جزییات کاهش سود سپرده‌های بانکی، تغییر قانون چک و حقوق بازنشستگی ۹۹

منبع: روزیاتو

90

1399/1/18

12:43


عیدی سال ۹۸

سود سپرده های بانکی ۹۹ کاهش می‌یابد.. قانون چک با تغییراتی همراه شد و دولت از افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ خبر داد. با این حال، هنوز تکلیف حداقل حقوق و دستمزد میلیون ها کارگری که در سال ۹۹ باید سر کار بروند و حقوق بگیرند، تا این لحظه مشخص نشده است و رایزنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ ادامه دارد و به نتیجه ای نرسیده است.

شورای عالی کار در آخرین جلسه خود در سال ۱۳۹۸، به هیچ نتیجه ای درباره تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ دست نیافت تا گمانه زنی ها درباره حداقل حقوق کارگران در سال ۱۳۹۹ به فروردین ۹۹ موکول شد. این رویه معطلی کارگران درباره کف حقوق سال بعد، مسبوق به سابقه بوده و در سال های پیش نیز چنین تراژدی، تکرار شد. این که دولت و کارگران قادر نیستند در مهلت معین، تکلیف یک عدد را روشن کنند، از چالش هایی خبر می دهد که باید مرتفع شود.

حداقل دستمزد و حقوق کارگران در سال ۹۸، حدود ۱۶ میلیون ریال بود که باتوجه به تورم  ۳۰ تا ۴۰ درصدی کنونی،  انتظار می رود کف دستمزد کارگران در سال ۹۹، بالای ۲۵ میلیون ریال باشد. رایزنی ها روی عدد ۲۸ میلیون ریال است اما بعید است این رقم  برای حداقل حقوق کارگران در سال ۹۹ مصوب شود.

اگر این رقم اعلام شود، میزان بیمه ماهانه اجباری  بیمه پردازان سازمان تامین اجتماعی به بیش از ۸ میلیون ریال در ماه می رسد که ۲۰ درصد این مبلغ وظیفه کارفرما است و ۷ درصد سهم  کارگر.

انتظار می رود تا پایان فروردین ۹۹، تکلیف حداقل حقوق و دستمزد و خانوار و حق مسکن کارگران که بیش از ۱۴ میلیون نفر را شامل می شود، مشخص گردد.

سود سپرده های بانکی در سال ۹۹ کاهش می‌یابد. این خبری بود که جلسه مشترک رئیس  کل بانک مرکزی و مدیران بانکی آن را رسانه ای کرد و بعدا در جلسه ۱۷فروردین ۹۹ بانک مرکزی با نمایندگان شورای هماهنگی بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی، مصوب شد.

بانک مرکزی امروز اعلام کرد که این جزییات کاهش سود سپرده های بانکی، قطعی نیست و برنامه ای برای کاهش سود ندارد. اما با توجه به اینکه مسئولان در سال ۹۸ نیز سهمیه بندی بنزین را منتفی اعلام کرده بودند و در آبان ۹۸، ملت سورپرایز شدند، به نظر می رسد باید منتظر کاهش سود سپرده های بانکی در سال ۹۹ باشیم. حتی اگر فعلا، بانک مرکزی آن را تایید نکند.

اتفاقات مهم در نظام  بانکی سال ۹۹

نظام بانکی کشور در سال ۹۹،  تا حدی تغییر کرده است. البته کرونا نیز در تغییر این وضعیت بی تاثیر نبود. جزییات تغییرات غیر کرونایی به شرح زیر است:

  • حساب پشتیبان به طور کامل ممنوع شد.
  • هیچ بانکی مجاز به داشتن حساب پشتیبان نیست.
  • صدور چک بانکی در وجه حامل، پشت‌نویسی و ظهرنویسی چک بر اساس قانون جدید چک از ۲۱ آذر ۹۹ ممنوع خواهد بود و هر گونه نقل و انتقال چک باید در سیستم یکپارچه بانک مرکزی به ثبت برسد.
  • نرخ ابلاغی بانک مرکزی برای سپرده های بلند مدت ۱ ساله  به میزان ۱۵ درصد اعلام شد.
  • نرخ سود سپرده های بلند مدت ۱ ساله اشخاص حقیقی در گام اول از  تاریخ اول اردیبهشت  ۹۹، از ۱۷.۵ درصد تجاوز کند.
  • نرخ سود سپرده های بلند مدت یکساله اشخاص حقوقی از تاریخ ۱ اردیبهشت ۹۹، ۱۵ درصد تعیین و اعمال می شود.
  • نرخ سود سپرده کوتاه مدت اشخاص حقیقی برای یک ماه (حداکثر ۷ درصد)، سه ماهه (۹ درصد)، شش ماه ( ۱۱ درصد)، نه ماه (۱۳ درصد ) تعیین شد.
  • نرخ سوده سپرده بلند مدت یکساله اشخاص حقیقی بین۱۵ ت ۱۷.۵ درصد تعیین شد.
  • نرخ سود سپرده کوتاه مدت اشخاص حقوقی برای یک ماه (حداکثر ۷ درصد)، سه ماهه (۹ درصد)، شش ماهه (۱۱ درصد) و نه ماهه ۱۳ درصد تعیینشد.  بلند مدت یکساله  اشخاص حقوقی نیز  ۱۵ درصد است.
  • حداقل ماندگاری برای  تعلق سود سپرده های کوتاه مدت، ۳۰ روز  است.

بورس و کاهش سود سپرده های بانکی ۹۹

این خبر خوبی برای بورس ایران است که سود سپرده های بانکی کاهش و از خانه های خانه، مالیات اخذ می شود. این ها موجب تحرک آفرینی به  بازار سرمایه و تزریق بیشتر نقدینگی به این بازار می شود. شاخص کل بورس ایران در یک حرکت تاریخی، شنبه ۱۶ فروردین ۹۹  با حدود ۲۰ هزار واحد افزایش وارد کانال ۵۷۰ هزار واحدی شد.

سود سپرده های بانکی ۹۹

بسیاری از اتفاقات اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۹ در این ساختمان ۱۷ طبقه در سعادت آباد تهران رخ خواهد داد (ساختمان جدید سازمان بورس)

یکی از اتفاقات بسیار مناسب برای بازار سرمایه ، کاهش سود سپرده بانکی هست. نرخ سود یکساله ۱۵ تا ۱۷.۵٪ و حداقل مدت ماندگاری سپرده جهت تعلق سود ۳۰ روز ! این نرخ ها بخصوص اینکه برداشت زودهنگام مشمول نرخ شکست هم خواهد شد.

در اکثر موارد ( برداشت زودتر از موعد سود قابل تخصیص را کاهش میدهد ) موجب این خواهد شد که نسبت P/E بازار پول حدود ۶ الی ۶.۶ واحد برسد و این یعنی میتوان کف P/E بازار سرمایه را حدود ۶.۵ الی ۷ واحد محاسبه کرد. این اتفاق باعث رشد P/E بازار ، افزایش جذایبت بازار سرمایه و بهبود روند جذب نقدینگی به سمت بازار سرمایه خواهد بود.

این کاهش طی چند وقت اخیر در نرخ YTM اوراق مشخص شده بود. نرخ اوراق تقریبا در همه سررسید ها به زیر ۲۰٪ کاهش یافته! اجرای این مصوبه ، شاید یکی از مهم ترین اتفاقات مثبت برای بازار سرمایه ۹۹ خواهد بود.

افزایش حقوق بازنشستگان ۹۹

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور: طبق جلسه امروز تشکل‌های بازنشستگی، با تعیین رتبه بندی لازم به طور میانگین حقوق تمام بازنشستگان کشوری و لشکری ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. حق بیمه تکمیلی بازنشستگان ۲ برابر شده و از ۶۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو