بررسی گوشی a80 و نگاهی با قابلیت های سخت افزاری و طراحی این گوشی قدرتمند

بررسی گوشی a80 و نگاهی با قابلیت های سخت افزاری و طراحی این گوشی قدرتمند


منبع: آرگا

160

1399/1/17

17:36


گوشی a80 با بهره گیری از نمایشگری بزرگ، مکانیزم دوربین پاپ آپ و مجهز شدن به جدیدترین تراشه اسنپدراگون۷۳۰ در کنار ۸ گیگابایت حافظه رم میان رده ای قدرتمند محسوب می شود. این مقاله به بررسی این گوشی گران قیمت و قدرتمند می پردازد.

محصولات سری a شرکت سامسونگ چه در طراحی و چه نامگذاری در سال ۲۰۱۹ بسیار متحول شده اند. این شرکت در سال اخیر گوشی a80 که گران قیمت ترن میان رده این شرکت محسوب می شود را به بازار عرضه نمود و بازار گوشی های هوشمند را مورد چالش قرار داد. هر کدام از گوشی های این سری دارای ویژگی منحصر به فردی می باشد اما در a80 شاهد نوآوری هیجان انگیزی در طراحی دوربین سلفی با قابلیت چرخش و نمایشگر بدون ناچ هستیم.  این مقاله به بررسی گوشی a80 می پردازد.

بررسی گوشی قدرتمند a80 سامسونگ

شناسایی و وارسی گوشی A80

آشنایی و بررسی سریع گوشی a80

نمایشگر: ۶.۷ اینچی super AMOLED

سیستم عامل: اندوید ۹.۰ پای به همراه رابط کاربری one UI

تراشه: اسنپدارگون ۷۳۰ کوالکام

پردازنده: ۸ هسته ای

پردازنده گرافیکی: Adreno 618

دوربین اصلی: ۴۸ مگاپیکسلی(f/2.0 و فوکوس خودکار) به همراه ۸ مگاپیکسلی(f/2.2 ، فوق عریض) به همراه سنسور TOF

دوربین سلفی: ماژول مجهز به موتور بای چرخش دوربین اصلی

باتری: غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۳۷۰۰ میلی آمپر در ساعت

حافظه: درگاه حافظه ندارد و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، ۸ گیگابایت رم

شناخت و بازبینی گوشی A80

بررسی طراحی گوشی a80

در بررسی طراحی گوشی a80 مهمترین ویژگی هایی که a80 را از دیگر گوشی های بازار متمایز می سازد بهره مندی از طراحی خاص و سیستم دوربین چرخشی آن است. بیشتر از ۸۶ درصد فضای جلویی گوشی را نمایشگر آن احاطه کرده و حفره، بریدگی یا حاشیه قابل توجه ای در جلوی دستگاه مشاهده نمی شود. شرکت سامسونگ دوربین سلفی را کنار گذاشته و با بهره گیری از یک موتور مکانیکی، دوربین اصلی را برای استفاده در جلوی دستگاه دعوت می کند.

به عبارت دیگر قسمت بالایی بدنه که دوربین دستگاه در آن قرار گرفته، با یک حرکت عمودی بالا آمده و بخشهای دوربین با یک چرخش ۱۸۰ درجه ای رو به طرف کاربر قرار می گیرد. این روش جالب دوربین های اصلی دستگاه و سیستم تشخیص عمق tof را برای گفتن سلفی در اختیار کاربر قرار می دهد. این مورد را می توان اصلی ترین عامل تمایز طراحی این گوشی با سایر گوشی های سامسونگ دانست. همچنین در میان تولیدکنندگان گوشی هوشمند اولین بار است که این سبک طراحی را مشاهده می کنیم.

بررسی گوشی A80

جنس بدنه شیشه ای این گوشی از استحکام و کیفیت بالایی بهره می برد. سامسونگ برای پوشش نمایشگر گوشی از گوریلاگلس ۳ استفاده کرده که پوششی نسبتا قدیمی محسوب می شود اما برای پشت دستگاه از شیشه گورلا گلس ۶ بهره برده است. حسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر قرار گرفته و کلیدهای تنظیم صدا و پاور در سمت راست قاب گوشی تعبیه شده اند. درگاه سیمکارت به خاطر وجود سیستم مکانیکی دوربین در لبه پایین دستگاه جایگذاری شده است. در این لبه شاهد تک اسپکر دستگاه به همراه درگاه USB نوع C می باشیم و از جک ۳.۵ میلی متری صدا خبری نیست.

در حاشه بالایی گوشی اسپیکر مکالمه حذف شده و سامسونگ برای ایجاد صدای مکالمات از پیزوالکتریک یا تکنولوژی SOD بهره برده که سبب می شود نمایشگر به لرزه درآمده تا صداها پخش گردند. در این حاشیه چراغ اعلان را هم مشاهده نخواهید کرد و کاربر باید به نمایشگر همیشه روشن برای آگاهی از اعلان ها اکتفا نماید. گوشی a80 دارای ابعاد بزرگی( ۹.۳*۷۶.۵*۱۶۵.۲ )بوده و همچنین وزن آن(۲۲۰ گرم) نیز نسبتا سنگین می باشد که برای افرادی که دستان کوچکی دارند اندکی چالش برانگیز است و برای استفاده بهتر می توانند از دو دست استفاده نمایند. سامسونگ برای این میان رده از دریافت گواهی IP جهت محافظت در برابر آب و گرد و غبار خبری نیست.

آشنایی با گوشی میان رده سامسونگ

بررسی صفحه نمایش گوشی a80

 در زمینه نمایشگر گوشی ها، مواردی مانند ابعاد و رزولوشن، روشنایی و کنتراست و .. اهمیت بالایی داشته که سامسونگ در این بخش پیشرو بوده است. این شرکت در محصولات اخیرش به کیفیت نمایشگر توجه خاص و ویژه ای داشته است. گوشی A80 از صفحه نمایش ۶.۷ اینچی سوپر اولد با رزولوشن ۱۰۸۰ * ۲۴۰۰ و تراکم پیکسلی ۳۹۳ پیکسل بر هر اینچ بهره می برد. سامسونگ از این صفحه نمایش به عنوان طراحی جدید جاودانه (New infinity disign) نام می برد که عنوانی به جا و شایسته ای است چرا که تاکنون چنین ظاهری را در دیگر گوشی های شرکت کره ای شاهد نبودیم و همه محصولات دارای بریدگی به فرم o یا v بودند.

گوشی میان رده گران قیمت

این صفحه به خاطر اندازه بزرگی که دارد فوق العاده نبوده بلکه با داشتن ۶۰۰ نیت امتیاز می تواند با خیال آسوده محتوای صفحه نمایش را در زیر نور آفتاب مشاهده کنید. زاویه دید و روشنایی نمایشگر بسیار فوق العاده بوده و صفحه نمایش از تم های اختصاصی با رنگ سیاه بهره برده و قادر است ۱۶ میلیون رنگ را به نمایش بگذارد. همچنین کنتراست و کیفیت رنگها نیز عالی هستند. حاشیه های اطراف نمایشگر به جز قسمت پایینی که محل اتصال صفحه نمایش با پنل گوشی است، بسیار باریک هستند. نکته آخر در این بخش این است که سامسونگ برا محافظت از صفحه نمایش این گوشی چاره ای نیاندیشیده که می تواند نقطه ضعف آن باشد.

بررسی دوربین گوشی a80

در این بخش به بررسی دوربین گوشی a80 پرداخته می شود. در بیشتر گوشی ها فضایی جهت تعبیه دوربین ها در نظر گرفته می شود اما a80 به مکانیسمی مجهز است که ۱۸۰ درجه چرخیده تا کاربران بتوانند از دوربین عقب برای گرفتن سلفی استفاده کنند. که این کار در کمتر از چند ثانیه صورت گرفته و هچ اتفاقی مانند ظاهر شدن لنز دیگری رخ نمی دهد و توجه داشته باشید که در مسیر مکانیسم چرخان دوربین، مانعی وجود نداشته باشد.

وارسی گوشی A80

گوشی a80 به باکیفیت ترین دوبین در بین تمامی گوشی های سری گلکسی تا به امروز مجهز شده است. دوربین اصلی این میان رده ۴۸ مگاپیکسل با لنز مجهز به دیافراگم f/2.0 می باشد که از حالت کاربردی فوق العاده پایدار (super steady) برا ضبط ویدئویی پشتیبانی می کند. در کنار این دوربین، دوربین دیگری با حسگر ۸ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که از لنز فوق عریض با زاویه ۱۲۳ درجه برای ضبط ویدئو بهره می برد. و از این طریق ثبت تصاویر سلفی با وسعت بیشتر را برای شما ممکن می سازد. دوربین سوم a80 از نوع سه بعدی مدت پرواز(۳d tof) است که قابلیت فوکوس زنده جهت ثبت تصاویر و ویدئوها را به همراه دارد. در صورتی که نور کافی در اختیار داشته باشید شما  می توانید ویدئوهای ۴k را ضبط نمایید.

بررسی باتری گوشی a80

دوربین پاپ اپ گوشی

گوشی a80 از باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت ۳۷۰۰ میل آمپر بر ساعت بهره می برد که از قابلیت شارژ سریع با توان ۲۵ وات استفاده کرده و در کمترین زمان ممکن شارژ می شود. علی رغم سرعت بالای شارژر اما دوام باتری چندان قابل رضایت نیست. چرا که با توجه به نبود چراغ اعلان مجبور هستید از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن برای آگاهی از اعلانات استفاده کنید و این قابلیت مصرف باتری را افزایش داده و ذخیره انرژی باتری را کاهش می دهد. بنابراین در صوتی که نمایشگر ۶.۷ اینچی این گوشی همیشه روشن باشد تنها به مدت ۹ ساعت کارایی دارد و علی رغم ظرفیت باتری ۳۷۰۰ میلی آمپری و بدنه سنگین به سختی ۲۴ ساعت دوام می آورد.

بررسی عملکرد و سخت افزار گوشی a80

از لحاظ سخت افزاری گوشی a80 را مورد بررسی قرار می دهیم. این اسمارتفون به تراشه اسنپ دراگون ۷۳۰ شرکت کوالکام مجهز شده است. پردازنده مرکزی ۸ هسته ای با سرعت فرکانس بالایی که دارد سبب افزایش قدرت پردازش تلفن همراه شده و به همراه پردازنده گرافیکی قوی خود امکان اجرا و نصب هر نوع برنامه سبک و سنگین را به ارمغان می آورد. به عنوان یک میان رده واقعی، حافظه داخلی و رم a80 بسیار عالی هستند. این گوشی در یک نسخه ۱۲۸ گیگابایتی به همراه حافظه رم ۸ گیگابایت به بازار عرضه می شود.

 شناخت و بررسی میان رده گران قمت

در ادامه به بررسی نرم افزاری گوشی a80 می پردازیم. سامسونگ مدعی است نرم افزارهای این گوشی با استفاده از هوش مصنوعی موجود، عملکرد فوق العاده ای از خود را به ثبت می رسانند. از نظر نرم افزاری سیستم عامل این گوشی از جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید پای ۹.۰ بهره می برد و امکاناتی شبیه به محصولات بالا رده را در اختیار کاربران قرار می دهد. یکی از بارزترین مشخصات آن بهره مندی از هوش مصنوعی بوده که در طی زمان فعالیت های کاربر را فرا می گیرد و امکان ک تجربه کاملا اختصاصی را به ارمغان می آورد. همچنین برامه های کاربردی به صورت پیش فرض در رابط کاربری one UI نصب شده تا کاربر به راحتی از آن ها استفاده کند. جدا از برخی کمبودها مانند عدم توانایی در ویرایش یک شماره پیش از تماس در نرم افزار فون و لزوم دانلود یک اپلیکیشن مربوط به سامسونگ برای بهره گیری از حالتهای ناوبری، به طور کلی عملکرد رابط کاربرری قابل رضایت است.

بازبینی گوشی A80

در پایان بررسی گوشی a80 می توان گفت گوشی a80 با بهره گیری از نمایشگری بزرگ، مکانیزم دوربین پاپ آپ یا چرخان و مجهز شدن به جدیدترین تراشه اسنپداگون در کنار ۸ گیگابایت حافظه رم  میان رده ای قدرتمند محسوب می شود. در ادامه به چند مورد از ویژگی های مثبت و منفی این گوشی اشاره می شود.

مثبت

  •  دوربین های چرخشی با مکانیزم جدید
  • صفحه نمایش دارای کیفیت بالا
  • شارژ سریع خیلی فوری انجام می شود
  • رابط کاربری  نرم و روان
  • نمایشگر infinity disign

منفی

  • دوربین خوب بوده و چندان عالی نیست
  • اتصال داده  نه چندان مطمئن
  • عمر مفید باتری معمولی
  • کاهش ذخیره باتری با صفحه نمایش همیشه روشن
  • سرعت پایین حسگر اثر انگشت

همچنین می توانید برای مشاهده بررسی گوشی a70  و گوشی a90 بر روی لینک هر کدام کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو