غذایی سرشار از پروتئین

64

1399/1/17

21:00


چنگل قلیه یا قلیه چغندر غذای لذیذ و سرشار از ویتامین محلی شهر بابل است که این روزها بدلیل کرونا و خانه‌نشینی، باب دل قرنطینه‌ها و کم تحرک‌هاست.

غذایی سرشار از پروتئین

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا چنگل قلیه این غذای مازنی ها که در شهرهای مختلف  استان نیز طبخ می شود ه در پیشگیری از یبوست مفید است و این غذای کم کالری به افرادیکه اضافه وزن دارند توصیه می شود.

مواد اولیه:

چغندر : متوسط ۳ عدد

باقالی:  ۲ پیمانه

عدس: ۱ پیمانه

شنبلیله: ۱ دسته

نعنا: ۱ دسته

تره : ۱دسته

جعفری: ۱ دسته

رب انار : ۱تا ۲ قاشق غذاخوری

گلپر نمک  : به میزان لازم

سیر داغ: حدود یک قاشق غذاخوری

پیاز : ۲ عدد بزرگ

فلفل :به میزان دلخواه

آب نارنج : یک چهارم پیمانه

روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری

نعنا داغ: برای تزیین

طرزتهیه:

عدس را از قبل خیسانده و چغندر و سبزی ها را پاک کرده و می شوییم و بعد از خشک شدن آن ها را خرد می کنیم . باقالی ها را که اگر تازه باشد بهتر است  دو پوست کرده و می شوییم .

چغندر ها را بنا به سلیقه به صورت حلقوی بریده و یا اینکه آن ها را به اندازه دلخواه خرد می کنیم، پیاز ها را خرد کرده و در روغن تفت می دهیم تا سبک شود ولی زیاد سرخ نشود سپس سیر داغ را هم آماده می کنیم .چغندر را پخته بعد سبزیجات و عدس و باقالی را روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد و بعد به چغندر اضافه میکنیم

.اواسط طبخ رب انار و آب نارنج و فلفل و گلپر نمک و در آخر هم پیاز داغ و سیر داغ را اضافه می کنیم و می توانیم به دلخواه حدود ۲ قاشق غذاخوری پودر سبوس برنج هم اضافه کنیم  و در خاتمه پس از اینکه غذا کمی جا افتاد و زیاد آبکی نیست آن را سرو می کنیم.

- به این غذا چنگِل تِرشی هم می‌گویند.

- این غذا را با نان سرو می‌کنند.

- این غذا غلظتی به اندازه‌آش ترش دارد.

- چغندر پخته را همراه با آبش به حبوبات اضافه می‌کنیم.

- ترشی این غذا بستگی به ذائقه‌ی شما دارد و می‌توانید از آب نارنج کمتر یا بیشتر استفاده کنید.

برای فرزندانتان این روزها غذاهای خوشمزه درست کنید و آنها را بکار بگیرید تا این روزهای خانه نشینی را با خاطرات خوش سپری کنید و به طور قطع و براساس تجربه تهیه غذاها و شیرینی های متنوع از سوی مادر، کودکان شما را از لج بازی و رفتن به بیرون از منزل باز می دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو