۱۳ علت دو بار پریود شدن در یک ماه از رایج ترین تا خطرناک ترین!

۱۳ علت دو بار پریود شدن در یک ماه از رایج ترین تا خطرناک ترین!


منبع: ستاره

660

1399/1/18

02:02


مهم‌ترین علت دو بار پریود شدن در یک ماه برهم خوردن تعادل هورمون‌هاست. طیف گسترده‌ای از بیماری‌های جزئی تا جدی و پیشرفته، این نوسانات هورمونی را سبب می‌شوند.

علت دو بار پریود شدن در یک ماه چیست؟


ستاره |
سرویس سلامت -
حتی تجربه‌ی یک بار پریودی در ماه سخت و طاقت فرساست ... چه برسد به ماهی دو بار! اما هستند خانم‌هایی که با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی دلیل آن را هم نمی‌دانند. هر چیزی که سطح هورمون‌های بدن را تغییر دهد، باعث بی‌نظمی قاعدگی می‌شود که با مشکلاتی چون زود پریود شدن، پریود نشدن، کوتاه شدن دوره پریود، دو بار پریود شدن در یک ماه و ... همراه است. در این مقاله تمام سؤال‌های شما درباره دلایل این مسئله را برطرف خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


در این مطلب بخوانید:


آیا دو بار پریود شدن در یک ماه خطرناک است؟

دو بار قاعدگی در یک ماه همیشه نشانه مشکل نیست. گاهی یک دوره‌ی قاعدگی کامل در دو دوره‌ی کوتاه و با فاصله زمانی اتفاق می‌افتد. البته نباید همیشگی باشد و می‌بایست ماه بعد به روال طبیعی بازگردد. این بی‌نظمی قاعدگی به ویژه در سال‌های نوجوانی و اولین دوره‌های عادت ماهانه، کاملاً طبیعی است و بدن در طی این مدت در تلاش است به وضعیت جدید عادت کند.

البته این مسئله باید تا دو سال پس از آغاز پریودی برطرف شود و ادامه‌دار شدن آن ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. اگر خونریزی‌های شدید و متعدد ماهانه را تجربه می‌کنید، حتما با یک پزشک در ارتباط باشید.

 

علت دو بار پریود شدن در یک ماه چه مواردی است؟

۱. سن پایین عامل عادت ماهیانه دو بار در ماه

قاعدگی نامنظم در نوجوانان که به تازگی پریود شده‌اند، بسیار رایج است. دوره قاعدگی این افراد کوتاه بوده و در عوض دو مرتبه در یک ماه اتفاق می‌افتد. در دوران بلوغ سطح هورمون‌ها به طرز قابل توجهی تغییر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که از زمان آغاز دوره‌ها، ممکن است حدود ۶ سال طول بکشد تا قاعدگی منظم شود.

علت دو بار پریود شدن در یک ماه چیست؟


۲. آندومتریوز و دو قاعدگی در یک ماه

بیماری اندومتریوز شرایطی است که در آن بافتی مشابه رحم در یک بخش دیگر بدن رشد می‌کند. این عارضه با درد شکم، گرفتگی غیرطبیعی و خونریزی نامنظم همراه می‌شود. گاهی این خونریزی به قدری سنگین است که یک دوره قاعدگی دیگر تلقی می‌شود. پزشک با معاینه لگن و سونوگرافی، این بیماری را تشخیص می‌دهد.

۳. نوسانات هورمونی حوالی دوره یائسگی

در طول سال‌های منتهی به یائسگی  زنان، هورمون‌های زن شروع به تغییر می‌کنند. این دوره ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشد و در طول آن، انواع تغییرات چرخه قاعدگی از جمله داشتن دوره پریود کوتاه، پرش از دوره پریودی یا خونریزی کم و شدید تجربه می‌شود. برخی از خانم‌ها در این مدت دو بار پریودی را در یک ماه تجربه می‌کنند. اگر در حال حاضر این دوره را سپری می‌کنید، نگران این بی‌نظمی‌ها نباشید؛ چرا که کاملاً طبیعی است.

۴. اختلالات تیروئیدی و برهم خوردن چرخه قاعدگی

مشکلات تیروئیدی از مهم‌ترین دلایل تغییرات دوره‌ قاعدگی است. غده تیروئید فرآیندهای هورمونی بدن را تنظیم می‌کند و هر تغییر در عملکرد آن، از جمله پرکاری تیروئید یا کم‌کاری تیروئید، به طرز مشهود بر دوره قاعدگی تأثیر می‌گذارد. با درمان مشکلات تیروئیدی، این مسئله نیز به طور کامل برطرف می‌شود.

اختلالات تیروئیدی و برهم خوردن چرخه قاعدگی


۵. قرص‌ ضد بارداری و بی نظمی پریود

فراموش کردن یک نوبت قرص ضد بارداری به خونریزی نامنظم ختم می‌شود. قرص‌های کنترل بارداری اگر درست طبق دستورالعمل مصرف نشوند، تعادل هورمون‌ها را برهم زده و موجب خونریزی دوباره می‌شوند و اگر کنترل تولد را از سر بگیرید، این خونریزی فروکش می‌کند.

نکته مهم: در چنین شرایطی حتماً تا دوره قاعدگی بعدی از یک روش کنترل تولد پشتیبان استفاده کنید.

۶. دو بار پریود شدن در ماه و بارداری

می‌دانیم که بارداری قاعدگی را قطع می‌کند؛ اما برخی از خانم‌ها در این دوره خونریزی‌های نامنظم را تجربه می‌کنند. لکه بینی در بارداری به‌طور ویژه در سه ماهه اول بارداری بسیار رایج است و ممکن است به دلایل متنوع از جمله ورزش سنگین یا رابطه جنسی و یا پولیپ رحم رخ دهد.

گاهی حاملگی خارج از رحم با خونریزی نامنظم همراه است و اگر به موقع پیگیری و درمان نشود، به یک وضعیت خطرناک اضطراری تبدیل خواهد شد.

دو بار پریود شدن در یک ماه و بارداری


۷. پولیپ یا فیبروم رحم، عامل خونریزی‌ بین پریودها

مشکلات رحمی مانند پولیپ یا فیبروم رحمی بی‌نهایت شایع هستند و تعادل هورمون‌های بدن را کاملاً برهم می‌زنند. این مسئله منجر به خونریزی بین دوره‌ها می‌شود که با تکرر ادرار، کمردرد، نفخ شکم، کم‌خونی، درد در هنگام مقاربت و خونریزی خود بخودی همراه است. اگر به هرکدام از این مشکلات زنانه مشکوک هستید، برای مشورت در مورد راه‌های درمان به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: دلایل لکه بینی بعد از پریود و درمان‌های سنتی


۸. دو بار پریودی ماهانه، نشان‌دهنده عفونت

عفونت‌های واژن و عفونت رحم فوق‌العاده آزاردهنده هستند و باعث خونریزی می‌شوند. این خونریزی‌ها که ممکن است در قالب قاعدگی رخ دهند، باید سریعاً تحت درمان قرار گیرند؛ زیرا بنا بر تحقیقات، احتمال بیماری های مقاربتی مانند تریکومونیازیس را افزایش می‌دهند.

۹. سندرم تخمدان پلی کیستیک و قاعدگی نامنظم

سندرم تخمدان پلی کیستیک نوعی برهم خوردن تعادل هورمونی است که بین ۸ تا ۲۰ درصد از خانم‌ها را درگیر می‌کند. یکی از بی‌شمار علائم این بیماری، خونریزی‌های نامنظم و مقطعی است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک علت قاعدگی نامنظم


۱۰. استرس زیاد چرخه قاعدگی را برهم می‌زند

فشار و استرس ناشی از تغییرات سبک زندگی یا هر اتفاق ناخوشایند، به نوبه خود بر چرخه قاعدگی تأثیر می‌گذارد. برای کاهش استرس مرتباً ورزش کنید و در جلسات مراقبه یا گفتگو درمانی شرکت کنید. خانم‌هایی که همیشه در معرض استرس زیاد هستند یا مسئولیت‌های گوناگون دارند، معمولاً یا دیر پریود می‌شوند یا دو بار پریودی در یک ماه را تجربه می‌کنند.

۱۱. برهم خوردن تعادل هورمونی با تغییر وزن شدید

تغییر وزن چشمگیر، سطح هورمون‌های مسئول تخمک‌گذاری را برهم می‌زند و معمولاً پس از آن نظم قاعدگی به هم می‌ریزد؛ ممکن است فرد دو بار در یک ماه پریود شود یا حتی یک دوره قاعدگی اتفاق نیفتد. از این رو پیشنهاد می‌شود در مورد علت این تغییر با پزشک خود صحبت کنید و راهی برای مدیریت درست آن بیابید.


افزایش وزن و دو بار پریود شدن در یک ماه

 

بیشتر بدانید: ۵ دلیل خطرناک بودن لاغری و کاهش وزن سریع


۱۲. دو بار قاعدگی در ماه، زنگ هشدار سرطان!

هنگامی که سر و کله سلول‌های سرطانی در رحم و دهانه رحم یافت می‌شود، دیگر دو بار قاعدگی در ماه عجیب نیست. توموری که در دهانه رحم یا داخل رحم در حال رشد است، هر از گاهی خونریزی می‌کند که از نگاه فرد، قاعدگی دوباره قلمداد می‌شود. بنابر نتایج یک مطالعه، قاعدگی نامنظم گاهی به سرطان تخمدان ختم می‌شود، از این رو تشخیص زود هنگام آن از اهمیت ویژه برخوردار است.

۱۳. مسافرت‌های پیاپی و بی نظمی در پریود

خانم‌های باتجربه می‌دانند که دوره قاعدگی پس از مسافرت معمولاً زودتر اتفاق می‌افتد و کمی بی‌نظم می‌شود. حال اگر چند مسافرت پیاپی داشته باشید، سطح هورمون‌ها کاملاً به هم می‌ریزد و ممکن است در یک ماه دو بار پریود شوید. سعی کنید حتی در طول سفر حداقل شبی ۶ ساعت بخوابید تا شدت این مسئله کم شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به مدت ۲ تا ۳ ماه، ماهانه دو بار پریود را تجربه می‌کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و خونریزی سنگین را به او اطلاع دهید. سایر مواردی که باید پزشک در جریان باشد عبارت‌اند از:

معمولاً دو بار قاعدگی در طول یک ماه حاکی از یک وضعیت اساسی است که نیاز به درمان دارد و اگر درمان نشود، مسائلی چون کم خونی (در اثر خونریزی زیاد) در انتظار فرد است؛ بنابراین دریافت مشاوره پزشکی در این زمینه ضروری است.

 

کلام آخر

تغییرات چرخه قاعدگی در دوران بلوغ و در سال‌های منتهی به یائسگی شایع‌تر است؛ اما در سنین ۲۰ و ۳۰ سالگی چندان معمول نیست. اگر به عنوان یک فرد جوان دو پریود شدن در یک ماه را تجربه می‌کنید، احتمال تمامی موارد ذکر شده را به کمک پزشک بررسی کنید. در پایان دعوت می‌کنیم مطلب تمام چیزهایی که باید از مقدار خونریزی قاعدگی بدانید! را نیز در ستاره مطالعه کنید.

همراهان عزیز، اگر شما هم تجربه و اطلاعاتی در این زمینه دارید، خواهشمندیم نظرات ارزشمند خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

برگرفته از: medicalnewstoday و summitmedicalgroup

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو