئه ورا

 

ژل آلوئه ورا و روغن زیتون رو به خوبی با هم ترکیب کرده و بر روی پوست دارای ترک ماساژ بدید. اجازه بدید این ترکیب به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست بمونه و بعد از گذشت این مدت زمان، پوستتون رو بشویید و مرطوب کننده بزنید. بهتره این کار رو هر روز تکرار کنید تا شاهد اثربخشی ان باشید.

 

روغن زیتون و روغن بادام تلخ برای درمان و بهبود ترک های پوستی

مطالعات نشان داده است که ماساژ دادن پوست در دوران بارداری با روغن بادام تلخ به مدت 15 دقیقه، میتونه از گسترش و رشد ترک های پوستی جلوگیری کنه و تاثیر خوبی در درمان و بهبود این استرچ مارک ها خواهد داشت.

برای استفاده از این روش به موارد زیر نیاز داریم:

  • 2 تا 3 قطره از روغن بادام تلخ
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ساخته شده با کمپرس سرد

 

روغن بادام تلخ

 

این دو روغن طبیعی و پر خاصیت رو با هم دیگه ترکیب کنید و به مدت 15 دقیقه روی پوست و قسمت هایی که دچار ترک پوستی شده اند، ماساژ بدید. اجازه بدید این روغن یک ساعت و یا در صورت امکان، شب تا صبح روی پوست بمونه و بعد ان را بشویید. تکرار روزانه این کار تاثیر خیلی خوبی در بهبود و درمان استرچ مارک ها خواهد داشت.

 

اقدامات احتیاطی در هنگام استفاده از روغن زیتون برای ترک های پوستی

روغن زیتون انواع مختلفی داره و ممکنه برخی از این روغن ها انتخاب مناسبی برای استفاده موضعی نباشه. بنابراین لازمه قبل از هر اقدامی روغنی رو تهیه کنید که برای استفاده بر روی پوست ساخته شده است.

علاوه بر این افرادی که دارای پوست حساس بوده و یا اگزما و درماتیت روی پوست آن ها وجود داره، بهتره از روغن زیتون استفاده نکنند. زیرا ممکنه پوست شما به این روغن هم حساسیت داشته باشه. 

اگر به هر دلیلی مشتاق استفاده از روغن زیتون بر روی پوست هستید، بهتره روغن زیتون باکیفیت و ساخته شده با کمپرس سرد رو تهیه کنید و این روغن رو در بطری شیشه ای و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه داری کنید تا خواص روغن زیتون به بهترین شکل ممکن حفظ بشه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو