ضعیف ترین آمار غربالگری را در تهران داشتیم/مردم در مترو و اتوبوس ماسک بزنند

66

1399/1/17

19:07


ضعیف ترین آمار غربالگری را در تهران داشتیم/مردم در مترو و اتوبوس ماسک بزنند

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه:«ما ضعیف ترین آمار غربالگری را در تهران داشته ایم و پایگاه های سلامت به خاطر محدودیت ها در تهران پوشش خوبی نداشته است.»تاکید کرد:« ما از امکانات موجود مثل سرای محله ها که در اختیار شهرداری است برای غربالگری استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم در تهران جمعیت بیشتری را غربالگری کنیم.»


دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری با خبرنگاران گفت:« روز گذشته در تهران گزارشاتی داشتیم مبنی بر ترددهایی که ممکن است ضروری نبوده و حتی در برخی مناطق ترافیک را مشاهده کردیم. ما بیم آن را داریم که برخی تصور کنند با پایان تعطیلات، کرونا پایان یافته است. به مردم هشدار می دهیم کرونا موضوع جدی است و این بیماری صرفا مدیریت شده است. هشدار می دهیم مردم خودمراقبتی و دیگرمراقبتی کنند موضوع جدی تر از آن است که برخی تصور می کنند با رفع تعطیلات رسمی باید زندگی عادی را شروع کنیم. نمی توانیم زندگی عادی را در پیش بگیریم و این موضوع خاص کشور ما نیست و خاص همه کشورهای درگیر بیماری کرونا است.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره الزامی شدن غربالگری در تهران با همکاری شهرداری تهران و با استفاده از سرای محلات گفت:« ما در تهران محدودیت هایی در نظام شبکه ارائه خدمت داریم و ساختار جمعیتی تهران با یک سرانه منطقی تحت پوشش خانه های بهداشت و مراکز خدمات سلامت نیست، این خلاء یک جمعیتی برای ما است و غربالگری در تهران دشواری های بیشتری داشته است. ما ضعیف ترین آمار غربالگری را در تهران داشته ایم و پایگاه های سلامت به خاطر محدودیت ها در تهران پوشش خوبی نداشته است لذا ما از امکانات موجود مثل سرای محله ها که در اختیار شهرداری است برای غربالگری استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم در تهران جمعیت بیشتری را غربالگری کنیم.»

وی گفت:« رویکرد نظام جمهوری اسلامی و جامعه ایرانی رویکرد انسانی است و موضوع سلامت جزو حقوق عامه انسان هاست و هر فردی که در مرزهای ایران تحت پوشش نظام سلامت است از این حق بهره مند است. اتباع خارجی از جله افاغنه که هزاران نفر از آنها میهمان کشور ما هستند از این حق بهره مند هستند ما یک نظام اسلامی هستیم و اخلاق اسلامی حکم می کند هرآنچه که برای مردم خود جاری می دانیم برای اتباع افغانی و اتباع خارجی محفوظ داریم لذا هر اقدام بهداشتی درمانی که برای مردم ایران انجام شود برای آنها هم انجام شود قاعدتا در تحریم ها دشواری هایی خواهیم داشت ولی در این دشواری ها با اتباع خارجی شریک خواهیم بود و حتی اگر بدانیم نیازهای حداقلی مردم خودمان رفع شده می توانیم اقداماتی را برای کشورهای دیگر به اشتراک بگذاریم.»


وی گفت:« معتقدیم هر پاندمی زمانی قابل رفع خواهد بود که در غالب اقدامات مشترک باشد کرونا هم مستثنی از آن نخواهد بود. در مورد فاصله گذاری اجتماعی، در تمامی جلسات دولت و وزارت بهداشت، فاصله ها رعایت می شود و حتی استفاده از ماسک هم قابل استفاده خواهد بود البته تعداد جلسات باید حتی المقدور از طریق ویدئوکنفرانس باشد.»


وی در پاسخ به اینکه روند درمان بیماران غیرکرونایی چه زمانی به حالت عادی برمی گردد، گفت:« این موضوع که اغلب پزشکان و دندانپزشکان مایلند کلینک ها و مطب های خود را بازگشایی کند بحثی نیست ولی باید به صورت تدریجی باشد و اقلام حفاظتی در اختیارشان قرار گیرد. به تناسب فراهم آمدن اقلام بهداشتی و با ترتیب اولویت مطب ها و کلینیک ها بازگشایی می شوند.نباید انتظار داشته باشیم پزشک بدون اقلام در مطب ارائه خدمت کند، ولی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. در روزهای اخیر که بخشی از سرویس های بیمارستانی ما خالی بوده با اولویت بندی امکان بستری بیماران فراهم شده است.»


وی درباره جمع آوری معتادان گفت:« اگر معتادان از نظر بیماری سالم بودند و غربالگری شدند جمع آوری ها آنها بلامانع است ولی اگر جمع آوری شان موجب تجمع افرادی شود که اطلاعی از ابتلایشان نداریم منطقی نخواهد بود. استانداری تهران اعلام کرده که معتادان جمع آوری و از آنها تست تشخیصی گرفته می شود و افرادی که مبتلا نیستند در کمپ ها بعد از جمع اوری نگهداری می شوند. موضوع جمع آوری معتادان خارج از کار وزارت بهداشت است ولی بهزیستی و وزارت کشور موضوع را در دستور کار قرار خواهند داد.»


وی درباره لزوم استفاده از ماسک با توجه به توصیه های اخیر سازمان بهداشت جهانی گفت:« با توجه به تغییرات اطلاعات درباره کرونا که سازمان بهداشت جهانی و مرکز مدیریت بیماری های واگیر ایالات متحده عنوان کرده این موضوع زدن ماسک به افراد عادی توصیه نمیشد، برداشته شده و افراد باید در صورت حضور در جاهایی مثل مترو و حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده کنند. البته رعایت فاصله گذاری (فاصله دو متری) و شستن دست ها و رعایت بهداشت فردی بر سر جای خود است. ولی اگر به هر دلیلی افراد مجبور به خروج از خانه هستند استفاده از ماسک های پارچه ای را توصیه می کنیم و موضوع عدم توصیه قبلی به استفاده از ماسک با مطالعات جدید برداشته شده است. روش تهیه ماسک خانگی را هم به صورت کلیپ استاندارد منتشر می کنیم.اولویت استفاده از ماسک های سه لایه و N95 ،کادر درمانی هستند. برای اینکه مشکل پیدا نکنیم جامعه عادی باید به سمت تهیه ماسک های خانگی بروند.»

ادامه دارد...

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو