تهران دیروز همزمان با پایان تعطیلات نوروزی یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود در ایام طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را تجربه کرد.هرچند مراکز تجاری و اصناف دیگر مطابق دستور ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تعطیل بودند اما تصاویر منتشر شده از متروها و ترافیک شهری گویای آن است که مردم روز گذشته بی‌توجه به دستورات اکید مقامات وزارت بهداشت مبنی بر درخانه ماندن، حضور در خیابان‌ها را انتخاب کردند. این درحالی است که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی قرار است تا بیستم ماه جاری ادامه داشته باشد.

در همین حال روز گذشته وزارت بهداشت ترافیک ۱۶ فروردین ماه تهران و وضعیت پایتخت را نگران‌کننده توصیف کرد. همزمان حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز دیروز در جلسه‌ای با رؤسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان تاثیر اجرای مرحله دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را برای اجرای مرحله سوم این طرح با عنوان «فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی» مورد ارزیابی و بررسی قرار داد و اعلام کرد که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با تبدیل به فاصله‌گذاری هوشمند ادامه خواهد یافت. پیش ازاین سعیدنمکی وزیر بهداشت از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند از ۲۱ فروردین برای آغاز به کار برخی کسبه و بازگشایی برخی مراکز علمی و فرهنگی و مذهبی بر اساس ارزیابی خطر در آن بازه زمانی خبر داده بود.

به گفته نمکی، این طرح برای بازگرداندن کسبه‌ای است که کار آنها ارائه خدمات خاصی به مردم است. براین اساس بازگشایی برخی مراکز علمی و فرهنگی و خدماتی و مذهبی با پروتکل‌هایی که کارشناسان اعلام خواهند کرد، انجام می‌شود تا کشور به شرایط عادی‌تری برگردد.

در تحولی دیگر قرار است جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته پس از وقفه‌ای یک ماه و نیمه برگزار شود و وزرای بهداشت و کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس آخرین گزارش‌ها درباره وضعیت کنونی کشور و مقابله با کرونا را ارائه کنند.همچنین محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از جلسه هفته جاری این کمیسیون با وزیران علوم و آموزش و پرورش برای بررسی موضوع بازگشایی مجدد مدارس و دانشگاه‌ها خبر داد. مدارس و دانشگاه‌های کشور از ابتدای اسفندماه سال گذشته برای کنترل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد. درهمین حال عبدالکریم حسین‌زاده رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور با امضای ۱۶نماینده مجلس تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است. همزمان براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، ویروس کرونا از ظهر روز جمعه تا ظهر روز گذشته جان ۱۵۸ نفر دیگر را در ایران گرفت و به این ترتیب آمار فوت شدگان رسمی براثر ابتلا به کرونا درکشور به ۳۴۵۲ نفر رسید.همچنین آمار مبتلایان به کووید۱۹ درکشور با تشخیص ۲۵۶۰ بیمار جدید به ۵۵ هزار و۷۴۳ نفررسید. به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ۱۹هزار و ۷۳۶ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

اجرای فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی

اما حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته درجلسه با روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ،با تاکید بر اینکه روسای کمیته‌های گوناگون ستاد ملی مبارزه با کرونا موظفند ارزیابی دقیقی از میزان تاثیر تشدید برنامه فاصله‌گذاری اجتماعی انجام بدهند، گفت: باید برای دوره بازگشایی پس از اطمینان از ایجاد وضعیت تثبیت شده در مدیریت مقابله با کرونا پروتکل‌های متنوع و مختلف با دقت نظر در تمامی حوزه‌ها طراحی و متناسب با هر کسب و کار اجرا شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با تبدیل به فاصله‌گذاری هوشمند ادامه خواهد یافت، افزود: ما مرحله اول و دوم آن را اجرا کرده‌ایم و موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و الان در مرحله سوم آن‌که اجرای فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی است، قرار داریم و مختصات آن باید مشخص و مدون باشد. روحانی ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی باید به گونه‌ای طراحی شود که همه مردم اعم از ارباب رجوع، کارمند، کارگر و کاسب بدانند و مطمئن باشند در محیط کار و بیرون از خانه با رعایت این پروتکل‌ها می‌توانند درصد بالایی اطمینان خاطر داشته باشند که از سلامتی برخوردار خواهند بود. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که از چه زمانی دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با سلامت کامل به مراکز آموزشی مراجعه کنند؛ لذا روسای کمیته‌ها باید با روش‌های دقیق، مطالعات و ارزیابی‌های لازم را انجام بدهند تا بر اساس آن ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم را اتخاذ کند. روحانی با بیان اینکه باید در نظر داشته باشیم که اگر کرونا برای مدتی باقی بماند باید آن را به گونه‌ای مدیریت کنیم که زندگی مردم با مشکل توام نباشد، گفت: نباید بدون مطالعه و دقت نظر تصمیم گرفت؛ مردم باید بدانند هر تصمیمی که در دولت گرفته می‌شود مبتنی بر مطالعات دقیق علمی و با مشورت همه متخصصان است.

نگرانی از وضعیت تهران

درهمین حال درشرایطی که روز گذشته مردم تهران بی‌توجه به عواقب توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی روز پرترافیکی رادرشهر رقم زدند، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت این بیماری در تهران، در زمینه پیش‌بینی از زمان مهار کرونا در دنیا و کشور گفت: تا اطلاع ثانوی و تا زمان کشف دارو و واکسن باید با زندگی با کرونا عادت کنیم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در عین حال از وضعیتی که در تهران وجود دارد از نظر ابتلا هنوز نگران هستیم. از آنجا که تهران نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان‌ها دارد، هرگونه وجود و شیوع ویروس حتی در حد متوسط هم می‌تواند باعث انتشار به سایر شهرها و به‌ویژه شهرهای اطراف تهران شود که تبادل زیادی از نظر اشتغال دارند.

حریرچی افزود:ما هنوز درباره ویروس نگرانیم. سطح ترافیکی که روز شنبه (دیروز) در سطح شهر تهران بود، ما را نگران می‌کند زیرا هر یک از این افراد می‌توانند ویروس را به خانه یا محل کار ببرند. ‌

روند نزولی و صعودی در برخی استان‌ها

حریرچی درباره وضعیت ابتلا به کووید۱۹ در استان تهران و استان‌های پرشیوع، گفت: در استان‌هایی که روند ابتلا به کووید۱۹ زودتر آغاز شد و معمولا استان‌های پر‌خطرمان محسوب می‌شدند، در حال‌حاضر روند ابتلا نزولی شده است و اکنون تعداد بیشتری از استان‌های‌مان این وضعیت را دارند. البته متاسفانه برخی از استان‌ها که ویروس کرونا دیرتر به آنها وارد شده، هنوز از نظر تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر روند صعودی نسبی را دارند.

احتمال بروز موج دوم بیماری

حریرچی در ادامه درباره احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور، گفت: اگر روال به سابق بازگردد که این اقدام مدنظر هیچ‌کس نیست، مطمئنا شاهد یک موج بازگشت ویروس خواهیم بود. هیچ‌کس در کشور، در دولت و ملت خواهان این موضوع نیست. اما در صورت عدم رعایت، احتمال بازگشت بیماری وجود دارد. همان‌طور که کشورهای مختلف مطرح کردند و رئیس‌جمهور ما هم اشاره کردند تا زمانی‌که واکسن و داروی این ویروس ساخته نشود که طبق پیش‌بینی‌ها حداقل ۱۸ ماه برای این اقدام وقت نیاز است.

پیش‌بینی زمان مهار کرونا

حریرچی درباره پیش‌بینی وزارت بهداشت از زمان مهار کرونا در کشور، گفت: پیش‌بینی‌های ما بسته به سطح فاصله‌گذاری اجتماعی است. یکی از پیش‌بینی‌هایمان این بوده که اگر هیچ فاصله‌گذاری اجتماعی رخ ندهد، تا انتهای خرداد با این بیماری درگیر خواهیم بود و در تابستان هم خودش را حفظ می‌کند و در پاییز هم مشکل‌زا خواهد شد. وی در ادامه گفت:نکته بسیار مهم این است که روند کاهشی نه در کشور ما و نه در هر کشور دیگری به معنای صفر شدن و از بین رفتن ویروس نیست.

وضعیت تعطیلی ادارات

معاون وزارت بهداشت درباره وضعیت تعطیلی ادارات نیز گفت: فعلا تا ۲۰ فروردین مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حضور کارمندان به‌صورت یک‌سوم است و برای مراحل بعدی باید ببینیم تصمیم ستاد چه خواهد بود. به گزارش «ایلنا» حریرچی در رابطه با تمهیدات مشاغل و پیامد‌های برقراری ادارات و مشاغل گفت: مشخص است که روال عادی کار مشاغل، ما را با یک اپیدمی دوباره مواجه می‌کند.

افزایش مبتلایان به کرونا در تهران

از سوی دیگر زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران درباره شیوع کرونا در تهران تاکید کرد: تهران هنوز به شرایط مطلوب کنترل کرونا نرسیده و این مهم نیازمند بررسی‌های بیشتر در روزهای آتی خواهد بود. وی گفت: اگرچه شتاب شیوع کرونا در تهران کمی کند شده ولی هنوز به حد قابل‌قبول نرسیده و هنوز هم شاهد مراجعه مردم به اورژانس‌ها و مراکز درمانی برای درمان کرونا هستیم. به گزارش «ایسنا» وی بااشاره به اینکه میزان مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی نیز طی روزهای اخیر افزایش یافته، تصریح کرد: تهران هنوز در شرایط مطلوب کنترل کووید ۱۹ قرار ندارد. اودرعین حال گفت که هنوز نگرانی‌های بازگشت موج دوم مسافران‌نوروزی به قوت خود باقی است تا بتوانیم تحلیل دقیق‌تری از شرایط ارائه دهیم. زالی افزود: در چند روز آینده می‌توانیم با ارائه آمار مراجعات مردم به مراکز درمانی میزان افزایش شیوع کرونا را تخمین بزنیم. وی از استمرار افزایش مبتلایان به کرونا در تهران خبر داد و گفت: متاسفانه تعداد آمار مبتلایان کاهش نیافته و کماکان بسیاری از تخت‌های ویژه و بستری به مبتلایان به کووید ۱۹ اختصاص دارد. به گزارش جماران، زالی همچنین در حساب توییتری خود تاکید کرد:پایان تعطیلات نوروزی، نقطه پایان ‎کرونا نیست.

Untitled-1

از سوی دیگر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: آذربایجان‌شرقی، فارس، اصفهان و خراسان رضوی و مازندران در حال حاضر وضعیت قرمز دارند و دقیقا استان‌های مسافر پذیر هستند.

نحوه برگزاری جلسات مجلس

درکنار این تحولات هرچند قراراست مجلس این هفته جلسات علنی خود راازسربگیرد ، علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از رئیس مجلس درخواست کرد که تا زمان فراهم شدن زمینه‌های بهداشتی جلسات صحن از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود.به رغم این درخواست روزگذشته اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس درخصوص نحوه برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی پارلمان گفت: فعلاتصمیم هیات رئیسه بر این است که جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس در صحن علنی پارلمان، کمیسیون تلفیق بودجه، کمیسیون اصل ۹۰ و سالن مشروطه که فضا برای اینکه نمایندگان به منظور رعایت پروتکل وزارت بهداشت با فاصله بنشینند وجود دارد، برگزار شود.به گزارش خبرآنلاین، مقرر شده تا با هماهنگی بین کمیسیون‌ها، محل‌های در نظر گرفته شده در روزها و ساعات مختلف برای برگزاری جلسات در اختیار اعضای کمیسیون‌ها قرار گیرد. وی اضافه کرد: کمیسیون‌ها در هفته جاری جلسه حضوری ندارند و جلسات آنها به شکلی که مطرح شد، از هفته آینده برگزار خواهد شد. همزمان احمدامیرآبادی‌فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس از تمهیدات جدید مجلس برای غربالگری نمایندگان جهت حضور در جلسات خبر داد و افزود: قرار شده که دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور، پیش از عزیمت نمایندگان به تهران، جهت حضور در جلسات علنی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، تست کرونا بگیرند و نتیجه آن را به هیات رئیسه مجلس اعلام کنند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود:به‌طور قطع سلامت نمایندگان برای برگزاری جلسات علنی در هفته جاری مدنظر قرار گرفته و حتی از آنها نیز خواسته شده که در صورت بروز علائم در جلسات حضور پیدا نکنند.درهمین راستا معصومه آقاپور علیشاهی،‌ نماینده مردم شبستردرگفت‌وگو با «ایلنا» گفت: ۱۹۰ نماینده‌ای که تست کرونا نداده بودند، چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته تست دادند که احتمالا امروز یا فردا نتیجه تست آنها در اختیارشان قرار می‌گیرد. ازسوی دیگر اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: نمایندگان در مبادی ورودی مجلس از حیث سلامتی بررسی می‌شوند.

خطر موج دوم کرونا

به دنبال ترافیک روز گذشته درتهران، شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران ازبررسی علل شلوغی و ازدحام شهر تهران خبردادو گفت که در جلسه ستاد مقابله با کرونا در شهر تهران در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.  به گفته ناظران اعلام لغواجرای طرح ترافیک تا 20فروردین و استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی به جای وسایل نقلیه عمومی ازبیم شیوع کروناو عدم رعایت تصمیمات ستادملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی مشاغل از سوی بخش خصوصی دلیل ازدحام روزگذشته پایتخت بوده است. این درشرایطی است که جمعه شب ستاد ملی کرونا با اعلام بلامانع بودن فعالیت واحدهای تولیدی (با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا) از تاریخ ۱۶ فروردین تاکید کرده بود: تمامی واحدهای توزیعی و خدماتی که مشمول ممنوعیت و محدودیت تردد و تجمع بوده و رسته‌های آنها قبلا در اطلاعیه‌های کمیته اجتماعی ستاد ملی کرونا اعلام شده، تا اطلاع بعدی تعطیل خواهند بود. درهمین ارتباط حسن بیگی درگفت‌وگو با «ایلنا» باابراز تاسف از شلوغی سطح شهر تهران و سنگین بودن ترافیک دربرخی معابر گفت: احتمال می‌دهم، شلوغی روزگذشته شهر تهران به واسطه فعالیت بخش خصوصی باشد و ظاهرا بخش خصوصی از دستور و مصوبه دولت به زعم من تبعیت نکرده است و ان‌شاءالله این موضوع را در ستاد مقابله با کرونا بررسی خواهیم کرد و تصمیم جدی در این خصوص اتخاذ خواهد شد. همزمان روز گذشته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت درگفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما تاکید کرد:قطعا نیروی انتظامی با صنوفی که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، برخورد جدی می‌کند. درواکنشی دیگر کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونادرگفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا وسیما؛ درباره مصوبه وزارت صمت درباره فعالیت واحد‌های تولیدی گفت: تصمیم گیرنده درباره همه مصوبات فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا است و هر اتفاقی باید با تصمیم این ستاد عملیاتی شود.

بسته ناقص تعطیلاتی

با این همه بسیاری از کارشناسان، دلیل شلوغی غیر‌منتظره تهران را اجرای بسته ناقص تعطیلاتی از سوی سیاست‌گذار می‌دانند و بر این باورند که دولت به دلیل آنکه مانند بسیاری از کشورهای جهان تعطیلی مطلق برای ادارات دولتی و خصوصی وضع نکرده، یکی از عوامل ترافیک غافلگیر‌کننده تهران بوده‌است. بسیاری از کشورها تنها به سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و بانک‌ها اجازه فعالیت داده‌اند اما در ایران صرفا صنوف از فعالیت منع شده‌اند و تکلیف ادارات دولتی و غیر‌دولتی دقیقا مشخص نیست و هر اداره‌ای متناسب با سلیقه خود و مدیرش سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی را پیاده‌سازی می‌کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که اتخاذ سیاست‌‌های قاطعانه‌تر برای اعمال تعطیلی با هدف جلوگیری از موج دوم کرونا به خصوص در شهر‌های بزرگ ضروری به نظر می‌رسد.