فرصتی برای تماشا و خرید آنلاین آثار هنری / نگاهی به نمایشگاه مجازی "از قاب بهار" گالری ویستا / از مینیاتورهای قاجاری تا پرتره‌ای واقع‌گرایانه یک زن

131

1399/1/18

13:14


گالری‌های ویستا نخستین روزهای سال 99 را با فروش آنلاین آثار هنری آغاز کردند.

فرصتی برای تماشا و خرید آنلاین آثار هنری / نگاهی به نمایشگاه مجازی "از قاب بهار" گالری ویستا / از مینیاتورهای قاجاری تا پرتره‌ای واقع‌گرایانه یک زن

سرویس تجسمی هنرآنلاین: ماه پایانی سال 98 برای گالری‌ها با سردرگمی همراه بود. تعطیلاتی که به دلیل شیوع بیماری کرونا از اوایل اسفند اعمال و هر هفته تمدید شد، باعث شد نمایشگاه‌های پایان سال اغلب گالری‌ها لغو شود. با توجه به اینکه بعضی از گالری‌ها آخرین نمایشگاه سال خود را به فروش آثار هنرمندان اختصاص می‌دهند، تعدادی از آن‌ها تصمیم گرفتند این نمایشگاه‌ها را به‌صورت مجازی برگزار کنند و با قرار دادن تصویر آثار در سایت و صفحات مجازی خود، در ضمن حفظ سلامت هنرمندان، مخاطبین و کارکنان گالری، امکان تماشای آثار و خرید آن‌ها را برای علاقه‌مندان فراهم کنند.

نکته قابل‌توجه در این نمایشگاه‌ها قیمت‌های متنوع آثار است، به‌گونه‌ای که علاقه‌مندان آثار هنری می‌توانند با هزینه‌ای حدود 300 هزار تومان نیز به خرید یک اثر هنری بپردازند.

نمایشگاه آنلاین نقاشی، طراحی و مجسمه "از قاب بهار" توسط گالری ویستا از ۲۳ اسفند آغاز به کار کرد. در این مجموعه آثار ۵۷ هنرمند ارائه شده است که در میان آن‌ها اسامی هنرمندان مطرح و شناخته شده در کنار هنرمندان جوان دیده می‌شود. رویکرد گالری ویستا در سال‌های گذشته توجه به هنر معاصر و معرفی جوانان فعال با ایده‌های نو و به‌روز بوده است. در نمایشگاه اخیر نیز آثار متعددی از هنرمندانی که در سال‌های اخیر در پروژه‌های مختلف گالری ویستا حضورداشته‌اند به نمایش درآمده است.

تابلوی پاستل طبیعت بی‌جان شیرین اتحادیه با گلدان‌های گل روی میز و نقاشی مدادرنگی کامبیز درم بخش از یک خروس کارتونی از جمله آثار هنرمندان شناخته شده این مجموعه هستند. نقاشی دیجیتال کیارش زندی که در آن مونالیزا بر روی زمینه‌ای از شهر تهران قرار گرفته و ماسکی بر دهان او زده شده که هم می‌تواند اشاره‌ای به آلودگی هوای تهران و هم این روزهای کرونایی باشد. از بهزاد شیشه‌گران نقاشی منظره‌ای نمایش داده شده که از ترکیب خطوط و فرم‌های مختلف به وجود آمده است. بهنام کامرانی در اثر خود المان‌های دریایی مانند صدف و ماهی را به تصویر کشیده اما آن‌ها به‌جای دریای آبی روی زمینه‌ای خاکی قرار دارند.

مینا انوشه در تابلوهای خود تصاویری از مینیاتورهای قاجاری را با قاشق و چنگال‌های ورشو ترکیب کرده است. آثار ساناهین باباجانیانس ترکیبی از نقاشی و کلاژ روی چوب هستند و در آن‌ها تصاویری از بناهای مذهبی اسلام و مسیحیت در فضایی مبهم دیده می‌شود. حمید جعفری شکیب در آثار خود نمادهایی از هنر و فرهنگ ایران را به کار برده اما آن‌ها را با خطوطی ساده و آزاد و رنگ‌هایی تخت و اندک به تصویر کشیده است. طیبه دژ دوست نیز از نگارگری‌های ایرانی استفاده کرده اما با ایجاد تغییراتی جزئی در آن‌ها فضایی متفاوت را به وجود آورده است. مناظر طبیعی آیسا رشید با ساده‌ترین خطوط و سطوح و رنگ‌های تخت به وجود آمده و قله‌های کوه را نشان می‌دهد. مریم صالحی سازهای ایرانی را سوژه کار خود قرار داده اما تصویری اعوجاج یافته و غیرطبیعی از آن‌ها را ارائه کرده است.

در اثر چاپ دستی ثمیلا امیرابراهیمی تصویر درخت خشکی دیده می‌شود که جوانه زده است، نازنین زادمهر نیز در اثر چاپ دستی خود فضایی غریب را نمایش داده و در میان کاکتوس‌های عظیم و بلندقامت، زنی لمیده بر صندلی دیده می‌شود. احمد مرشدلو نیز تصویری واقع‌گرایانه از یک ماهی درون سینی فلزی چاپ کرده که آماده پاک شدن و طبخ است. از نصراله مسلمیان نیز چاپ سیلکی ارائه شده که با خطوطی درهم‌رفته پیکر انسانی را به تصویر می‌کشد، اما معصومه مظفری در اثر چاپ سیلک خود پرتره‌ای واقع‌گرایانه از یک زن را نمایش داده است.

به‌جز نقاشی و چاپ آثاری در مدیاهای دیگر هم در این مجموعه دیده می‌شود. هدی امین عکسی از یک شهر برف گرفته را از نمای بالا  ثبت کرده که عابرانی در اندازه بسیار کوچک در آن دیده می‌شوند. ابراهیم حسن‌زاده طراحی‌هایی با راپید روی مقوا انجام داده و فضایی خیالی از هم‌نشینی انسان و جانوران عجیب به وجود آورده است. سمیرا رحبانی با استفاده از مواد مختلف تابلویی را با عنوان "هزار و یک‌شب" به وجود آورده است که در آن خطوط کوچک به نشانه شمارش روزها و شب‌ها و نمادی از زنجیر و اسارت دیده می‌شود. فرشته ستایش یک تابلوی تاپستری را ارائه کرده که رفت‌وآمد نخ‌ها در آن ترکیبی از خطوط و سطوح را به وجود آورده است. آثار سرامیکی مریم کوهستانی نشان‌دهنده پیکره‌هایی بدوی یا مسخ شده هستند و علی محمدی نیز در مجسمه‌های سرامیکی خود فرم‌های مختلف را کنار هم قرار داده و به پیکر انسان پرداخته است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو