تهران در آستانه ورود موج جدید کرونا

90

1399/1/17

21:08


تهران در آستانه ورود موج جدید کرونا

سلامت نیوز: ترافیک صبحگاهی روز گذشته (شنبه ۱۶ فروردین‌ماه)‌ در معابر اصلی و بزرگراهی چند کلانشهر، از جمله پایتخت، باعث افزایش نگرانی در میان مردم و مسئولان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،ترافیک نسبتا شدید در بزرگراه شهید همت، شهید حکیم، بزرگراه آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی و شیخ فضل‌ا...، میدان آزادی، بزرگراه نواب صفوی و... در حالی مشاهده می‌شد که وضعیت در خطوط مترو و B.R.T نیز بهتر نبود.

همان‌طور که محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از افزایش مسافران اتوبوس در نخستین روز هفته با توجه به آغاز فعالیت ادارات و شرکت‌ها خبر می‌دهد. بدون تردید ترافیک و ازدحام مردم در صبحگاه ۱۶ فروردین‌ماه و همزمانی با پایان تعطیلات نوروزی، همه را به یاد روزهای ۱۴ فروردین سال‌های گذشته می‌انداخت که مردم به سر کار‌شان می‌رفتند، اما با این تفاوت که امسال شرایط کشور با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و بحران شیوع کرونا مردم را تهدید می‌‌کند.

ظاهرا هنوز عده زیادی از مردم و مسئولان که اعتقاد چندانی به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ندارند، بی‌خبرند که در ۴۵ روز گذشته ۵۵ هزارو ۷۴۳ نفر بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و شمار فوت‌‌شدگان به ۳۴۵۲ نفر رسیده است. همزمان با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، ادارات دولتی و بانک‌ها فعالیت خود را مجددا از سر گرفتند و دولت نیز بدون توجه به شیوع سریع کرونا در کشور، تمایلی به تعطیلی ادارات و ارگان‌های دولتی ندارد.

در حالي که بسياري از مردم از ترس ابتلا به کرونا، خود را در ايام نوروز قرنطينه خانگي کردند يا مغازه‌هايشان را بسته‌اند و همين امر موجب کاهش چند درصدي شيب نمودار آماري کرونا در ايران شد. طبق آخرين آمار وزارت بهداشت از روز جمعه (15 فروردين) تا شنبه (16 فرودين) دو هزار و 560 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شده است و با مرگ 158 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در اين مدت که رکورد جديدي را ثبت کرد، آمار درگذشتگان به 3452 نفر رسيد. تاکنون19 هزار و 763 نفر نيز از بيماران بهبود يافته و از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند.

4103 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري قرار دارند. کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت مي‌گويد: 5 استاني در وضعيت قرمز کرونايي قرار دارند، شرايط ملي و استان‌ها مديريت شده بود اما برخي استان‌ها در وضعيت زرد و نارنجي و برخي در وضعيت قرمز هستند . براي اينکه تصور نشود استاني امن‌تر است و افراد به آن نقطه سفر کنند، تصميم گرفتيم که آمار‌ها را کلي اعلام کنيم. در آذربايجان‌شرقي، فارس‌، مازندران، اصفهان و خراسان‌رضوي وضعيت قرمز دارند و استان‌هاي مسافرپذير هستند و بقيه استان‌ها وضعيت بهتري پيدا کرده‌اند.


پايان فاصله‌گذاري اجتماعي؟
اين آمار در حالي منتشر مي‌شود که روز گذشته حسن روحاني، رئيس‌جمهور از پايان قريب‌الوقوع محدوديت‌هاي «فاصله‌گذاري اجتماعي» و بازگشايي کسب‌وکارها در چارچوب «فاصله‌گذاري هوشمند» خبر داد. او معتقد است که اگر کرونا براي مدتي باقي بماند بايد آن را به‌گونه‌اي مديريت کنيم که زندگي مردم با مشکل توام نباشد. بايد بدانيم صدمات اصلي اقتصادي کرونا متوجه اقشار ضعيف جامعه است و مردم از دولت انتظار دارند که اجازه ندهيم کرونا سلامت و معيشت آنان را نابود کند.

اين اظهارات رئيس‌جمهور در حالي مطرح مي‌شود که سعيد نمکي، وزيربهداشت، روز جمعه، از ابلاغ دستورالعمل بازگشايي کليه مشاغل و مراکز کسب‌وکار از سوي وزارت صنعت و معدن و تجارت انتقاد کرده بود و در نامه‌اي به روحاني نوشت: «هرگونه تصميم آتش به‌اختيار توسط هر دستگاه دولتي، غيردولتي، فرهنگي، مذهبي و غيره که مورد تاييد نباشد، شعله‌‌هايش به‌سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت.» اين شرايط نشان مي‌دهد که دولت از شرايط فاصله‌گذاري اجتماعي براي ادارات تابعه و شرکت‌ها چندان رضايت ندارد و اميدوار است کسبه و بازار با رعايت اين موضوع به کنترل ويروس کرونا کمک کنند.


نگراني از وضعيت کرونا در تهران
در حالي که حسن روحاني از بهبود شرايط و از گشايش اقتصادي سخن مي‌گويد، برخي از مسئولان ديگر نسبت به شيوع بيشتر بيماري کرونا در ايران و تهران ابراز نگراني مي‌کنند. ايرج حريرچي، معاون وزارت بهداشت ضمن اعلام روند کاهشي بروز کرونا در برخي استان‌هاي پرشيوع و همچنين ابراز نگراني درباره وضعيت اين بيماري در تهران اعلام کرد: سطح ترافيکي که روزگذشته در سطح شهر تهران بود، ما را نگران مي‌کند.

زيرا هر يک از اين افراد مي‌توانند ويروس را به خانه يا محل کار ببرند. وي درباره لزوم تشديد فاصله‌گذاري اجتماعي، گفت: ما دو موضوع داريم؛ يکي کنترل بيماري و کاهش مرگ و مير و بيماي‌زايي بيماري است و هدف دوم هم کاهش اثرات اجتماعي و اقتصادي ويروس است که اين دو هدف متناقض بوده و حصول هر دو به ميزان کاملا مناسب، ممکن است حاصل نشود.» شکرا... حسن‌بيگي، معاون سياسي و اجتماعي استاندار تهران نيز از شبوغي روز گذشته تهران ابراز تعجب کرد و گفت: در حال بررسي علل شلوغي و ازدحام شهر تهران هستيم.


خطر موج جديد کرونا
به اعتقاد کارشناسان تهران نقش کليدي ارتباطي با ساير استان‌ها دارد، هرگونه وجود و شيوع ويروس حتي در حد متوسط هم مي‌تواند باعث انتشار به ساير شهرها و به‌ويژه شهرهاي اطراف تهران شود که تبادل زيادي از نظر اشتغال دارند. عليرضا زالي، فرمانده عمليات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران نيز اين موضوع را تاکيد مي‌کند و مي‌گويد: تهران هنوز در شرايط مطلوب کنترل کرونا نيست و همچنان ممکن است شاهد امواج جديدي از بازگشت و شيوع کرونا در تهران باشيم.

فرمانده عمليات مقابله با کرونا درباره عامل دوم افزايش ابتلا به کرونا در تهران افزود: «هنوز نگراني‌هاي بازگشت موج دوم مسافران نوروزي به قوت خود باقي است.» رضا کرمي محمدي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران نيز بر ضرورت انجام غربالگري کرونا با هدف شناسايي دقيق مبتلايان و ناقلان اين بيماري در تهران تاکيد کرد و گفت: کماکان اين نگراني مطرح است که طي روزهاي آينده در صورت عدم رعايت فاصله اجتماعي آمار ابتلا به کرونا در پايتخت افزايش يافته و پيامدهاي آن موجب لطمه به نظام درماني شود، در حقيقت نگران ورود موج جديد کرونا به کشور هستيم.


چرا شهرها قرنطينه نشدند؟‌
«چرا شهرها براي جلوگيري از کرونا قرنطينه نشدند؟» اين سوالي است که بسياري از مردم از دولت مي‌پرسند و هربار پاسخي متفاوت دريافت مي‌کنند. در حالي که برخي از کشورها با قرنطينه‌ها شهرهايشان توانستند شيوع ويروس کرونا را مهار کنند و روز گذشته تدروس ادهانوم مديرکل سازمان جهاني بهداشت اعلام کرد که تعجيل در لغو تدابير قرنطينه شهرها موجب سقوط «شديدتر و ادامه‌دار» اقتصادي و افزايش شمار مبتلايان و جان‌باختگان کرونا مي‌شود، محمدرضا ظفرقندي، رئيس کل سازمان نظام پزشکي ايران، در ارتباط با اينکه چرا قرنطينه در کشور انجام نشد، توضيح داد: قرنطينه يک شهر يکي از مراحل پنجگانه قرنطينه است.

زماني‌که بيماري در کشور تشخيص داده شد، حداقل 20 روز از ابتلا گذشته بود، يعني بيماري که در اواخر ماه بهمن جانش را از دست داد، حداقل 20 روز قبلش گرفتار شده بود و در اين مدت هم رفت‌وآمدها ادامه داشت. بنابراين قرنطينه به معناي ممنوعيت کامل تردد قابل اجرا نبود. هر چند در هيچ جاي دنيا هم استفاده از روش اقناع و ايمني جمعيتي علمي نيست و توصيه نمي‌شود. بنابراين بايد در نخستين مرحله فاصله‌گذاري اجتماعي به عنوان مرحله سوم قرنطينه انجام مي‌شد که با تاخير اين اتفاق افتاد.


توضيح درباره دفن متوفيان کرونا
در پي انتشار برخي اخبار در خصوص تدفين متوفيان مبتلا به بيماري کرونا، روابط عمومي سازمان بهشت‌زهرا(س) شهرداري تهران طي اطلاعيه‌اي براي تنوير افکار عموم، جزئياتي از شرايط انجام امورات و احکام شرعي اين متوفيان را اعلام کرد. در اين اطلاعيه آمده است: پس از مشاهده اولين متوفيان مبتلا به بيماري کرونا، سازمان بهشت‌زهرا(س) شهرداري تهران با استعلام از مراجع ذيربط سريعا نسبت به تجهيز امکانات و منابع انساني لازم براي خدمت رساني به شهروندان تهراني اقدام کرد.

بلافاصله با ارتباطات و مشاوره با دفتر مقام معظم رهبري و مراجع تقليد پس از تعيين ترتيبات شرعي لازم و رعايت کليه موارد بهداشتي ضروري با اتکا به خداوند و خودگذشتگي و تلاش فراوان پرسنل خدوم اين سازمان، نسبت به انجام اين واجب کفايي اقدام کرد؛ به‌گونه‌اي که شاهد بوديم بحمدا... هيچ‌گونه خللي در رسيدگي به اموات مسلمين رخ نداده است و بارها جمع کثيري از مسئولان بلند پايه لشگري و کشوري از زحمات و تلاش‌هاي رخ داده تشکر کرده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو