حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تبریک روز جوان و روز سلامت اظهارداشت: در روندی که برای مساله مبارزه با کرونا و مقابله با آن پیش رو داریم، در این زمینه هیچ اختلاف نظری بین دستگاه های دولتی وجود ندارد بین سه قوای سه گانه هم اختلاف نظری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: همه باهم در کنار هم و همراه با نیروهای مسلح این کار را انجام می دهیم. برای مقام معظم رهبری هم چند بار نامه نوشتیم و دریافت کردیم و ایشان هم همراهی فرمودند. کل نظام یکپارچه است؛ بدخواهان اگر عصبانی و ناراحت هستند خودشان می‌دانند. 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا، مهر، فارس و تسنیم بخوانید؛

* کرونا با همه گرفتاری‌هایی که ایجاد کرده آثاری هم داشته است. در این روزها شاهد وحدت بیشتر جامعه بودیم؛ وحدت بین دولت، نیروهای مسلح و مردم و یکپارچگی امروز در سراسر کشور مشاهده می شود. گزارشات راجع به سالم بودن هوا و وضعیت ترافیک هم یکی دیگر از آثار آن است.

* بین وزارتخانه‌ها و به ویژه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی اختلاف وجود ندارد. گوشه‌ای کسی پیدا می شود و چیزهایی به رسانه‌های خارج از کشور می‌دهد، آنها هم موضوع را بزرگ می کنند. برخلاف دعوت بدخواهان و ضد انقلاب که مردم را دعوت می‌کنند بین سلامت و فعالیت اقتصادی یکی را باید انتخاب کنند باید گفت این هم مردود، غلط و ناصواب است.  فعالیت اقتصادی و پروتکل بهداشتی هر دو قابل ارائه است. همه اینها باید پا به پا باشد اما همه پروتکل‌ها و اصولی که وزارت بهداشت اعلام می کند باید مورد مراعات همه ما قرار بگیرد.

* امروز نسبت به طرح جدید فاصله گذاری هوشمند بحث کردیم و کارگروهی این را بحث و در این چند روز در وزارت کشور بررسی کرده بود. کمیته اجتماعی ستاد مل مقابله با کرونا هم آن را بررسی کرد و مصوبه ای هم در پی داشت. طبق این مصوبه، فعالیت‌های کم ریسک از ۲۳ فروردین با رعایت پروتکل وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی در استان ها می‌تواند فعالیت کند. البته فعالیت‌های اقتصادی قبلا هم با حفظ و رعایت این پروتکل برپا بود. اما فعالیت‌های پرریسک همچنان ممنوع است تا بعد ا راجع به آن تصمیم گیری شود.

*{ درباره فعالیت‌های اقتصادی استان تهران}:‌ فعالیت اقتصادی در استان تهران از ۳۰ فروردین با در نظر گرفتن پروتکل وزارت بهداشت آغاز به کار می‌کند. در بحث کسب و  کارهای کم ریسک، فعالیت‌های کسبه و فعالیت‌های اقتصادی که پرریسک نیست قرار شد از شنبه ۲۳ فروردین با مراعات پروتکل های اعلام شده وزارت بهداشت کار خود را آغاز کنند و حتما باید روی این پروتکل نظارت شود.

* آغاز این فعالیت به معنی این نیست که اصل در خانه ماندن را فراموش کرده یا نقض کرده باشیم، آنهایی که حضورشان در خیابان ضرورتی ندارد باید به این اصل توجه کنند.برای بازگشایی فعالیت تصیمیم بر این شد که از یک روند پلکانی استفاد کنند که این روند پیشنهاد وزارت بهداشت بود. بنابراین ما هم از لحاظ فعالیت اقتصادی پلکانی در نظر گرفتیم و نسبت به ادارات دولتی نیز پلکانی تصمیم گرفتیم.

* در تهران از هفته آینده یعنی ۲۳ فروردین دو سوم کارمندان ملزم به حضور در سر کار خواهند بود و یک سوم مخیر هستند که سر کار باشند یا خیر و مسئولان ادارات هستند که در این زمینه تصمیم گیر هستند. دیگر نیاز  به بیان نیست که آن کسانی که مبتلا به کرونا هستند وظیفه دارند که سر کار خود حاضر نشوند و آمدن سر کار برای آنها جرم محسوب می‌شود کسی که دارای کرونا است آمدن در جامعه و سر کار ممنوع است و باید خود را یا در خانه یا در نقاهتگاه و یا در بیمارستان خود را قرنطینه کند.

*بازگشایی فعالیت‌ها در جامعه به صورت پلکانی و تدریجی آغاز می شود، ما هم نسبت به فعالیت اقتصادی در استان‌ها و استان تهران و هم نسبت به سایر فعالیت‌ها در کشور به صورت پلکانی و تدریجی تصمیم گرفتیم.

*ادارت دولتی اکنون نیز فعال هستند و همه مشغول فعالیت هستند البته از هفته آینده از ۲۳ فرودین ماه فعالیت ادارات به این صورت خواهد بود که دو سوم سرکار حاضر می‌شوند و یک سوم از کارکنان مجاز هستند که سر کار نروند و بخش‌های مختلف درباره حضور یک سومی کارکنان به صورت گردشی تصمیم گیری کنند که یک سوم کمتر در محل کار حضور پیدا کنند مگر جاهایی که ضرورت داشته باشد بیش از دو سوم فعالیت بکنند. البته افرادی که سن بالاتری و یا بیماری‌های زمینه ای هستند در اولویت یک سومی قرار بگیرند.

*هر کس کرونا مبتلا شد موظف است به رییس بخش خود در محل کار اعلام کند و سر کار نیاید و باید برای مدتی که برای درمان مشخص شده حدود دو هفته باید به صورت قرنطینه باید در منزل یا نقاهتگاه و یا بیمارستان بنا به شرایط بیماری بماند.  

*حضور فرد مبتلا در محل کار تخلف است و کسی که می‌داند مبتلا است و آزمایش او مثبت شده است نباید سر کار برود و یا رییس او بگوید باید به سر کار بیاید و اشکال ندارد؛ این موضوع کاملا روشن است حضور کسی که مبتلا به بیماری کرونا است در جامعه و سرکار و اجتماعات ممنوع است و باید خود را قرنطینه کند که همه جامعه باید توجه داشته باشند.

* همه آزمایشگاه‌های باید نتیجه را به سه جا یعنی، خود فرد، خانواده بیمار و محل کار اعلام کنند که نتیجه آزمایش مثبت بوده است و این موضوع برای ما مهم است. این به دلیل این است که اهمیت دارد که بیمار باید خود را قرنطینه کند.

* کسی که آزمایشش مثبت شد، نباید اضطراب و نگرانی داشته باشد. بسیاری از مردم با ایزوله کردن و قرنطینه خود و بدون درمان خوب می‌شوند و رقم این افراد، ۸۵ درصد است. ممکن است ۱۵ الی ۲۰ درصد از بیماران نیز به مشکل خورده و به دکتر مراجعه کنند و برخی نیز نیاز به پروتکل درمانی داشته باشند.

* از صد نفری که مبتلا می‌شوند حدود سه یا چهار نفر با خطر مرگ مواجه هستند. نرم‌های جهانی مرگ در مورد این بیماری پنج درصد است و ما باید تلاش کنیم به زیر سه و دو درصد برسیم.

* باید این بیماری را به منزله آنفولانزا بدانیم. مگر کسی آنفولانزا می‌گیرد، آن را پنهان می‌کند و یا نگران می‌شود. باید همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم. اجتماع نباشد، به اجتماع نرویم، دست ندهیم و در مکان‌های لازم از دستکش و ماسک استفاده کنیم.

* وقتی به کسی می‌گویند مبتلا شده، فاجعه رخ نداده است و باید خودش مراعات کند. ما از این وضعیت عبور می‌کنیم. ترس از کرونا از خود بیماری خطرناک‌تر است و اضطراب و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

*{ در مورد ساعت کاری ادارات}: کار ادارات نیز از ۲۳ فروردین در همه استان‌ها و خود تهران، از ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر خواهد بود. چون نهار و نماز جماعت نیست، از همین رو کار به صورت پیوسته خواهد بود و تا ساعت ۱۴ خوب است. ماه رمضان نیز اینگونه خواهد بود.

*{ در بحث نقل و انتقال}: کلیه کالاهای ضروری، چه از مراکز تهیه به محل مصرف و یا گمرک به محل مصرف، هیچ مشکلی نبوده و تاکنون حتی یک درصد خللی در آن وارد نشده است.

* همه در حال تلاش هستند و برخی اقلام از سوی هواپیما و راه آهن جابجا می‌شود که باید تشکر کرد. هم اکنون نیز برخی داروها از خارج توسط هواپیما به کشور وارد می‌شود.

* گفته می شود در ماه اسفند و فروردین که با مشکل کرونا مواجه هستیم، هیچ کسی در بخش حمل و نقل اخراج یا تعدیل نشده است که خبر خوبی است و مشمول تسهیلات می‌شود که اگر بنگاهی نیروی کار خود را تعدیل نکرد، تسهیلات دریافت خواهد کرد. همچنین با پروتکل‌های بهداشتی بخش حمل و نقل به کار خود ادامه می‌دهند.

*{ در مورد تردد خودروهای شخصی}: در مورد تردد خودروهای شخصی در داخل استان ها مشکلی نیست و در مورد تهران و البرز هم مشکلی وجود ندارد و ما به دلیل پیوستگی این دو استان، آنها را یک استان به حساب می‌آوریم. در مورد تردد بین استان ها نیز تردد تا ۳۰ فروردین همچنان ممنوع بوده و بعد از این تاریخ آزاد می شود.

* در مورد آموزش و پرورش و آموزش عالی بحث هایی امروز شد و فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به جز آموزش تکمیلی در دانشگاه که گفته می شود از ۳۰ فروردین به خصوص بخش دکترا حضوری خواهد بود، در بخش های دیگر تصمیم بر این است که تا ۳۰ فروردین همچنان تعطیل باشند.

* ما این اختیار را به استان ها داده‌ایم که خودشان تصمیم بگیرند. ما برخی استان‌ها را در جنوب به صورت سفید داریم و مثلا در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشکلی نیست و می توانند آموزش را شروع کنند. برای کل کشور تا پایان فروردین آموزش تعطیل است تا ما در آینده تصمیم بگیرم.

* شیوه درمان و کار ویروس کرونا برای ما مشخص نیست و وزارت بهداشت نمی تواند قطعی و روشن بگوید که چه می شود و مثلاً در دو ماه آینده یا تابستان چه چیزی رخ می‌دهد. از این رو باید صبر کنیم و اصول بهداشتی را رعایت کنیم.

* در مورد اماکن مقدسه باید بگویم که آنها تا پایان فروردین همچنان تعطیل هستند و در مورد آنها در آینده تصمیم می‌گیریم.

* ۲۴ فروردین جلسه بعدی ما خواهد بود و اگر نیاز بود، پیش از آن جلسه می‌گذاریم.