طرز تهیه کود ارگانیک در خانه با ۴ روش متفاوت

طرز تهیه کود ارگانیک در خانه با ۴ روش متفاوت


منبع: آرگا

136

1399/1/18

02:38


به طور کلی کود ارگانیک از دسته کودهای مفید و مغذی برای افزایش سرعت رشد گیاه است که ما در این مطلب سعی داریم به بیان چگونگی طرز تهیه کود ارگانیک بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع طرز تهیه کود ارگانیک و کمپوست یعنی اینکه مواد گیاهان قابل بازیافت را مانند ضایعات گیاهی کشاورزی و انواع کودهای دامی را در طی فرآیند کاملا پوسیده کنید و از آن ها به عنوان کود کمپوست برای تقویت نمودن خاک کشاورزی استفاده نمایید و همچنین می توانید در این روند از برخی از باکتری ها و کرم های خاکی نیز برای افزایش سرعت تجزیه مواد غنی استفاده کنید.

طرز تهیه کود ارگانیک

توجه داشته باشید که در واقع پوسال یا کمپوست پسماندهای آلی تجربه شده و نسبتا پایدار هستند که در روند پوسیدن به وجود آمده اند. به طور کلی طرز تهیه کود ارگانیک بسیار ساده و راحت است و به دست افراد با تجربه در خانه یا مزارع انجام خواهد شد. بهتر است بدانید که کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیکی میکروگانسیم است که قادر به شکستن مولکول های درشت موارد آلی می باشد. این کود که اغلب از پسماند های کشاورزی تهیه می شود یکی از عالی ترین کودها برای مصارف کشاورزی محسوب می شود و تولیدکنندگان گل و گیاه از این کود برای سرعت بخشیدن به روند رشد گیاه خود استفاده می کنند. بهتر است بدانید که منیزیم و فسفات موجود در کود ارگانیک باعث آبرفتی شدن بستر کشت و جذب سریع مواد مغذی درون خاک خواهد شد. همچنین می توان از کمپوست به عنوان یک آفت کشی طبیعی نیز استفاده کرد.

چگونگی تهیه کود ارگانیک

ویژگی های ممتاز کود های ارگانیک:

بهتر است بدانید که کود ارگانیک شامل کودهای دامی و گیاهی است که از گذشته تاکنون مورد توجه اغلب کشاورزان بوده است. روش های جمع آوری و گردآوری کودهای ارگانیک در واقع مهم ترین نقش را در به حداقل رساندن عوامل بیماری زا خواهد داشت زیرا که مهم ترین مشکل این کود آلوده بودن آن به تخم علف های هرز و عوامل بیماری زا است. همچنین توجه داشته باشید که این کود به دلیل سازگاری بالایی که با شرایط خاک دارد قادر خواهد بود تا مقدار فراوانی از میکروارگانیسم را درون خاک توسعه دهد. به همین خاطر کودهای ارگانیک علاوه بر سود رسانی به یک دوره کشت قادر خواهد بود تا در دراز مدت کیفیت خاک بستر را نیز افزایش دهد.

روش های مختلف تهیه کود ارگانیک:

بهتر است بدانید که اگر قصد دارید مصرف کودهای شیمیایی را که آسیب فراوانی به محیط زیست می زند را کاهش دهید بایستی به سراغ کود های طبیعی و ارگانیک بروید. به طور کلی بدون هیچ مشکلی می توانید با استفاده از مواد طبیعی که در خانه یافت می شود کود ارگانیک خانگی تهیه کنید و پس از استفاده از این کود متوجه خواهید شد که این گیاهان سبز رنگ زندگی سالم تر و قوی تری دارند.

آشنایی با مزیت های کود ارگانیک برای گیاه

کود طبیعی حاصل از پوست موز:

توجه داشته باشید که موز و پوسته آن سرشار از پتاسیم است و به همین خاطر برای افزایش و تقویت رشد گیاهان بسیار مفید خواهد بود. همچنین پس از افزودن این ماده معدنی به خاک خیلی سریع توسط گیاه جذب خواهد شد. همچنین این میوه دارای مقداری فسفر نیز می باشد و به همین خاطر گیاهان را به خوبی تقویت خواهد کرد و سبب بهبود انجام فرآیند فتوسنتز خواهد شد.

دستورالعمل تهیه:

توجه داشته باشید که برای تهیه این کود بایستی در ابتدا پوست موز را به صورت نگینی خورد کنید و درون قابلمه قرار دهید.

سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و دقت کنید که آب سطح پوسته ها را کامل بپوشاند.

حالا بایستی قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و مواد داخل آن را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید.

پس از گذشت این مدت بایستی اجازه دهید تا قابلمه کامل خنک شود و سپس مواد داخل آن را از صافی رد کنید.

حالا بایستی به اندازه دو برابر ماده به دست آمده آب بدان اضافه نمایید.

اکنون کودتان آماده است و می توانید آن را به خاک گلدان اضافه نمایید.

آشنایی با طرز تهیه کود ارگانیک

کود طبیعی حاصل از دوغاب گزنه:

بهتر است بدانید که در واقع دوغاب گزنه یک عصاره محرک زیستی تخمین شده است که باعث استحکام و تقویت گیاه خواهد شد و مقاومت آن را در برابر شرایط مختلف افزایش می دهد. به طور کلی دوغاب گزنه مواد غذایی مورد نیاز خاک زراعی را فراهم می کند و همچنین می تواند کل نیتروژن مورد نیاز گیاه برای رشد آن فراهم آورد. همچنین این دوغاب می تواند به عنوان یک قارچ کش و آفت کش نیز عمل نماید.

دستورالعمل تهیه:

توجه داشته باشید که بایستی به اندازه نیم کیلوگرم گیاه گزنه را درون یک ظرف قرار قرار دهید و ریشه های این گیاه را به صورت کامل جدا نمایید.

سپس بایستی گیاه را به تکه های کوچک خرد کنید و برای چند ساعت آن را درون آب بدون کلر قرار دهید

در نهایت بایستی مواد را از داخل صافی رد کنید و به گیاه بدهید.

استفاده از دوغاب گزنه برای درست کردن کود ارگانیک

کود طبیعی حاصل از قهوه:

توجه داشته باشید که پس از میل کردن یک فنجان قهوه توصیه می شود که تفاله آن را دور نریزید و آن ها را درون یک ظرف جمع کنید. به طور کلی می توان گفت که تفاله قهوه در واقع به عنوان یک کود عالی عمل خواهد کرد و برای تمامی گیاهانی که به خاک اسیدی نیاز دارند مناسب خواهد بود.

دستورالعمل تهیه:

توجه داشته باشید که در ابتدا بایستی یک پیمانه معادل ۶ فنجان تفاله قهوه را به همراه سه لیتر آب درون یک ظرف قرار دهید و سپس ۲ الی ۳ روز صبر کنید.

پس از گذشت این مدت می توانید از این ترکیب در اطراف گیاه و درون خاک استفاده نمایید.

استفاده از تفاله قهوه برای درست کردن کود ارگانیک

کود طبیعی حاصل از پوسته تخم مرغ:

بهتر است بدانید که در واقع پوسته تخم مرغ یکی از مواد طبیعی و سرشار از مواد معدنی است که می توان آن را به عنوان یک کود خانگی برای گیاهان مورد استفاده قرارداد. توجه داشته باشید که پوسته تخم مرغ از پوسیده شدن گیاه نیز جلوگیری خواهد کرد.

دستورالعمل تهیه:

توجه داشته باشید که برای آشنایی با طرز تهیه کود ارگانیک بایستی اجازه دهید پوسته تخم مرغ به صورت کامل خشک شود.

پس از خشک شدن کامل پوسته ها بایستی آن ها را خرد و پودر نمایید.

اکنون کود شما آماده است و می توانید آن را بر روی سطح خاک گلدان بریزید.

طرز تهیه کود ارگانیک با استفاده از وسته تخم مرغ

همچنین در ادامه پیشنهاد می کنیم که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب ساخت کود گیاه و تهیه خاک برگ نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو