شرح قسمت مهمی از زندگی صادق هدایت در یک کتاب / جهانگیر هدایت و مرور مسیر "بوف کور" در دنیا

180

1399/1/18

13:14


جهانگیر هدایت کتاب "مجموعه اسناد در پاریس: صادق هدایت" را قسمت مهمی از زندگی صادق هدایت و تاریخ ادبیات ایران دانست.

شرح قسمت مهمی از زندگی صادق هدایت در یک کتاب / جهانگیر هدایت و مرور مسیر "بوف کور" در دنیا

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فردا سه‌شنبه 19 فروردین‌ماه مصادف با سال‌روز درگذشت صادق هدایت است که در سال 1330 در پاریس بر اثر خودکشی اتفاق افتاد. او در سال 1281 شمسی در تهران، در خانواده اعتضاد الملک هدایت به دنیا آمد. هدایت داستان‌نویس، منتقد ادبی، مترجم و پژوهشگر زبان پهلوی و ادبیات فولکلور، روزنامه‌نگار و نمایشنامه‌نویس بود. "زنده به گور" (1309) نخستین مجموعه داستان اوست؛ این کتاب را در پاریس نوشت و در تهران چاپ کرد. "بوف کور" مهم‌ترین اثر هدایت است و ابعاد جهانی دارد. "سه قطره خون"، "علویه خانم"، "سگ ولگرد" و "حاجی آقا" از جمله آثار داستانی او هستند. دو کتاب "سلام بر صادق هدایت (داستان‌های مسابقه ادبی صادق هدایت) با مقدمه و گردآوری جهانگیر هدایت و "مجموعه اسناد در پاریس: صادق هدایت" باز با گردآوری و تدوین جهانگیر هدایت به ترتیب بهمن و اسفندماه سال گذشته به بازار کتاب راه پیدا کردند.

جهانگیر هدایت نویسنده و مدیر بنیاد صادق هدایت، در گفت‌وگو با هنرآنلاین با این توضیح که کتاب "سلام بر صادق هدایت (داستان‌های مسابقه ادبی صادق هدایت) توسط نشر پوینده نشر یافته، بیان کرد: در این کتاب 31 داستان کوتاه که برنده جایزه شده یا برتر شناخته شده‌اند آمده است. برندگان جایزه 10 نفر و نویسندگان داستان‌های برتر 21 نفر هستند. این نویسندگان از ایران، کشورهای همسایه و ایرانیان خارج کشورند و داستان‌ها مربوط به مسابقات سال‌های 1395 تا 1397 است. پیش از این کتاب نیز داستان‌های برتر و برگزیده سال‌های قبل نشر یافتند.

او همچنین کتاب "مجموعه اسناد در پاریس: صادق هدایت" را اثر مهمی دانست و ادامه داد: از بار اولی که صادق هدایت به پاریس رفت تا درس بخواند سال 1305، درباره این‌که چه شد رفت؟ به چه ترتیبی این اتفاق افتاد و مواردی این چنینی مکاتبات زیادی انجام شده است. در واقع آن زمان بین وزارت‌خانه‌ها و دانشجویانی که در اروپا بودن از جمله خود صادق هدایت این مکاتبات صورت می‌گرفته است.

برادرزاده صادق هدایت با بیان این‌که ناشر کتاب فرهنگسرای میردشتی است، افزود: تمامی این اسناد دولتی است و اسناد دولتی چند ویژگی دارد که بسیار جالبند. نخست آن‌که تمامی آن‌ها با دست و قلم نوشته شدند و آن زمان ماشین تحریری در کار نبوده است. دوم با املا و انشا زمان گذشته مکتوب شدند که خواندن آن برای نسل جدید کار بسیار سختی است. لغت‌هایی در اسناد به کار رفته که مخاطب امروز معنای آن‌ها را نمی‌داند. تمامی این اسناد با شرح در کتاب ارائه شده که به چه مناسبتی است و قضیه آن چه بوده است. چون خودم داستان این اسناد را می‌دانستم. بنابراین شرحی که در حاشیه و درباره این اسناد داده شده قسمت مهمی از زندگی صادق هدایت و تاریخ ادبیات ایران محسوب می‌شود.

هدایت با تاکید بر این که در روزهای قرنطیه به دلیل شیوع ویروس کرونا مطلقا در خانه بیکار نیست، گفت: مقاله مفصلی با توجه به ماجراهای پیش آمده نوشتم که طنز هم هست با عنوان "ایام قرنطینه ویروس در خانه خود مانده و محبوس". کتاب کوچکی هم نوشتم که آماده حروف‌چینی است راجع به "بوف کور". ماجرای این کتاب را از اول تا آخر بسیار مفصل بررسی کردم. این‌که در کدام کشورها چاپ شده است و عکس تمام رو جلدی‌های کتاب "بوف کور" در تمام دنیا در آن ارائه می‌شود. ضمن این‌که شرح دادم آن کشورهایی که این کتاب در آن‌ها نشر یافته چقدر جمعیت دارد و چه جمعیتی احتمالا "بوف کور" را دیدن، شناختند و خواندن.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو