وقتی طی ماه گذشته آلمان زندگی عمومی و کسب و کارها را برای متوقف ساختن شیوع کرونا به حال تعلیق درآورد، «لورنز بوستد»، عکاس آزاد، می‌دید که قراردادها یکی پس از دیگری فسخ می‌شوند تا اینکه کل درآمد مورد انتظار خودش هم تمام شد. «ملیسا ادی»، در گزارش ۳ آوریل برای نیویورک تایمز، نوشت روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین حدود ۵ هزار یورو وارد حساب شخصی او شد آن هم درست سه روز پس از آنکه او درخواست کمک فوری داده بود. دولت-شهر برلین ۱۹ مارس وعده داده بود که در میان افراد «خویش فرما» یا «مالکان کسب و کارهای کوچک» که نتوانند هزینه‌های اساسی‌شان را پوشش دهند مبالغی پول بلافاصله میان آنها توزیع خواهد کرد. در اوج شوکی که میان ساکنان برلین دیده می‌شد- که از حجم کاغذبازی‌های اداری به تنگ آمده بودند- این پول داده شد. روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، درست پنج روز پس از بازگشایی فرآیند درخواست، دولت برلین اعلام کرد که به بیش از ۱۵۰ هزار نفر از افراد خویش فرما یا کسب و‌کارهای با کمتر از ۵ نفر حدود ۴/ ۱ میلیارد دلار پول پرداخت کرده است.

آقای بوستد در یک مصاحبه تلفنی گفت:«ما همه بسیار متحیر هستیم. این کار به سرعت انجام گرفت و کاملا هم سازمان یافته و طراوت‌بخش بود». کارفرمایان و کسانی که کار آزاد دارند مانند هنرمندان، طراحان مد، برنامه‌نویسان کامپیوتر، طراحان مو، طراحان وب، کافی شاپ دارها و دارندگان کلوب‌ها تقریبا یک چهارم کل کسب‌و‌کارها را در برلین به خود اختصاص داده‌اند. آنها برای دریافت کمک‌های اولیه از دولت فدرال بسیار کوچک بودند زیرا این پول‌ها قرار بود در وهله اول چرخ شرکت‌های بزرگ را به حرکت در آورد و این شهر را به سوی برقراری یک بسته نجات هدایت کرد که به‌طور ویژه هدف آن همین شرکت‌های بزرگ بود. در تمام اروپا، کشورها از اتریش گرفته تا ایتالیا، فرانسه و اسپانیا به سرعت در حال تهیه بسته‌های حمایتی هستند که هدف آن نه فقط جلوگیری از اخراج کارگران در کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ که تضمین کمک به شرکت‌ها و کارآفرینان کوچک است تا از پس هزینه‌ها و پرداخت‌های اساسی شان برآیند. کارگری که شغل خود را از دست می‌دهد واجد شرایط مزایای بیکاری است اما دستورات دولت برای ماندن در خانه، افراد خوداشتغال را در یک وضعیت غیرمعمول قرار داده است: آنها را «بیکار» نمی‌نامند بلکه آنها را «ناتوان از کار» می‌نامد.

P04-02

هیچ کجا این مزایا به اندازه برلین سخاوتمندانه یا سریع نیست؛ شهری که به مرکز ثقل شوخی‌های بی پایان برای ناتوانی دائمی در بازگشایی یک فرودگاه بین‌المللی تبدیل شده است. فرودگاهی که قرار بود خدمات رسانی خود به مسافران را در سال ۲۰۱۱ شروع کند. «جورج کواسنیکوف»، یک طراح گرافیک، در توییتر نوشت: «سه روز انتظار برای فراخوانی، سپس زمانی حدود ده دقیقه برای پر کردن فرم و پس از دو روز، پول در حساب خواهد بود. اقدامی که هیچ استرسی در آن نیست؛ اقدامی بدون استرس». روز چهارشنبه ۱۳ فروردین هم ایتالیا پرداختی حدودا ۶۵۰ دلاری برای کارگران خویش فرما یا کارگران فصلی تعیین کرد. ظرف چند ساعت پس از ثبت درخواست، وب سایت سازمان تامین اجتماعی به خاطر حجم زیاد مراجعه‌کنندگان از دسترس خارج شد. مقام‌ها پیش از پرداخت ها، دست به آزمایش و تست اپلیکیشن‌ها می‌زنند.دولت فرانسه هم مبلغی ۱۶۰۰ دلاری را به حدود ۶۰۰ هزار خویش فرما ارائه می‌دهد البته در صورتی که دستور قرنطینه باعث شده باشد که آنها کارشان کلا تعطیل شود یا اینکه هزینه ۷۰ درصد (یا بیشتر) کسب و کارشان در ماه مارس را می‌پردازد. درخواست‌ها برای دریافت پول در حال ارزیابی و پردازش هستند و برخی مشاوران مالیاتی به اصرار از کارفرمایان می‌خواهند که در صورتی که نیازمندی‌هایی دارند به مقام‌های مالیاتی یا سازمان امور مالیاتی خبر دهند. در اسپانیا، مزایا عمدتا شامل تعویق در پرداخت مالیات‌ها و تخفیف‌های مالیاتی است نه کمک‌های نقدی. برای واجد شرایط بودن، کارگران مستقل باید اثبات کنند که درآمد ماهانه شان، در مقایسه با متوسط ۶ ماه گذشته، لااقل ۷۵ درصد افت کرده است. تمام ۱۶ ایالت آلمان پرداخت‌های کمکی - مشابه با آنچه برلین انجام می‌دهد- به کسب و کارهای کوچک و خویش فرمایان ارائه می‌دهند. در حالی که ایالت‌ها بودجه خود را تامین می‌کنند اما از حمایت دولت فدرال هم به‌عنوان بخشی از بسته‌های کلان هزینه‌ای برای کمک به خنثی کردن تعطیلی اقتصاد بهره مندند، که صدراعظم مرکل در ۲۲ مارس دستور تعطیلی آنها را صادر کرده بود. این اقدامات باعث شد رستوران‌ها از پذیرش مشتری خودداری کنند- آنها فقط می‌توانند به شکل «بیرون بر» کار کنند- و کسب و کارهای غیرضروری دیگر هم - افزون بر ممنوعیت ملاقات افراد در گروه‌های بیش از دو نفر- تعطیل و ممنوع شوند.

هر ایالت دستورالعمل‌های خود را برای کسانی دارد که واجد صلاحیت دریافت کمک‌ها هستند و البته همه آنها درخواست‌ها را به سادگی برلین رسیدگی نمی‌کنند. به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، «هسو منسفلد»، مشاور مستقل از شهر غربی «بینگن آم راین»، گفت: «اگر با هلیکوپتر پول به ما می‌دادند آسان‌تر بود؛ تمام کسب و کارهای کوچک مبلغی بر می‌داشتند». در آمریکا هم دولت چکی به مبلغ ۱۲۰۰ دلار برای بیشتر بزرگسالان آمریکایی کشیده و مزایای بیکاری را- مثل پرداخت‌های در دسترس برای کارگران آزاد و... - افزایش داده که معمولا صلاحیت آن را ندارند. مقام‌ها در برلین، با توجه به نقشی که کارآفرینان و شرکت‌ها و کارگران آزاد در هنر و دیگر بخش‌های خلاق در اقتصاد این شهر ایفا می‌کنند، در زمره اولین‌ها در کل آلمان بودند که قول مساعدت مالی به این قشر را دادند. مقام‌های برلین برنامه‌ها و مصوبات را ساده‌تر کردند و فقط از متقاضیان می‌خواهند که صادق باشند و کارت شناسایی و کارت مالیاتی خود را به همراه چند چیز دیگر ارائه دهند تا اطلاعاتشان پیش از پرداخت کمک‌ها تکمیل شود. اما همزمان هشدار دادند که اگر کسی ادعای دروغین پر کند، در موقع مقتضی باید تمام پول را به همراه جریمه پس دهد. «کلاوس لدرر»، وزیر فرهنگ برلین، هم گفت: «برلین سرزنده و شاداب است و این سرزندگی مدیون هنرمندان در تمام حوزه‌های خلاق است». او گفت:«لغو رویدادهای فرهنگی بی شمار و تعطیلی اماکن آسیب دیده از کرونا، تهدیدی موجودیتی برای تمام آنها بود».

در هر حال، به نظر می‌رسد اروپا به یک «طرح مارشال گونه» نیاز دارد تا بتواند بحران کرونا را پشت سر بگذارد. به گزارش خبرگزاری آلمان، «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه ۱۴ فروردین در بروکسل از «طرح مارشال» جدیدی برای حل معضل اقتصادی اروپا در شرایط بحرانی کنونی سخن گفت. کمیسیون اتحادیه اروپا در مرحله اول مبلغ صد میلیارد یورو را برای حمایت اقتصادی از کشورهای عضو این اتحادیه درنظر گرفته است. فون در لاین گفت: «تنها پاسخ محکم ما می‌تواند به حل بحران کرونا کمک کند. و در این راه ما باید از هر امکان موجود استفاده کنیم». اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه در مجموع حدود ۷/ ۲ تریلیون یورو را برای خروج از بحران اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا، جلوگیری از تعطیلی بسیاری از مشاغل و خطر بیکاری عظیم در اروپا در نظر گرفته‌اند. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت «این بزرگ‌ترین پاسخ اتحادیه اروپا به بحران تاریخی موجود است». رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که با مقررات موجود در این اتحادیه بازتر برخورد خواهد شد تا «هر چه سریع‌تر کمک‌های مالی و پول لازم به‌طور مؤثر جریان یابد». قرار است ایتالیا و اسپانیا در اولویت طرح‌های کمکی اروپا قرار بگیرند.

هوبرتوس هایل، وزیر کار آلمان، نیز اعلام کرد که دولت برای مقابله با کرونا یک بسته بزرگ حمایتی مهیا کرده است. او گفت، در این بسته در درجه نخست تسهیلاتی برای اعطای کمک به کم‌درآمدترین اقشار جامعه در چارچوب طرح «هارتس چهار» در نظر گرفته شده است. برای مثال، برای اعطای این کمک‌ها شرط بررسی دارایی‌ها و بزرگی واحد مسکونی متقاضی از میان برداشته می‌شود. او گفت از اول آوریل شرط بررسی دارایی‌ متقاضیان «هارتس چهار» تا شش ماه برداشته خواهد شد و متقاضی می‌تواند همچنان در آپارتمان خود بماند. اعطای کمک‌ها سریع‌تر شده و مراحل اداری دست‌وپاگیر حذف می‌شود تا هیچ کس به دلیل نیاز شدید مالی آسیب نبیند.