زمان تخمک گذاری در پریود نامنظم

زمان تخمک گذاری در پریود نامنظم


منبع: اوما

740

1399/1/18

03:30


زمان تخمک گذاری در پریود نامنظم

تشخیص روز تخمک‌گذاری در چرخه قائدگی در موارد بسیاری مانند تصمیم برای بارداری و حتی موضوع تعیین جنسیت که اخیرا بسیار مد شده است، کاربرد دارد. بنابراین شما نیز اگر قصد بارداری دارید ابتدا باید بتوانید زمان تخمک‌گذاری خود را تشخیص دهید و طبق برنامه پزشکتان برای این کار اقدام کنید. در افرادی که پریود منظم دارند، محاسبه روزهای تخمک‌گذاری بسیار آسان و طبق یک فرمول راحت انجام می شود اما افرادی که پریودشان نامنظم است کمی در تشخیص این موضوع به مشکل بر می خورند. به همین دلیل لازم دانستیم از طرف مجله پر مخاطب اوما نرم افزاری مخصوص تعیین روزهای تخمک گذاری برایتان طراحی کنیم تا همه افراد براحتی و بدون استرس بتوانند دوره تخمک گذاری خود را تعیین کنند زیرا این موضوع برای افرادی که قصد بارداری ندارند نیز بسیار مهم است و نباید در این دوره رابطه جنسی پر خطر داشته باشند. 

 


نحوه تشخیص پریود منظم و نامنظم!

افرادی که پریود منظم دارند، دارای یک چرخه قائدگی منظم 23 الی 35 روزه هستند و ممکن است حدود 2 روز در هر ماه خطا داشته باشد. متوسط چرخه قائدگی 28 روز است و این زمان از روز اول پریود شما تا آخرین روز سیکل روز محاسبه می‌شود. بنابراین به راحتی با محاسبه آن در طی دو الی سه ماه متوجه می‌شوید که آیا پریودتان منظم است یا خیر؟ اما این حالت متعادل برای همه افراد اتفاق نمی افتد. پس باید ببینیم به چه پریودی نامنظم می گویند؟ معمولا پریود نامنظم همان طور که از اسمش مشخص است در هر زمانی اتفاق می افتد و فرد را دچار تنش می کند. در برخی افراد دارای پریود نامنظم چرخه قائدگی کوتاه تر از 21 روز و در برخی افراد حتی بیشتر از 36 روز است که در هر ماه نیز تغییر می کند. یعنی اگر شما طول چرخه قائدگی خود را برای 3 ماه متوالی یادداشت کنید به نتیجه خاصی نمی رسید و هرماه با ماه دیگر کاملا متفاوت است. 

تاثیر پریود نامنظم بر میزان احتمال بارداری

زمانی که پریود شما نامنظم باشد تشخیص روزهای تخمک گذاریتان سخت می شود و تنها در این روزها امکان جفت شدن اسپرم با تخمک آزاد شده از تخمدان و در نتیجه بارداری وجود دارد. به همین دلیل چون پریودتان نا منظم است احتمال بارداری کمتر می‌شود. زیرا شما نمی دانید دقیقا در چه تاریخ‌هایی باید رابطه داشته باشید تا بارداری اتفاق بیافتد!

افراد دارای پریود نامنظم چگونه باید روزهای تخمک‌گذاری خود را تعیین کنند؟

اگر شما نیز از افرادی هستید که پریودتان نامنظم است، نگران نباشید. ابزارهای مختلفی برای تعیین روزهای تخمک‌گذاری در هر ماه وجود دارد که در زیر به تفصیل برایتان بیان کردیم:

1- رسم نمودار یا جدول پریودی و تخمک گذاری

با وجود اینکه چرخه قائدگی شما نامنظم است، بهتر است با استفاده از تقویم و یادداشت ماهانه تاریخ شروع و پایان، آن را پیگیری کنید.این کار اولا، الگوی مشخصی به شما می دهد. ثانيا، اگر مشکلات باروري داشته باشید، این یادداشت ها اطلاعات ارزشمندي هستند که می توانید آن ها را در اختیار پزشکتان قرار دهید تا برنامه بهتری برای باردارشدنتان به شما بدهد و نتیجه بهتری بگیرید.

 

جدول تخمک گذاری در پریود نامنظم

نکات مهم در نوشتن جدول تعیین روزهای تخمک گذاری

-    یک جدول در روز اول پریودی تهیه کنید. جدول تخمک گذاری برای تعیین نتایج با استفاده از ترشحات واژن و دمای بدن کاربرد دارد. هرچند پریودی شما نامنظم است اما روز اول پریودی را در نظر بگیرید.
-    روز اول پریودی روز اول خونریزی در نظر گرفته می شود. اگر پریودی شما نامنظم است، بنابراین هر 35-21 روز برای مدت 7-2 روز خونریزی و لکه بینی دارید.
-    هر روز پریودی را عدد گذاری کنید. هر گاه پریودی جدید شروع می شود روز اول نامیده میشود.
-    پس از چند ماه تعداد روزهای پریودی را تعیین کنید (با استفاده از میانگین گرفتن).

2- تشخیص از روی مخاط دهانه رحم

شما می توانید با بررسی علایم تخمک گذاری از روی دهانه رحم شروع روزهای تخمک گذاریتان را در هر ماه مشخص کنید. این مخاط که در شروع تخمک گذاری ترشح می شود کاملا با مواردی مانند عفونت واژن یا قارچ متفاوت است و حالت آن کاملا شبیه به سفیده تخم مرغ، شفاف و کش دار است.

 

ترشحات و تخمک گذاری

مقاله پیشنهادی اوما: 22 نکته جالب و مهم درباره ترشحات تخمک گذاری

3- دمای پایه بدن

دمای بدن شما با شروع تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر در طول چرخه قائدگی دمای بدنتان را بررسی کنید، می توانید روزهای تخمک گذاری خود را تشخیص دهید.

 

سیگنال بدن و تخمک گذاری

  برای تشخیص بهتر افزایش دمای بدنتان و تشخیص روزهای تخمک گذاری به روش زیر عمل کنید:

  •  به مدت چند ماه  در دوران پریودی و قبل و بعد آن هر روز صبح دمای بدن خود را اندازه گیری کنید و نظمی برای پریودی خود پیدا کنید.
  •  دمای بدن خود را در تقویم بنویسید. 
  •  دمای بدن در نیمه اول دوره پریودی پایدار است سپس هنگامی که نوسانات پروژسترون ایجاد می شود دما کاهش می یابد که نشانه شروع تخمک گذاری است. سپس دمای بدن به میزان نیم درجه افزایش می یابد، در این زمان تخمک گذاری در حال انجام است. بهترین زمان نزدیکی دو روز پیش از تخمک گذاری است یعنی دقیقا پیش از افزایش دما. در این زمان اسپرم خود را به تخمک می رساند و احتمال تشکیل نطفه وجود دارد. 

4-   گردنه رحم را بررسی کنید.

گردنه تونلی بین واژن و رحم است که در طول پریودی تغییر می کند. بافت و موقعیت گردنه به شما زمان تخمک گذاری را نشان می دهد. برای بررسی گردنه رحم به روش زیر عمل کنید:

-    محل گردنه را به صورت روزانه با یک یا دو انگشت بررسی کنید و موقعیت و بافت آن را بررسی کنید.
-    در قسمت اول دوره پریودی، گردنه پایین است و سخت است. هنگامی که بدن برای تخمک گذاری آماده میشود، گردنه نرم شده و باز می شود و به اسپرم اجازه می دهد راحت تر به تخمک ها دسترسی داشته باشد.
-    ممکن است نیاز باشد انگشت خود را تا 2 الی 3 سانتیمتر وارد واژن کنید. هنگامی که انگشت یک دریچه دونات شکل را لمس کرد به گردنه رسیده اید.

 

دهانه گردن رحم و تخمک گذاری

4-  کیت های پیش بینی تخمک گذاری

برای بعضی از افراد پیگیری زمان تخمک گذاری با وجود پریودی های نامنظم بسیار دشوار است. کیت پیش بینی تخمک گذاری و مانیتورهای باروری ابزارهایی هستند که زمان تخمک گذاری را پیگیری می کنند. متاسفانه، در پریودی های نامنظم مجبور هستید آزمایش های بیشتری انجام دهید. با انجام آزمایش هورمون لوستینیزه  (LH) به طور مداوم در ادرار شما تشخیص داده می شود. 24 تا 48 ساعت قبل از تخمک گذاری این هورمون افزایش پیدا می کند. کیت پیش بینی تخمک گذاری این افزایش را تشخیص می دهد و به شما نشان می دهد در روزهای تخمک گذاری هستید. پس از تشخیص تخمک گذاری به وسیله کیت پیش بینی تخمک گذاری، این تاریخ ها را در تقویم خود ثبت کنید تا در سری بعد در این روزها با علائم گفته شده در بالا بهتر روزهای تخمک گذاری را تشخیص دهید. این روش کمی وقت گیر و هزینه براست و تنها برای افرادی است که به طور جدی تصمیم به بارداری دارند و میزان و زمان آزمایشات نیز توسط پزشک زنان تعیین می شود.

 

کیت تخمک گذاری

 با استفاده از یک کیت آزمایش تخمک گذاری سطح می توانید هورمون ها را تعیین کنید. کیت آزمایش تخمک گذاری سطح هورمون لوتنزینگ را مشخص می کند. این هورمون پیش از آزادسازی تخمک ها ترشح می شود و زمان باروری را تعیین می کند. درباره علامت کیت تخمک گذاری و پسردار شدن  بیشتر بخوانید. همچنین کیت آزمایش تخمک گذاری مانند بی بی چک  به نمونه ادرار نیاز دارد و به وسیله آن سطح هورمون لوتنزینگ را تعیین می کند. در صورتی که نتیجه تست مثبت باشد تخمک گذاری روز قبل اتفاق افتاده است بنابراین باید روزانه چند تست انجام دهید تا زمان دقیق تخمک گذاری تعیین شود. به علاوه بررسی ترشحات واژن و گردنه نیز به تعیین زمان تست تخمک گذاری کمک می کند (نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری). 

چرا چرخه نامنظم بارداری حاملگی را سخت تر می کند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، چرخه نامنظم قائدگی، بر بارداری تاثیر می گذارد. چرخه نامنظم باعث عدم تعادل هورمونی می شود. با این حال اگر سنتان کمتر از 35 سال است و به طور طبیعی حتی با وجود پریود نامنظم تخمک گذاری می کنید، بدون کمک داروهای باروری می توانید به راحتی باردار شوید. زیرا  گاهی اوقات پریودی های نامنظم نشانه ای از عدم تخمک گذاری است. اگر تخمک گذاری نکنید، بدون کمک درمان های باروری نمی توانید باردار شوید. در زیر به مواردی که پریود نامنظم باعث ناباروری می‌شود اشاره شده است:

1- سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) :

ممکن است دوره های نامنظم نشانه ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. PCOS  یک اختلال غدد درون ریز زنانه است که از هر هشت نفر یک نفر به آن مبتلا هستند. همه افراد مبتلا به PCOS ناباروری را تجربه نمی کنند، اما بسیاری از آنها دیرتر باردار می شوند. همچنین زنان مبتلا به PCOS  بیشتر در معرض سقط جنین هستند.

2- عدم تعادل تیروئید:

یک تیروئید غیر فعال یا بیش از حد فعال می تواند دوره های نامنظم و همچنین ناباروری را ایجاد کند. سایر علائم احتمالی اختلالات تیروئید شامل تغییر وزن، مشکل خواب یا خستگی تمام وقت، اضطراب ناگهانی یا افسردگی، مشکلات یبوست و اسهال طولانی مدت هستند.

3- هیپرپرولاکتینمی:

پرولاکتین هورمونی است که در ابتدا مسئول تحریک سینه برای تولید شیر مادر است. هیپرپرولاکتینمی زمانی ایجاد می شود که این هورمون حتی اگر زن باردار نباشد، بیشتر از حالت طبیعی در بدن تولید می شود. این بیماری حتی در مردان نیز مشاهده می شود. غلظت بالای این هورمون پریود شما را نامنظم و یا کاملا متوقف می کند.

4- نارسایی اولیه تخمدانی (POI):

نارسایی اولیه تخمدان می تواند باعث پریودی نامنظم یا توقف کامل پریود شما شود. یکی از دلایل ایجاد این عارضه میزان پایین استروژن در بدن است که عوارضی مانند  مانند خشکی واژن، نزدیکی جنسی دردناک، عرق شبانه، خواب دشوار یا افسردگی ناگهانی و اضطراب ایجاد می کند.

5- چاقی:

شایع ترین علت پریودی های نامنظم و کاهش باروری چاقی است. چاقی می تواند باعث چرخه های نامنظم و همچنین مشکلات بارداری شود. گاهی اوقات مشکلات افزایش وزن به دلیل عدم تعادل هورمونی پایه است. به عنوان مثال، PCOS و هیپوتیروئید می توانند موجب افزایش ناگهانی وزن یا کاهش وزن شوند.

6- وزن کم:

به همان اندازه که اضافه وزن می تواند باعث پریودی نامنظم شود، کمبود وزن نیز می تواند به پریودهای نامنظم و مشکلات باروری منجر شود. 

7- ورزش بیش از حد:

ورزش شدید و رژیم غذایی شدید علت بالقوه چرخه نامنظم قائدگی است. به همین دلیل زنان ورزشکار بیشتر دچار ناباروری می شوند.

بهترین روش بارداری در پریود نامنظم

از آن جایی که در پریود نامنظم تشخیص دوران تخمک گذاری سخت است، بهترین روش تایید شده برای بارداری در این افراد نزدیکی مکرر است. این کار علاوه بر افزایش احتمال بارداری مزایای دیگری نیز دارد. مثلا 

در برخی از زوج ها زمان بندی رابطه جنسی باعث ایجاد استرس می شود. در نتیجه نزدیکی مکرر بدون زمان بندی استرس را کاهش می دهد. در واقع شما به طور مرتب در کل ماه رابطه جنسی دارید! همچنین در این روش دیگر نگران از دست دادن روزهای تخمک گذاری نیستید چون این دوران بین 3 الی 5 روز طول می کشد و اگر مثلا سه الی چهار بار در هفته نزدیکی داشته باشید بالاخره دردوران تخمک گذاری نیز نزدیکی خواهید داشت و احتمال بارداری بسیار افزایش پیدا می کند. 

معرفی اپلیکیشن تعیین روز تخمک گذاری در پریود نامنظم:

خبر خوب این است که اپلیکیشنی عالی برای تعیین روزهای تخمک گذاری از طرف اوما تولید شده است  که با وارد کردن اطلاعات پریودی خود میتوانید  به راحتی روزهای احتمالی تخمک گذاری و باروری بالا را مشخص کنید و در این روز ها برای باردار شدن رابطه داشته باشید و یا برای عدم بارداری مراقب رابطه جنسی خود باشید. در این اپلیکیشن شما باید کمترین طول سیکل پریودی و بیشترین طول را وارد کنید و تعداد روزهایی که خونریزی دارید را مشخص کنید. 

دانلود اپلیکیشن تعیین روز تخمک گذاری در پریود نامنظم

 

اپلیکیشن اوما امکانی را برای شما فراهم کرده است که با وارد کردن اطلاعات پریود چه منظم و چه نامنظم میتوانید روزهایی که شانس بارداری در شما بالاست را شناسایی کنید و در این روزها رابطه داشته باشید. دوستان گرامی هم اکنون می توانید اپلیکیشن اوما را از صفحه دانلود اپلیکیشن اوما  دانلود نمایید و اطلاعات خوبی در رابطه با بخشهای مختلف آن بدست آورید.

اپلیکیشن تخمک گذاری

 

منبع: www.wikihow.com  و americanpregnancy.org

 

   

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو