عبدالرضا فاضل بعدازظهر یکشنبه در جلسه پیشگیری و مقابله با کرونای گلستان با اشاره به انجام غربالگری در بیش از ۹۵ درصد از جمعیت استان گلستان، اظهارکرد: در هر هزار نفر از جمعیت غربالگری شده استان یک نفر دارای علائم شبیه کرونا بود.

فاضل تأکید کرد: داشتن علائم تایید کننده ابتلا به کرونا نیست بلکه بسیاری از بیماری های تنفسی علائمی شبیه به کرونا دارند که نیازمند به انجام معاینات بالینی و آزمایشات تکمیلی است.

وی بیان کرد: خوشبختانه روند شیوع بیماری در استان از حد پیش بینی شده بسیار کمتر بود.

فاضل گفت:‌ در روزهای اول شیوع کرونا از هر ۱۰۰ سی تی اسکن انجام شده در استان ۸۵ نفر مبتلا به کرونا بودند در حالی که این عدد در حال حاضر به کمتر از ۲۵ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: این موضوع بیانگر تاثیر گذاری زیاد طرح فاصله گذاری و قرنطینه خانگی مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به کاهش مراجعات مردمی به مراکز درمانی گفت: تعداد بیمارستان های درگیر با بیماری کرونا از ۱۶ بیمارستان به ۱۲ بیمارستان رسیده است.

فاضل ادامه داد: با وجود اینکه حتی کشور های پیشرفته جهان هم در تولید ماسک دچار مشکل هستند خوشبختانه در زمینه تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده به میزان نیاز استان رسیده ایم.

وی افزود: قبل از شیوع کرونا واحد تولیدکننده مواد ضدعفونی در استان یک واحد بود که در این مدت این عدد به ۱۳ واحد رسیده است و علاوه بر تأمین نیاز استان به سایر استان ها هم ارسال می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: پیک بستری در کرونا در استان مربوط به ۱۷ اسفند ماه بود که در مجموع مراکز درمانی استان هزار و ۱۶۰ بیمار کرونایی بستری شدند اما این رقم در طی روزهای اخیر بین ۵۰ تا ۷۰ نفر در نوسان است.

وی با تاکید بر رعایت ملاحظات بهداشتی و فاصله گذاری در امر مهار کرونا، افزود:‌ لغو دستورالعمل های بهداشتی و تساهل در برخورد با این بیماری تبعات سنگینی به همراه خواهد داشت لذا باید همچنان ملاحظات و پروتکل های بهداشتی رعایت شود.