پرونده مزد ۹۹ تا آخر هفته بسته می‌شود؟

منبع: برترین ها

44

1399/1/17

20:16


در حالی که قبل از سال ۹۹ جلسات شورای عالی کار برای تعیین مزد برگزار شد که به دلیل اختلاف نظرهای بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان به نتیجه نرسید، خبرهای رسیده حاکی از این است دولت برای تعیین تکلیف دستمزد کارگران چراغ سبز نشان داده است.

تسنیم نوشت: در حالی که قبل از سال ۹۹ جلسات شورای عالی کار برای تعیین مزد برگزار شد که به دلیل اختلاف نظرهای بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان به نتیجه نرسید، خبرهای رسیده حاکی از این است دولت برای تعیین تکلیف دستمزد کارگران چراغ سبز نشان داده است.

قبل از آغاز سال ۹۹ چندین جلسه شورای عالی کار بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت برای تعیین دستمزد ۹۹ کارگران تعیین شد و در نهایت در واپسین روزهای سال با برگزاری جلسات طولانی بدون نتیجه پایان و پرونده مزد ۹۹ همچنان باز است.

در روزهای قبل نیز زمزمه های از سوی کارفرمایان مبنی بر اینکه دستمزد کارگران فریز شود و پس از پایان کرونا بررسی برای دستمزد سال جاری صورت گیرد شنیده شدکه با واکنش های بسیار زیادی از سوی جامعه کارگری همراه بود. کارگران اعتقاد داشتند مگر هزینه کارگران فریز شده است که دستمزد فریز شود؟

در یکی از روزهای هفته قبل نیز یکی از نمایندگان کارگران خطاب به محمد باقر نوبخت بیان کرد که آقای نوبخت به فکر کارگران هم باشید که واکنش نوبخت را به هم داشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابراز شرمندگی نوبخت را به همراه داشت و بیان کرد: «‏کارگر عزیزی مرا مخاطب قرار داد که چرا فقط پیگیر افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان لشگری و کشوری هستم و در برابر ‎کارگران و ‎مستمری‌بگیران ‎تأمین اجتماعی احساس مسؤولیت نمی‌کنم؟
خدا می‌داند احساس شرمندگی کردم، اما قانون در خصوص این عزیزان سازوکاری مشخص کرده که خارج از اختیار من است.»

از سوی دیگر هادی ابوی,دبیرکل کانون‌عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در نامه ای خطاب به وزیر کار گفت: با تعیین نشدن دستمزد کارگران در سال ۹۸، کارفرمایان سودجو بهانه پیدا کرده‌اند و قرارداد کارگران را تمدید نمی‌کنند و می‌گویند "تا تعیین تکلیف نمی‌توانیم اقدامی کنیم". این مسئله به‌ضرر جامعه کارگری شده است. در حال حاضر هم بحث «فریز مزدی» که از سوی کارفرمایان مطرح شده است مسئله‌ای بیهوده است چرا که؛ مگر هزینه‌های کارگران فریز شده است که دستمزد فریز شود؟

توفیقی،عضو شورای عالی کار در مورد احتمال اجرای «فریز مزدی» برای سال ۹۹ که از سوی کارفرمایان مطرح می‌شود، گفت: مطرح کردن موضوع فریز مزدی، بحث جدیدی نیست که نمایندگان کارفرمایان مطرح می‌کنند. هر سال و به شکل‌های مختلف نماینده کارفرمایان هر چیزی را بهانه‌ای برای سرکوب دستمزد و فشار به طبقه کارگری کرده اند. ضمن اینکه قرار نیست و نباید همه تبعات منفی شیوع ویروس کرونا متوجه کارگران شود و کاسه کرونا بر سر آنها بشکند.

خلاصه اینکه بعد از کش و قوس های فراوان خبرنگار تسنیم طی خبرهایی که از وزارت کار کسب کرده است جلسه شورای عالی کار تا آخرهفته کاری این هفته که به احتمال زیاد روز چهارشنبه۲۰ فروردین ماه ۹۹ برگزار خواهد شد و نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت برای دستمزد ۹۹ کارگران تشکیل جلسه می دهند. در شرایطی که تعداد بسیاری زیادی از کارگران در اقتصاد کرونایی دچار مشکلات معیشتی و شغلی شده اند و شرایط اجتماعی، اقتصادی ومعیشتی خوبی ندارند، بایددید آیا در سومین هفته فروردین ماه پرونده مزدی بیش از ۱۴ میلیون کارگر برای سال جاری بسته می شود؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو