چرا از چشم نوزاد اشک میاد؟

منبع: اوما

281

1399/1/17

21:29


چرا از چشم نوزاد اشک میاد؟

اشک یا آبریزش چشم نوزاد مسئله ای نگران کننده نیست و علت های مختلفی دارد. جمع شدن اشک در چشمان نوزاد در بیشتر موارد بی خطر است و در موارد نادر ممکنه علت پزشکی داشته باشد. 

چه عواملی باعث جمع شدن اشک در چشمان نوزاد می شود؟

اشک در چشمان نوزاد به دلیل تجمع بیش از حد اشک در چشم ها دیده می شود. موارد زیر مهمترین دلایلی است که باعث تجمع اشک در چشمان نوزاد می شود.

1. سرماخوردگی

نوزادان و کودکان در هر سال بیشتر نسبت به بزرگسالان سرما می خورند. سرماخوردگی یکی از دلایل برجسته تجمع چشم در چشمان نوزاد است. در طی سرماخوردگی، گلبولهای سفید خون با عفونت مبارزه می کنند و موادی تولید می کنند که باعث التهاب مخاط بینی می شوند.

آنها همچنین رگهای خونی موجود در منطقه را گشاد می کنند و در نتیجه احتقان بینی و آبریزش بینی اتفاق می افتد. روند مشابهی در مجرای اشک اتفاق می افتد باعث جریان اشک از چشم به بینی می شوند. این مسئله باعث می شود مجرای بینی مسدود شود و بدین ترتیب اشک در چشم تجمع کند.

2. عفونت چشم

یکی از اولین علائم عفونت چشم ترشح بیش از حد اشک است. عفونت چشم می تواند منجر به تجمع اشک در چشمان نوزاد شود که یکی از شایع ترین عفونت، ورم ملتحمه است. این عفونت همچنین چشم صورتی نامیده می شود. نوزاد مبتلا به ورم ملتحمه علائم دیگری مانند قرمزی و سوزش مداوم چشم ها را نیز تجربه می کند.

عفونت دیگری که می تواند باعث تجمع اشک در چشم نوزاد شود، گل مژه است که به دلیل عفونت در غده چربی یا غده عرق روی پلک ایجاد می شود. گل مژه باعث ایجاد یک برآمدگی قرمز دردناک در پلک ها می شود.

3. آلرژی

اگر نوزاد شما آلرژی داشته باشد تجمع اشک در چشم را به عنوان یکی از علائم تجربه می کند. نوزادان می توانند نسبت به هر چیزی آلرژی داشته باشند از گرده موجود در هوا گرفته تا موی حیوان خانگی. تجمع اشک در چشمان نوزاد ناشی از آلرژی راحت تر تشخیص داده می شود زیرا علائم دیگری مانند کهیر و تورم صورت نیز در هنگام آلرژی دیده می شود.

برخی از آلرژی های رایج که می تواند باعث تجمع اشک در چشم نوزاد شود عبارتند از ورم ملتحمه و زکام. در هر یک از این موارد، مداخله پزشک توصیه می شود.

 

اشک چشم نوزاد

4. انسداد مجاری اشک 

اشک توسط غده اشک که در بالای چشم قرار دارد، تولید می شود. هنگامی که اشک در سطح چشم حرکت کند، وارد دو سوراخ ریز در گوشه داخلی چشم می شود. هر سوراخ به یک مجرا منتهی می شود. این دو مجرا وارد یک کانال بزرگتر می شوند که مجرای اشک است. بنابراین مجرای اشک مسئول تخلیه اشک اضافی از چشم به داخل حفره بینی است.

انسداد مجرای اشک می تواند از تخلیه اشک به داخل حفره بینی جلوگیری و باعث  تجمع اشک در چشم نوزاد شود . طبق نظر آکادمی چشم پزشکی آمریکا، حدود 20٪ از نوزادان تازه متولد شده مجاری اشک مسدود شده دارند. اما این مشکل طی چهار تا شش ماه برطرف می شود.

دلایل انسداد مجرای اشک در نوزادان می تواند بعلت عفونت چشم، ناهنجاری های کرانیوفاسیال و حتی آسیب دیدگی صورت باشد. عفونت مجاری اشک که به آن داکریوسیستیت گفته می شود، یک بیماری طرفی  است که به دلیل انسداد مجاری اشک رخ می دهد. داکریوسیستیت همچنین باعث تجمع اشک در چشم نوزاد می شود.

5- عفونت های تنفسی

تجمع اشک در چشمان نوزاد همراه با آبریزش بینی از جمله علائم عفونتهای تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی است. سایر عفونت هایی که بر روی دستگاه تنفسی فوقانی، به ویژه حفره بینی تأثیر می گذارد، ممکن است منجر به تجمع اشک در چشم نوزاد شود.

6. ناهنجاری ها و مشکلات بینی

بیماری مانند پولیپ بینی و تومورهای اطراف مجرای اشک می تواند باعث انسداد بینی و تجمع اشک در چشم نوزاد شود. جراحات صورت به خصوص به استخوانهای اطراف چشم و بینی می تواند به بافت آسیب برساند. بنابراین باعث تجمع اشک در چشم نوزاد می شود. وجود جسم خارجی می تواند باعث تجمع اشک در چشمان نوزاد شود.

به دلایل ساده دیگری هم  مانند وجود مژه در چشم، تجمع اشک در چشم نوزاد اتفاق می افتد. 

چه زمانی باید برای تجمع اشک در چشم نوزاد به پزشک مراجعه کنید؟

اگر علائم زیر را همراه با تجمع اشک در چشم نوزاد مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

  • قرمزی و التهاب بافت چشم
  • ترشح چرک یا ترشحات زرد از چشم
  • چسبندگی مزمن پلک چشم
  • تورم پلک ها
  • تورم بینی ، گلو یا قسمتی از صورت
  • تحریک و بهانه گیری که در خوردن و خوابیدن نوزاد اختلال ایجاد می کند
  • علائم سیستمیک همراه مانند تب ، عدم تغذیه مناسب ، کاهش فعالیت

پزشک علت اصلی را از طریق معاینه چشم و برخی از آزمایشات در صورت لزوم تشخیص می دهد.

درمان جمع شدن اشک در چشم های نوزاد

درمان به علت بستگی دارد. در زیر داروهای معمول مورد استفاده برای درمان تجمع اشک در چشم نوزاد ذکر شده است:

  • قطره چشم آنتی بیوتیکی علیه باکتری که باعث ورم ملتحمه شده است.
  • قطره چشم برای کنترل اشک و کاهش تجمع اشک اضافی در چشم نوزاد.
  • داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک برای درمان عفونت سیستم تنفسی.

آنتی هیستامین ها با تنظیم پاسخ سیستم ایمنی بدن ، به کنترل آلرژی کمک می کنند ، بنابراین علائمی مانند تجمع اشک در چشم های نوزاد را کاهش می دهند. ماساژ برای کاهش انسداد مجرای اشک می تواند انسداد مادرزادی مجرای اشک مسدود شده را کاهش دهد.

درمان پولیپ و تومورهای بینی ممکن است مخصوص این مورد باشد و می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. در صورت سرماخوردگی ویروسی ، باید منتظر باشید سیستم ایمنی نوزاد عوامل بیماریزایی را به تنهایی برطرف کند. زمان لازم برای بهبودی بسته به علت متفاوت است. 

 

درمان اشک چشم نوزاد

درمان های خانگی

چشم ها ظریف هستند و باید با احتیاط فراوانی به آنها رسیدگی کرد. قبل از اینکه از روش های درمانی خانگی برای معالجه بیماری مرتبط با چشم استفاده کنید، با پزشک مشورت کنید. در اینجا چند روش درمانی خانگی وجود دارد که می توانید برای کاهش ناراحتی نوزاد استفاده کنید: 

  • از قرار گرفتن در معرض نور روشن یا نور شدید آفتاب که ممکن است چشم ها را تحریک کند ، خودداری کنید.
  • در هنگام سرماخوردگی به نوزاد مایعات کافی بدهید.
  • با استفاده از دستگاه تهویه اتاق را به خوبی مرطوب نگه دارید. این کار می تواند به کاهش سوزش چشم کمک کند.
  • نوزاد را در محیط بدون گرد و غبار نگه دارید تا از تحریک بیشتر چشم ها جلوگیری شود.
  • در آخر ، از دستمال مرطوب و ترجیحاً ضد عفونی برای پاک کردن اشک یا مخاط از روی صورت استفاده کنید. از دستمال مرطوب روی چشم یا پلک به طور مستقیم استفاده نکنید.

همچنین می توانید با انجام چند اقدام پیشگیرانه، خطر ابتلا به تجمع اشک در چشم نوزاد را به حداقل برسانید.

چگونه می توان از آبریزش چشم نوزاد جلوگیری کرد؟

با کاهش دلایل بیماری می توانید از تجمع اشک در چشمان نوزاد جلوگیری کنید:

بهداشت مناسب را حفظ کنید:

دست و اسباب بازی های نوزاد را تمیز نگه دارید. از تماس افرادی که دچار سرماخوردگی یا ورم ملتحمه هستند با نوزاد خودداری کنید. در صورت نیاز ، اطمینان حاصل کنید که دست های خود را قبل از نگه داشتن نوزاد یا وسایل او بشویید. این مراحل به کاهش احتمال ابتلای نوزاد به پاتوژن که می تواند منجر به ورم ملتحمه، سرماخوردگی یا هر مشکل دیگری شود که می تواند به تجمع اشک در چشمان نوزاد منجر شود، کمک می کند.

مراقب انسداد مجاری اشک باشید:

ممکن است نوزاد با انسداد مجاری اشک به دنیا بیاید. اگر به مدت چند روز یا چند هفته تجمع اشک در چشمان نوزاد را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. اکثر موارد انسداد مجرای اشک ظرف شش ماه برطرف می شود. اما اگر نوزاد بزرگتر از شش ماه است و بدون هیچ دلیل مشخصی تجمع اشک در چشم دارد، خوب است که به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی را مدیریت کنید:

اگر می دانید نوزاد شما آلرژی دارد، از خوردن مواد غذایی و شرایطی که باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شود، خودداری کنید. می توانید داروهای آنتی هیستامین و همچنین آمپول اپی نفرین به نوزاد بدهید. ایمن نگه داشتن نواد در برابر صدمات نیز راهی برای جلوگیری از تجمع اشک در چشم نوزاد است.

تجمع اشک در چشمان نوزاد باعث نگرانی نیست. اگر دلیل تجمع اشک انسداد مجرای اشک باشد، احتمالاً در دوران نوزادی برطرف می شود. با این حال، باید علائم دیگری مانند قرمزی و التهاب را که می تواند نشان دهنده سایر مشکلات باشد، بررسی کنید. رعایت احتیاط می تواند به جلوگیری از تجمع اشک در چشم نوزاد کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو